آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

۵ اشتباه فاحش در برگزاری وبینار

۵ اشتباه فاحش در برگزاری وبینار

برگزاری وبینار همیشه یکی از جذاب ترین بخش های دنیای اینترنت به شمار می رود. با شیوع کرونا اما توجه به این نوع جلسات بیشتر از گذشته شد. دیگر نمی شد جلسات و همایش ها را به صورت حضوری برگزار کرد. اما وبینار یک جایگزین مطمئن برای این کار بود چرا که امتحان خودش را چندین سال است که پس داده. با این حال هنوز هم ممکن است اشتباهاتی در برگزاری وبینار وجود بیاید. به خصوص افرادی که آشنایی چندانی با آن ندارند و ممکن است نتوانند آن طور که باید آن را اداره کنند. ما در این مقاله قصد داریم ۵ اشتباه فاحش در برگزاری وبینار را به شما معرفی کنیم تا از آن ها پرهیز کنید. پس برای موفقیت در یک وبینار جذاب با تهران سرور همراه باشید.

وبینار چیست؟

شاید بهتر باشد پیش از صحبت درباره اشتباهات در برگزاری وبینا ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اصلا وبینار چیست؟ به وبینار وب کنفرانس نیز گفته می شود و بسیاری آن را به این نام می شناسند. باید گفت وبینار یا وب کنفرانس همان سمینار است با این تفاوت که با نرم‌ افزاری به صورت مجازی می توان آن را برگزار کرد.  سخنرانان در وبینارها هم به صورت زنده و هم به صورت ویدیو های ضبط شده می‌ توانند مطالب خود را به حاضران در جلسه ارائه دهند. پس تنها تفاوت آن با نسخه اصلی در نوع برگزاری آن است. که وبینار در بستر اینترنت برگزار می شود. خب حالا بهتر است به اشتباهات رایج آن بپردازیم.

۱- عدم توجه به زمان برگزاری

زمان برگزاری جلسات و وبینارها از اهمیت بالایی برخوردار است. آنقدر این موضوع اهمیت دارد که از مدت ها قبل زمان دقیق آن اعلام می شود. مخاطب شما برای آن ساعت برنامه ریزی می کند و از آن جایی که زمان مخاطب برایش ارزشمند است باید توجه ویژه ای به زمان دقیق برگزاری آن داشته باشید. سعی کنید سر موقع آن را شروع کنید و به موقع آن را تمام کنید. همچنین از زمانی که معین کردید فراتر نروید تا مخاطب خسته شود. علاوه بر این زودتر برنامه را تعطیل نکنید تا مخاطب حس کند شما کم کاری می کنید.

5 اشتباه فاحش در برگزاری وبینار

۲- ارائه محتوای تکراری

موضوعی که به سطح کیفی وبینار شما بستگی دارد محتوای شماست. قطعا مخاطبین شما به دنبال فراگیری موضوعات جدید هستند و نمی خواهند مسائل تکراری را دوباره ببینند و بشنوند. سعی کنید هر وبیناری که برگزار می کنید محتوای نو، با کیفیت و تازه تهیه کنید. این کار نشان می دهد که شما برای مخاطب خود ارزش قائل هستید. وقتی مخاطب ببیند که شما در هر جلسه به موضوع جدیدی می پردازید، قطعا در دیگر وبینارهای شما نیز شرکت می کند.

۳- پرداختن به موضوعاتی خارج از وبینار

این یک مسئله طبیعی است که گاهی اوقات بحث ها به بی راهه می روند و مسائل دیگر در خلال آن مطرح می شوند. همه ما چنین مسئله ای را در دوران تحصیل خود تجربه کردیم و مطمئنا می دانیم که تا چه اندازه اذیت کننده است. سعی کنید به بحث خودتان بپردازید و از بی راهه رفتن پرهیز کنید. متمرکز بر روی موضوع خاص خود باشید تا اطلاعات بیهوده به مخاطبان ندهید. همچنین اگر سوالاتی درباره بحث های غیرضروری در حین وبینار از شما پرسیده شد، پاسخ آن را به بعد از اتمام وبینار موکول کنید.

۴- طوفان ارائه اطلاعات

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد در حین برگزاری وبینار انجام می دهند، ارائه پشت سر هم مطالب به صورت یکجا و بدون توقف است. این کار اجازه فکر کردن به مخاطب را نمی دهد و همین مسئله باعث خستگی آن و در نتیجه بیهوده بودن وبینار می شود. بهتر است در فواصلی کوتاه به خود و مخاطب استراحت دهید. این کار به تمرکز در بحث هم به شما و هم به مخاطبان کمک زیادی می کند.

۵ اشتباه فاحش در برگزاری وبینار

۵- استفاده از اسلایدهای متنی زیاد و قطع ارتباط چشمی

از آن جایی که فضای برگزاری در وبینار از راه دور است و در بستر اینترنت می باشد، مسلما نمی توان ارتباط رو در رو و فیزیکی داشت. از این رو برقراری ارتباط چشمی از طریق وب کم و تماس تصویری بسیار حائز اهمیت است. اما متاسفانه بسیاری از برگزارکننده ها در طول زمان برگزاری بیش از اندازه از اسلایدهای متنی استفاده می کنند و زمان زیادی را صرف نمایش آن ها می کنند. این کار باعث هدر رفتن زمان وبینار و قطع ارتباط چشمی می شود. در نتیجه تاثیر گذاری آن بسیار نزول خواهد کرد.

جمع بندی

با پرهیز این ۵ اشتباه فاحش می توانید یک وبینار جذاب برگزار کنید و مخاطبان خود را راضی نگه دارید. با استفاده از پلتفرم های برگزاری وبینار مانند ادوب کانکت یا بیگ بلو باتن می توانید وبینار خود را بهتر از قبل اداره کنید. تهران سرور پیشرو در ارائه خدمات وب در این زمینه آمادگی همکاری با کلیه موسسات آموزشی، اداری و سازمانی را دارد. علاوه بر این برای دیدن ویدیوهای آموزشی ما نیز می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا