سرور اختصاصی

گیم سرور چیست؟ + خرید سرور مناسب برای بازی

راه اندازی گیم سرور

اگر شما هم اهل بازی و به اصطلاح گیمر هستید، مطمئنا تا حالا بازی های زیادی را بر روی کامپیوترهای خانگی خود اجرا نموده اید. این گونه بازی ها که به صورت تک نفره و بر روی سیستم شخصی خودتان اجرا میکنید، بازی های آفلاین نام دارند. اما بعضی بازی ها، دو نفره یا گروهی و به صورت اینترنتی قابل اجرا هستند. و برای بازی کردن حتما باید به اینترنت متصل باشید. حالا سوال اینجاست که این بازی ها چطور کار میکنند؟
در واقع زمانی که شما این بازی ها را اجرا میکنید، نرم افزار آنها از طریق اینترنت به یک سرور اینترنتی که به اصطلاح به آن گیم سرور میگویند، متصل می گردد. و به شما این امکان را میدهد که با کاربران دیگری که به این گیم سرور متصل هستند، به صورت آنلاین به بازی کردن بپردازید.

تاریخچه بازی های آنلاین و گیم سرورها:

اولین بازی های رایانه ای مانند OXO و NIMROD برای یک یا دو بازیکن بودند که پشت یک کامپیوتر بنشینند و به بازی دو نفره بپردازند. بعدها در دهه ۱۹۶۰ رایانه ها شروع به پشتیبانی از قابلیت متصل شدن به یکدیگر و اشتراک گذاری اطلاعات کردند. این کار به کاربران اجازه داد به صورت همزمان اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این قابلیت به مرور زمان گسترش پیدا کرد و به جایی رسید که دیگر نیازی نبود سیستم ها برای تبادل اطلاعات در یک اتاق و یا یک ساختمان باشند. با گسترش اینترنت بر روی خطوط تلفن و به کمک مودم ها، کاربران توانستند در فاصله های دورتری اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. با توسعه یافتن اینترنت، بازی های مبتنی بر میزبان به وجود آمدند. که در آن ها کاربران از راه دور می توانستند به یک رایانه مرکزی متصل شوند و به صورت تک نفره و بعدها به صورت چند نفره به بازی کردن بپردازند.

در دهه ۱۹۷۰ شبکه های کامپیوتری مبتنی بر بسته یا همان Packet به وجود آمدند. و از آن زمان تا کنون بسیار پیشرفت کردند. حال با افزایش چشمگیر سرعت و پهنای باند اینترنت در سراسر دنیا، کاربران قادرند با سرعت قابل قبولی با هزاران کاربر دیگر به صورت آنلاین بازی کنند.

راه اندازی گیم سرور

راه اندازی گیم سرور در خانه:

سرورهای گیمینگ هم به صورت اینترنتی قابل پیاده سازی هستند و هم به صورت داخلی یا به اصطلاح Local. اگر شما در خانه دو سیستم کامپیوتری را با کابل شبکه و یا به صورت بی سیم به هم متصل نمایید، میتوانید بعضی بازی ها را به صورت همزمان با شخص دیگری بازی کنید. در این صورت یکی از سیستم ها می بایست وظیفه سرور گیمینگ را بر عهده بگیرد.

تفاوت گیم سرور با سرور اختصاصی:

قبل تر راجع به سرورهای اختصاصی و مجازی صحبت کردیم, Game serverها نیز بر روی همین سرورها پیاده سازی میشوند. به این صورت که مثلا بر روی یک سروراختصاصی قدرتمند از لحاظ سخت افزاری، نرم افزار مربوط به بازی آنلاین مورد نظر نصب میشود. و هنگامی که نسخه کلاینت بازی توسط کاربران اجرا شود، این Game server مسئولیت پاسخگویی به درخواست های این کاربران را خواهد داشت.

نکته مهم در مورد گیم سرورها این است که تا حد ممکن این سرورها نباید قطعی و داون تایم داشته باشند. و همچنین می بایست به صورت پیوسته از اطلاعات آنها بکاپ گرفته شود. چراکه در صورت خرابی سرور ها اطلاعات همه کاربران از دست میرود.

راه اندازی گیم سرور

انتخاب سرور مناسب برای گیم سرور:

گیم سرور ها را میتوان بر روی سرورهای مجازی (VPS), سرورهای اشتراکی و سرورهای اختصاصی پیاده سازی نمود. اما سوال اینجاست که کدام یک از این موارد بهترین کارایی را برای Game server به همراه دارد.

پیشنهاد ما این است که برای راه اندازی Game server اصلا به سمت سرورهای اشتراکی نروید. چرا که در این گونه سرویس ها منابع سخت افزاری شما با کاربران دیگر مشترک میباشد. و در صورتی که کاربران دیگر منابع زیادی مصرف نمایند، شما به مشکل میخورید.

در مورد سرور مجازی یا VPS باید بگوییم که راه اندازی گیم سرور بر روی این گونه سرورها خیلی بهتر از سرویس های اشتراکی میباشد. اما استفاده از آن ها در صورتی قابل قبول است که کاربران شما کم باشند و نیاز به سخت افزارهای قدرتمند نداشته باشید.

بهترین انتخاب برای راه اندازی سرور گیمینگ استفاده از سرور اختصاصی میباشد. به دلیل اینکه ۱۰۰ درصد منابع سخت افزاری این سرورها در اختیار خودتان است. و همچنین میتوانید قوی ترین سخت افزارهای موجود را بر روی سرویستان داشته باشید.

راه اندازی گیم سرور:

قبل از راه اندازی یک گیم سرور باید به بعضی نکات توجه نمایید. مهمترین نکته این است: سروری که خریداری می کنید می بایست برای تبدیل شدن به یک Game server بهینه سازی شود. معمولا سیستم های خانگی و یا سرورهای اشتراکی معمولی پردازنده های ضعیف و متوسطی مانند Core-i3 دارند. این گونه پردازنده ها به هیچ وجه مناسب یک Game server نیست و شما میبایست نسبت به بهینه سازی سرور خود اقدام نمایید. برای تهیه یک گیم سرور می بایست از یک ارائه دهنده معتبر، سروری با حداقل مشخصات زیر تهیه نمایید:

پردازنده: حداقل یک پردازنده ۴ هسته ای با سرعت پردازش 3.4GHz

دیتاسنتر: یک دیتاسنتر معتبر با پهنای باند مناسب و کمترین تاخیر

رم: حداقل ۳۲ گیگابایت

هارد: هاردهای SSD با حجم مورد نیاز سرویس شما

داشتن برنامه ای مناسب جهت مقابله با حملات DDOS: از آنجایی که سرورهای گیمینگ معمولا مورد حمله هکرها قرار میگیرند، این موضوع خیلی مهم است.

سرعت پورت سرور: سرعت 1000 Mbps مناسب میباشد.

راه اندازی گیم سرور

انواع گیم سرور:

Game serverها در ۲ نوع مختلف در دسترس هستند. نوع اول آن ها را که احتمالا از زمان قدیم به یاد دارید، همان گیم نت های زمان کودکی تان میباشد. در گیم نت ها معمولا می توانستید بازی ها را به صورت دو یا چند نفره با کاربران دیگر بازی کنید. به این گونه گیم سرور ها Local و به گیم سرورهای اینترنتی، Remote گفته میشود.

در گیم سرورهای Local معمولا یکی از سیستم ها هم نقش کاربر دارد و هم نقش سرور. و به این صورت نیست که یک سرور مشخصی فقط وظیفه میزبانی کاربران را داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که قصد اجرای بازی Stronghold را به صورت چند نفره دارید ، سیستم یکی از کاربران به عنوان سرور، اجازه متصل شدن باقی کاربران را به بازی میدهد و خودش هم به عنوان کاربر وارد بازی میشود. این کار فشار زیادی به سیستم وارد میکند و امکان قطعی و اختلال در بازی وجود دارد. اما در صورتی که تعداد کاربران زیاد نباشد، این گیم سرور ها قابل استفاده هستند. به این سیستم ها که هر دو نقش کلاینت و سرور را بر عهده میگیرند، Listen Server میگویند.

این مورد در گیم سرورهای اینترنتی و یا همان Remote وجود ندارد و Game server مورد نظر تنها وظیفه میزبانی کلاینت ها را بر عهده دارد. و از‌ آن جایی که معمولا سیستم عامل های سبکی بر روی این serverها نصب میشود و همچنین سخت افزارهای بسیار قدرتمندی دارند، خیلی کمتر به مشکل بر میخورند.

اگر سوالی درباره راه اندازی گیم سرور دارید، با ما تماس حاصل فرمایید تا بهترین راه حل را به شما معرفی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا