سرور اختصاصی

لود بالانسینگ در سرور اختصاصی

لود بالانسینگ در سرور اختصاصی چیست؟

در مقاله قبلی نکاتی را که باید هنگام خرید سرور اختصاصی مد نظر قرار دهید، با هم بررسی کردیم. در این مطلب قصد داریم در مورد لود بالانسینگ و به اصطلاح HA یا High Availability صحبت نماییم.

بالا بودن دسترسی یا به اختصار HA یعنی چه؟

برای کسب و کارها یا وب سایت های پر مخاطب، قطعی های کوتاه و چند دقیقه ای سرورها میتواند ضررهای زیادی برای آن سازمان به بار آورد. از این رو آپ تایم سرورها و راه اندازی HA برای این گونه سازمان ها بسیار اهمیت دارد. اگر بخواهیم HA را به زبان ساده توضیح دهیم، میتوانیم به صورت زیر آن را بیان کنیم:

دسترسی بالا (HA) در واقع توانایی یک سیستم مانند وب سایت یا وب سرور، برای کار مداوم و بدون از کار افتادن آن میباشد. به عنوان مثال تصور کنید که وب سایت یک شرکت بر روی چندین سرور به صورت HA راه اندازی شده است, در صورت قطعی یکی از این سرورها وبسایت شرکت همچنان قابل دسترس است و قطعی نخواهد داشت.

چرا لود بالانسینگ مهم است؟

HA یا لود بالانسینگ به این دلیل برای مشاغل بسیار مهم است که تضمین می کند وب سایت آنها در صورت خرابی سخت افزار یا به دلیل تعمیر و نگهداری، آنلاین باقی می ماند.

 قابلیت اطمینان: به این معنی است که در صورت خرابی مانند نقص سخت افزار، یک وب سایت به طور مداوم بدون خطا کار کند.

تعمیر و نگهداری: هنگام راه اندازی کسب و کار آنلاین بسیار مهم است که وب سایت مورد نظر همیشه فعال و بدون قطعی باشد. زیرا حتی یک دقیقه از کار افتادن می تواند عواقب بزرگی را به همراه داشته باشد. با این حال وب‌سایت‌ها نیاز به به‌روزرسانی و نگهداری مداوم دارند تا به درستی کار کنند. استفاده از HA به شما این امکان را می دهد که تعمیر و نگهداری یا به روز رسانی وب سایت خود را بدون هیچ گونه قطعی و خرابی انجام دهید.

لود بالانسینگ و عدم قطعی سایت های بزرگ

High Availability چگونه کار میکند؟

برای راه اندازی HA شما باید حداقل دو سرور را تهیه نمایید. اما برای دستیابی به نتیجه عالی تر تهیه چهار سرور بهتر است. به این صورت که دو سرور به ترافیک وبسایت شما اختصاص داده می شود و دو سرور دیگر به پایگاه داده شما.

برای راه اندازی لود بالانسینگ می بایست از نرم افزارهای مخصوص این کار استفاده کرد. مانند Nginx که یک وب سرور بسیار قدرتمند میباشد و همزمان میتواند عمل لود بالانسینگ را انجام دهد.
و یا نرم افزار HA Proxy که مختص راه اندازی سناریوهای لود بالانسینگ میباشد.

این نرم افزارها با تقسیم نمودن بار ترافیک ورودی بر روی چندین سرور باعث ایجاد لود بالانسینگ میشوند و از کند شدن و یا قطعی وبسایت شما جلوگیری می کنند. به عنوان مثال اگر وبسایت شما بر روی دو سرور به صورت لود بالانسینگ با نرم افزار nginx در حال اجرا باشد، پس از قطع شدن یک سرور به دلیل خرابی و یا انجام تعمیرات, نرم افزار nginx قطعی را تشخیص میدهد و ترافیک ورودی به وبسایت را فقط به سروری که سالم است ارسال میکند. و پس از وصل شدن سرور دوم مجددا بار را بر روی هر دو سرور تقسیم می نماید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نحوه اجرای لود بالانسینگ در سرورها و سایت ها را به زبان ساده توضیح دهیم. فراموش نکنید که راه اندازی این سناریوها نیاز به دانش فنی در این زمینه دارد. و شما می بایست نحوه کار با نرم افزارهایی مانند nginx و ha proxy را بدانید.
همچنین در صورت نداشتن اطلاعات و علم لازم، میتوانید از یک ارائه دهنده خدمات تحت وب و متخصص در زمینه سرور اختصاصی راهنمایی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا