سنت او اس

تغییرات و ویژگی های جدید centos 8

آشنایی با centos 8

آشنایی با ویژگی های جدید centos 8

CentOS امروزه به طور گسترده در میان system administrators و توسعه دهندگان استفاده می شود. زیرا کنترل کاملی بر بسته های نرم افزاری open source و قابل تنظیم خود ارائه می دهد، در عین حال پایدار است و یک جامعه پشتیبانی فعال و بزرگ دارد. همه این موارد سنت او اس را که از درجه اطمینان بالایی نیز برخوردار است، به یک انتخاب محبوب در بین سیستم عامل های سرورها تبدیل کرده است. اکنون در این مطلب میخواهیم با ویژگی های جدید CentOS 8 بیشتر آشنا شویم.

CentOS 8 در 24 سپتامبر 2019 منتشر شد. از آنجایی که این یک توزیع لینوکس برگرفته از Red Hat Enterprise Linux (RHEL) است، تیم CentOS مجبور شد زیرساختی برای پشتیبانی از RHEL 8 ایجاد کند.

ویژگی های جدید CentOS 8

ویژگی های جدید centos 8

محیط دسکتاپ

برخلاف نسخه‌های قبلی CentOS که نصب پیش‌فرضشان شامل رابط کاربری گرافیکی نبود، محیط دسکتاپ پیش‌فرض سنت او اس 8 گنوم 3.28 است.

شبکه

در مورد ویژگی های شبکه باید بگوییم که دو به روز رسانی عمده وجود دارد:

  • CentOS اکنون با TCP Networking Stack نسخه 4.16 ارائه می شود.
  • استفاده از nftables به جای iptables

مهمتر از همه این نکته میباشد که: این تغییرات ثبات و عملکرد بهتر را تضمین می کند.

مدیریت نرم افزار

سنت او اس 8 دارای مدیریت بسته YUM نسخه 4.0.4 است. که اکنون از فناوری DNF) Dandified YUM) در بک اند خود استفاده می کند. DNF نسل بعدی YUM است و برای اجرا و مدیریت بهتر نرم افزارها از جمله نصب، حذف و آپدیت از آن استفاده می شود. در واقع Centos 8 به شما این امکان را می دهد از هر دو (YUM و DNF) برای مدیریت بسته ها استفاده کنید.

مجازی سازی

سنت او اس نسخه 8 با KVM) qemu-kvm 2.12) ارائه می شود و از موارد زیر پشتیبانی می کند:

  • کرنل لینوکس از level-5 page table پشتیبانی می‌کند.
  • User-Mode Instruction Prevention) UMIP)، که یک ویژگی امنیتی می باشد و به منظور محدود سازی دسترسی کاربر به تنظیمات کل سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ذخیره سازی Ceph، قابلیت های ذخیره سازی بلوک را در تمام معماری های CPU RHEL فراهم می کند.
  • سازگاری بین NVIDIA vGPU و کنسول VNC.
  • ویژگی sandboxing که توسط شبیه ساز QEMU برای اطمینان از تست کد امن معرفی شده است.

ارتقا سطح امنیتی

تیم CentOS قابلیت های امنیتی را برای اطمینان از حفاظت و نگهداری داده‌ها و جلوگیری از بروز نقض‌ها بهبود داده است. آخرین نسخه در حال حاضر دارای OpenSSL 1.1.1 است که به طور پیش فرض شامل TLS 1.3 میباشد. این تضمین می کند که تمام داده های شما و همچنین داده های مشتریانتان، از نظر رمزنگاری محافظت می شوند.
همچنین Centos 8 برای شما امکان امن کردن دیتاهایتان را فراهم نموده است. و شما مجبور نیستید تنظیمات امنیتی را برای برنامه های کاربردی تغییر دهید.

ویژگی های جدید centos 8

CentOS Stream

CentOS Stream پروژه ای است که پروژه  Fedora و RHEL را ترکیب می کند. تیم CentOS نسخه Stream را به‌عنوان یک توزیع در حال انتشار برای حذف تاخیرها و مشکلات سازگاری پس از به‌روزرسانی‌های مهم، ایجاد کرده است.

انتشار سنت او اس 8 درواقع یک بروزرسانی مهم می باشد. و شامل ویژگی های جدید بسیاریست از جمله آپدیت نرم افزارهایی که توسعه دهندگان از آن ها به منظور ساخت webappها و container workload بهره میبرند.

سیستم موردنیاز برای نصب Centos 8

در مقالات قبلی به صورت گام به گام به نصب سنت او اس 7 پرداختیم. اکنون میخواهیم ببینیم برای نصب ورژن 8 آن به چه مواردی نیاز داریم:

  • برای نصب centos 8 شما حداقل به 2 گیگابایت رم نیاز دارید. که پیشنهاد میشود به منظور برخورداری از عملکرد بهتر و سریعتر، از 4 گیگابایت رم استفاده کنید.
  • -بهتر است توان پردازشی بیش از 2 گیگاهرتز باشد.
  • -20 گیگابایت فضای دیسک هم نیاز است که این میزان به منظور نصب centos به صورت خام می باشد.
    در آموزش گام به گام نصب سنت او اس 8 میتوانید به صورت تصویری مراحل نصب را دنبال کنید. و جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید سرور داخلی و یا سرور خارجی با ما تماس حاصل فرمایید.

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا