آموزشمعرفی نرم افزار های مرتبط

نرم افزار تجزیه و تحلیل گرافانا چیست؟

ابزار تجزیه و تحیل داده گرافانا

نرم افزار تجسم و تجزیه و تحلیل گرافانا چیست؟

Grafana گرافانا یک نرم افزار تجسم، تجزیه و تحلیل متن باز است. مهم نیست که داده های شما در کجا حفظ می شوند، به کمک گرافانا می توانید داده ها را کوئری، تجسم و کاوش کنید. درواقع گرافانا ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا دیتاهای پایگاه داده سری زمانی (TSDB) خود را به نمودارها و تصاویر زیبا تبدیل کنید.

چرا شرکت ها از Grafana استفاده می کنند؟

شرکت‌ها از Grafana برای نظارت بر زیرساخت‌ها، تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بهبود کارایی عملیاتی خود استفاده می‌کنند. داشبوردهای گرافانا ردیابی کاربران و رویدادها را آسان می کنند، زیرا جمع آوری، مدیریت و بررسی داده ها خودکار صورت میگیرد. مدیران، تحلیلگران امنیتی و توسعه دهندگان از این آمارها برای هدایت تصمیمات خود استفاده می کنند. مطالعات نشان می دهد شرکت هایی که به تجزیه و تحلیل پایگاه داده و ابزارهای تجسمی همانند Grafana متکی هستند، بسیار موفق تر و سودآورتر از رقیبان خود هستند.

چرا گرافانا مهم است؟

Grafana به تیم‌ها و شرکت‌ها نشان می‌دهد که کاربرانشان واقعاً چه کار می‌کنند. داشتن تجزیه و تحلیل به تیم های فناوری اجازه می دهد تا عمیق تر به بررسی و نظارت بپردازند و از بروز خطای انسانی تا حدالامکان جلوگیری کنند.

داشبورد نرم افزار تجزیه و تحلیل گرافانا

داشبورد Grafana از چندین پنل در یک شبکه پشتیبانی می کند. شما می توانید نتایج چندین منبع را به طور همزمان تجسم کنید. در حقیقت گرافانا یک ابزار تحلیلی و تجسم open source قدرتمند است که از چندین پنل جداگانه تشکیل شده است و در یک شبکه مرتب شدند. پنل ها با منابعی از جمله: AWS CloudWatch Microsoft SQL ،Prometheus MySQLInfluxDB و … می توانند تعامل داشته باشند.

نرم افزار تجسم و تجزیه و تحلیل گرافانا

Grafana چه ویژگی هایی را ارائه می دهد؟

ابزارهایی که سازمان ها برای جستجو و تجزیه و تحلیل استفاده می کنند، از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. موارد زیر رایج ترین (و مفیدترین) ویژگی هایی است که ممکن است از یک ابزار تجزیه و تحلیل انتظار داشته باشید:

visualize

گرافانا گزینه‌های تجسمی فراوانی دارد که به شما کمک می‌کند داده‌های خود را از نمودارها تا هیستوگرام‌ها درک و تجزیه و تحلیل کنید.

یکپارچه‌سازی

شما می‌توانید داده‌هایتان را با هم جمع کنید تا محتوای بهتری داشته باشید. Grafana از ده ها پایگاه داده به صورت بومی پشتیبانی می کند.

منبع باز (open source)

گرافانا کاملاً متن باز است. شما می توانید از Grafana Cloud استفاده کنید یا آن را به راحتی بر روی هر پلتفرمی نصب کنید.

جستجوی لاگ ها

با استفاده از فیلترهای لیبل موجود می‌توانید به‌سرعت فهرست لاگها را فیلتر و جستجو کنید.

نمایش داشبوردها

شما می توانید اطلاعات را با گزارش‌های قالبی یا سفارشی تجسم کنید. و در نهایت گزارش‌ها را ایجاد و به اشتراک بگذارید.

ایجاد و اشتراک‌گذاری گزارش‌ها

شما می توانید گزارش‌ها را با مشتریان و سهامداران خود به اشتراک بگذارید. این ویژگی در نسخه متن باز موجود نیست و برای استفاده از آن می بایست نسخه فعلی خود را ارتقا دهید.

ویژگی های مشترک پلتفرم های تحلیل دیتا

تمام پلتفرم‌های تحلیلی دو عملکرد اصلی زیر را دربر دارند، که به شرکت‌ها کمک می‌کند به سؤالات مربوط به کاربران و رویدادها پاسخ دهند:

1.ردیابی داده‌ها: ثبت بازدیدها، رویدادها و نظارت بر اقدامات از طریق گزارش‌ها.

2.تجزیه و تحلیل داده‌ها: تجسم داده‌ها از طریق داشبوردها و گزارش‌ها.

با کمک داده‌هایی که ردیابی، جمع‌آوری و سازمان‌دهی شده‌اند، شرکت‌ها میتوانند موارد زیر را تجزیه و تحلیل کنند:

1.کاربران چه اقداماتی روی دستگاه، شبکه و … انجام می دهند؟

2.جریان رفتاری که کاربران از طریق شبکه یا برنامه شما انجام می دهند.

3.فرصت هایی برای کاهش ریزش SLA.

و….

سخن آخر

شما ممکن است بر روی سرور اختصاصی یا مجازی داده های با ارزشی جمع آوری کنید و بخواهید از آنها برای سازماندهی و برنامه ریزی مجموعه خود استفاده کنید. یا بخواهید عملکرد افراد سازمانتان را بسنجید و بهترین ها را بررسی کنید. این ابزار تجزیه و تحلیل کاربردی شما را با حقایق آماری معتبر روبه رو می‌کند، تا بتوانید بر اساس آن ها تصمیم‌های امنیتی و عملیاتی مهمی بگیرید. و در نهایت در کار خود موفق تر باشید.

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا