سرور مجازی

5 نکته نسبتاً حرفه ای برای افزایش امنیت سرور مجازی

حرفه ای ها چطور امنیت سرور مجازی را افزایش می دهند؟

5 نکته نسبتاً حرفه ای برای افزایش امنیت سرور مجازی

همانطور که می دانید امنیت در دنیای اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار است. تمامی فعالان در این حوزه باید به فکر امنیت خود باشند. متاسفانه یا خوشبختانه باید گفت هیچ امنیت صد در صدی در این دنیا وجود ندارد. این مسئله به معنای آن است که شما باید مدام در حال بهبود ترفندهای امنیتی خود در بخش های مختلف باشید. یکی از مهم ترین این بخش ها، سرورها، فضاهای میزبانی و سرورهای مجازی هستند. مزیتی که سرور مجازی دارد این است که کاربر می تواند تنظیمات موردنظر خودش را در آن پیاده سازی کند. بالا بردن امنیت نیز به همین منوال قابل انجام است. در مقالات گذشته با روش ها و راهکارهای ساده امنیت سرور مجازی را به شما معرفی کردیم. طبق قولی که داده بودیم، امروز با 5 نکته حرفه ای برای افزایش امنیت سرور مجازی همراه شما هستیم. پس با وبلاگ تهران سرور همراه باشید.

چه روش های حرفه ای برای بهبود و افزایش امنیت مجازی وجود دارد؟

راستش را بخواهید راه های زیادی برای افزایش امنیت یک سرور مجازی وجود دارد. با این حال شاید همه آن ها مناسب استفاده برای کاربران عادی نباشد. چرا که ممکن است تنظیماتی را اعمال کنند که عملکرد سرور را کاهش ببخشد. ما در گذشته از 4 نکته ساده برای افزایش امنیت سرور مجازی نام بردیم. حال در این مقاله قصد 5 روش که کمی حرفه ای تر هستند و نیاز به کار بیشتری دارند را به شما معرفی می کنیم.

1. تغییر پورت پیش فرض SSH

تغییر پورت پیش فرض SSH

این روش وقتی کارساز است که سیستم عامل سرور شما لینوکس باشد. یک راه خوب و عالی برای بهبود و افزایش ایمنی سرور مجازی تغییر پورت پیش فرض SSH است که به طور معمول بر روی 22 تنظیم می شود. متاسفانه بسیاری از افراد هنگام پیکربندی به صورت شخصی این کار را فراموش می کنند. از این رو یک حفره امنیتی را برای هکرها و نفوذ باز می گذارند. اما در صورت تغییرت این پورت می توانید این منافذ را تا حد خیلی زیادی بپوشانید.

2. تغییر نام کاربری و رمز عبور Root

سرورهای مجازی به طور پیش فرض از نام کاربری و رمز Root برای ورود کاربران استفاده می کنند. چیزی مانند Admin در پنل های وب سایت ها وردپرسی. تغییر ندادن این نام کاربری و رمز عبور یک اشتباه بزرگ است. چرا که یکی از اولین کارهایی که هکرها امتحان می کنند همین مسئله است. دلیل این کار نیز این است که بسیاری از افراد توجه ای به این مسئله مهمی نمی کنند و یک راه نفوذ برای هکرها باز می گذارند. در چنین حالتی هکرها می توانند از حملات Brute Force برای شکستن رمز عبور و دسترسی به آن استفاده کنند. بهتر است هر چه سریع تر نسبت به تغییر این موارد اقدام کنید.

3. تغییر از Ftp به Sftp

تغییر از Ftp به  Sftp

Ftp یک پروتکل با قدمت طولانی برای انتقال فایل به حساب می آید که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. با این حال متاسفانه این پروتکل از سیستم رمزگذاری چندان مناسبی برخوردار نیست. از این رو می تواند برای سرور مجازی شما بسیار خطر آفرین باشد. برای افزایش امنیت در این حوزه بهتر است از پروتکل Sftp استفاده کنید که به ftp امن نیز معروف است. خوبی این پروتکل این است که علاوه بر فایل ها، اعتبارنامه ها را نیز رمزنگاری می کند و مطمئن می شود که هیچ کس نمی تواند آن ها را بخواند.

4. استفاده از گواهی SSL

مزیتی که گواهی SSL دارد این است که تمام داده های ارسالی به سیستم شما را به طور کامل رمزنگاری می کند. از این گواهی در جاهای بسیاری استفاده می شود. شما می توانید با نصب گواهی SSL بر روی VPS یا همان سرور مجازی در کنار روش های دیگر این مقاله، امنیت خود را چندین برابر افزایش دهید.

5. استفاده از نرم افزارهای امنیتی

استفاده از نرم افزارهای امنیتی

علاوه بر سه روش قبلی، پیشنهاد می کنیم که از نرم افزارهای امنیتی نیز برای افزایش امنیت سرور مجازی خود استفاده کنید.

دیوار آتش یا فایروال: فایروال یک دروازه ورودی است که شاید ساز و کاری ساده داشته باشد اما فعالسازی آن می تواند ترافیک ناخواسته را دور نگه  دارد و از شما در برابر حملاتی مانند تزریق SQL ، HTTP floods و غیره محافظت کند.

نصب آنتی ویروس: نصب آنتی ویروس یا به زبان فارسی ضد بد افزار اهمیت زیادی دارد. چرا که این نوع نرم افزارها تمام فعالیت های سیستم را زیر نظر می گیرند. همچنین فایل هایی که ناخواسته وارد می شوند و یا مشکوک هستند  را قرنطینه می کنند.

اسکنر روت کیت: روت کیت در سرور خطر زیادی دارد چرا که می تواند دسترسی های زیادی را به هکرها برای نفوذ بدهد. با این حال اسکنرهای روت کیت وجود دارند که می توانند در شناسایی آن ها کمک زیادی به ما کنند. یکی از بهترین اسکنرهای روت کیت در دنیا chrootkit است که پیشنهاد می کنیم حتما آن را نصب کنید.

جمع بندی

با روش هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم و در مقالات گذشته نیز راه های ساده تری را برای شما مثال زدیم، می توانید امنیت سرور مجازی خود را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید. تهران سرور ارائه دهنده سرور مجازی آماده همکاری با شما می باشد. قیمت مقرون به صرفه، امنیت بالا، سرعت و پهنای باند بالا و… از مزایای سرویس های ما است. همچنین امکان تغییر در کانفیگ ها بنا بر درخواست مشتری امکان پذیر است. در صورت تمایل به خرید سرور مجازی از مجموعه ما، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان، پلن مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا