LMS سیستم مدیریت یادگیریآموزشآموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

معلمان در آموزش مجازی باید به چه نکاتی توجه کنند؟

نکاتی مهم که معلمان در آموزش مجازی باید رعایت کنند

معلمان در آموزش مجازی باید به چه نکاتی توجه کنند؟

نقش اساتید و معلمان در یادگیری دانشجویان و دانش آموزان غیرقابل انکار است. و این تنها مختص به آموزش حضوری و سنتی نیست. بلکه در آموزش مجازی نیز این موضوع از اهمیت بالایی دارد. حتی شاید مهم‌ تر از آموزش به شیوه سنتی! با وجود این اهمیت، برخی از اساتید نقش خود را در انتقال مفاهیم دروس ارائه شده به داشنجویان بی‌ تاثیر می‌دانند و توجه چندانی به این مسئله ندارند. به عنوان مثال از مشارکت دانشجویان در بیان مطالب خود استفاده‌ ای نمی‌ کنند. و یا از بسترهای موجود در آموزش از راه دور بهره‌ای نمی‌برند. در این مقاله سعی داریم تا چند توصیه حیاتی را به معلمان و اساتید عزیز برای بهبود عملکرد در آموزش مجازی ارائه دهیم.

1- برنامه درسی خود را مشخص کنید

برای اینکه نتیجه بهتری از تدریس خود به دانشجویان بگیرید، بهتر است از ابتدا اهداف، برنامه‌ های درسی و انتظارات خود را در طول دوره مجازی بیان کنید تا از بدو کار، مسیر تدریس شما مشخص و معین باشد. بدین ترتیب هم شما و هم دانش آموزان دوره، می دانند که باید انتظار چه چیزی را از کلاس مجازی شما داشته باشند. این کار کمک زیادی به برگزاری هر چه بهتر کلاس های آنلاین می کند.

2- رعایت اصل ساده گویی

یکی از اصول انتقال مطالب به دیگران، رعایت اصل ساده گویی است و این مورد تنها مختص به آموزش مجازی نیست. اما دلیلی که به آن پرداختیم این است که، به دلیل نبود ارتباط رو در رو بین استاد و دانشجو و همچنین مدت زمان محدودتر آن نسبت به کلاس‌ های حضوری، اساتید و معلمان موظفند تا مطالب خود را حدالامکان به ساده ترین وجه ممکن ارائه دهند.

3- متکلم وحده نباشید!

همانطور که پیش‌ تر گفتیم و احتمالا می‌ دانستید، معمولا مدت زمان معمولا زمان برگزاری کلاس‌ های مجازی زمانی کوتاه تر نسبت به کلاس‌ های سنتی است. و به همین دلیل برخی از اساتید و معلمان برای از دست ندادن وقت تدریس، بیش از اندازه و به تنهایی به ارائه مطالب می‌پردازند. اینکار نه تنها باعث خستگی خود استاد می‌ شود بلکه از دانشجو نیز یک شخص منفعل می‌ سازد. بی شک مشارکت دانش آموزان در کلاس حال و هوای دیگری به کلاس می بخشد.

4- از مشارکت دانشجویان در بحث استفاده کنید

بهتر است به دانشجویان نیز اجازه عرض اندام و اظهار نظر بدهید. این کار نه تنها شما را از متکلم وحده بودن رها می‌ کند بلکه باعث می‌ شود دوره مجازی پویایی داشته باشید. باوجود اینکه محیط آموزش مجازی، محیطی غیرحضوری و از راه دور است اما این کار باعث ایجاد حس حضور در دانشجو خواهد شد.

نکاتی مهم که معلمان در آموزش مجازی باید رعایت کنند

5- دانشجویان را به چالش بکشید

سعی کنید از ارائه مطالب بسیار ساده و دم دستی پرهیز کنید. و مسائل پیچیده و چالش برانگیز را در دوره مجازی خود بگنجانید. اینکار علاوه بر بالا رفتن سطح تدریس خود شما، به اندوخته‌های علمی و آموزشی دانشجویان نیز کمک شایانی می‌کند.

6- استفاده از بسترهای آموزش مجازی

همانطور که احتمالا می‌ دانید، نرم‌افزارهای آموزش مجازی نظیر Adobe Connect ،BigBlueButton و LMS ها امکانات بسیاری را در اختیار اساتید می‌گذارند. امکاناتی مانند ارتباط ویدیویی و صوتی، اشتراک‌گذاری فایل‌ های گوناگون و… این کار کمک به سزایی در انگیزه دادن به دانشجو برای استفاده از آموزش مجازی خواهد کرد.

جمع بندی

اساتید و معلمان عزیز می‌توانند با رعایت این نکات تجربه دلنشینی از آموزش مجازی داشته باشند و بازخوردهای مثبتی از دانشجویان خود دریافت کنند. اگر به دنبال تجربه یک کلاس مجازی با بازدهی بسیار بالا هستید، پیشنهاد ما استفاده از سرویس های آموزش مجازی تهران سرور است. هم اکنون نیز می توانید با استفاده از پلتفرم هایی مانند بیگ بلو باتن، ادوب کانکت، مودل و اتصال آن ها به یک سایت وردپرسی برای خود یک مدرسه آنلاین و مجازی راه اندازی کنید. کافی است اگر قصد این کار را دارید با کارشناسان تهران سرور تماس بگیرید و در این خصوص مشاوره ای رایگان دریافت کنید. پس از دریافت این مشاوره و آشنایی با سرویس های ما می توانید پلان های مورد نظر خود را انتخاب کنید و نسبت به خرید آن ها اقدام نمائید. کلیه خدمات ما در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا