آموزشسخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازیهاست

برقراری امنیت در دیتاسنتر

نکات ایمنی در دیتاسنتر

برقراری امنیت در دیتاسنتر

در دنیای امروزی اطلاعات دیجیتال به مرکزیت تصمیم‌ گیری‌ ها و عملکردهای مختلف جامعه و کسب‌و کارها رسیده است. از این دیتاسنترها نقش بسیار مهمی در نگهداری و مدیریت داده‌ ها ایفا می‌ کنند. با توجه به اهمیت بی‌پایان داده‌ ها و اطلاعات در دنیای امروز، امنیت دیتاسنترها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی نکات ایمنی مهم در دیتاسنترها می‌ پردازیم و راهکارهایی برای حفاظت از داده‌ های حیاتی ارائه می‌ دهیم. پس اگر به دنبال برقراری امنیت در دیتاسنتر هستید با وبلاگ تهران سرور در این مقاله همراه باشید.

بخش اول: امنیت فیزیکی دیتاسنتر

1. دسترسی فیزیکی محدود: دسترسی به دیتاسنتر باید محدود شود و تنها به افراد مجاز اجازه ورود داده شود. سیستم‌ های تشخیص تردد و کنترل دسترسی باید به کار گرفته شود. با نصب دوربین های مداربسته و استفاده از نگهبان می توان این نوع دسترسی را تا حد زیادی محدود کرد.

2. سیستم‌ های اطفاء حریق: نصب و نگهداری سیستم‌ های اطفاء حریق که در موارد وقوع حادثه می‌ توانند داده‌ ها را نجات دهند، بسیار مهم و حیاتی است. حتی برخی نهادها در صورت نداشتن این ویژگی به دیتاسنتر شما نمره منفی می دهند.

3. سیستم‌ های خنک‌ کننده: برای جلوگیری از گرمای اضافی و تخریب سرورها و تجهیزات، سیستم‌ های خنک‌ کننده باید به طور مداوم نظارت شده و تعمیر و نگهداری شوند. از آن حایی که سرورها 24 ساعته درحال کار هستند باید از سیستمی برای خنک سازی استفاده شود که توان بالایی دارد.

4. پشتیبانی از برق پایدار: دیتاسنترها نیاز به تأمین برق پایدار دارند تا جلوی از دست رفتن داده‌ ها در صورت قطعی ناگهانی برق برود. استفاده از UPS و ژنراتورها می تواند به این مسئله رسیدگی کند.

5. کنترل دما و رطوبت: دما و رطوبت در دیتاسنترها باید به دقت کنترل شوند تا از خرابی تجهیزات جلوگیری شود. سرمای بیش از حد و یا گرمای زیاد باعث آسیب رساندن به سرورهای دیتاسنتر می شود. در نتیجه امنیت در دیتاسنتر به حد پایینی خواهد رسید.

6. نگهداری منظم: تجهیزات و سرورها باید به طور دوره‌ ای توسط افراد متخصص و با تجربه در این حوزه بازبینی و تعمیر شوند تا عملکرد صحیح آن ها تضمین شود.

نکات ایمنی در دیتاسنتر

بخش دوم: امنیت شبکه در دیتاسنتر

1. رمزنگاری اطلاعات: داده‌ ها باید در حین انتقال در شبکه با استفاده از پروتکل‌ های رمزنگاری امنیتی مانند SSL/TLS رمزگذاری شوند. این کار برای حفظ و نگهداری هر چه بهتر اطلاعات از اصولی ترین نکات ایمنی دیتاسنتر است.

2. فایروال‌ ها و سیستم‌ های تشخیص نفوذ: نصب و پیکربندی فایروال‌ ها و سیستم‌ های تشخیص نفوذ (IDS/IPS) برای تشخیص و پیشگیری از حملات شبکه مهم و حیاتی است.

3. مدیریت دسترسی به اطلاعات: افراد و دستگاه‌ ها باید تنها به داده‌ هایی دسترسی داشته باشند که برای انجام وظایفشان لازم دارند. نظارت دقیق بر دسترسی‌ ها بسیار مهم است.

4. پشتیبان‌گیری منظم: ایجاد پشتیبان‌ گیری های منظم از داده‌ ها و آزمایش بازیابی آن ها برای موارد اضطراری بسیار حیاتی است.

5. محل ذخیره‌ سازی بک آپ: پشتیبان‌ های داده باید در مکان‌ های جداگانه از دیتاسنتر نگهداری شوند تا در صورت حوادث فیزیکی از آن ها محافظت شوند.

جمع بندی

مجموعه تهران سرور با سال ها تلاش و قدمت در زمینه ارائه خدمات وب و هاستینگ سعی در انجام کلیه موارد مذکور دارد تا همواره رضایت مشتریان خود را جلب کند. همین مسائل باعث می شود که تهران سرور همواره هاست و سرور با کیفیت به مشتریان خود عرضه می کند. در صورت تمایل به خرید هاست لینوکس ایران، سرور اختصاصی و یا سرور مجازی از مجموعه تهران سرور، کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان، پلن مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمائید. همچنین برای دیدن آموزش های ویدیویی ما می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا