آموزشسخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازیکسب و کارهاست

تغییرات آب و هوایی و مکان دیتاسنتر

تغییرات آب و هوایی چگونه بر دیتاسنتر تاثیر می گذارد؟

تغییرات آب و هوایی و مکان دیتاسنتر

گرمایش زمین و تغییرات ناگهانی آب و هوا روز به روز در تمام دنیا بیشتر می شود. تغییرات آب و هوایی می تواند به روش های مختلف بر دیتاسنتر تأثیر بگذارد. بهترین کار این است که پیش از احداث و راه اندازی یک مرکز داده این مسئله را بررسی کرد. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که تغییرات آب و هوایی چگونه بر دیتاسنتر تاثیر می گذارد؟ پس با وبلاگ تهران سرور همراه باشید.

آیا آب و هوا برای راه اندازی یک دیتاسنتر مهم است؟

در بیشتر موارد، اپراتورهای دیتاسنتر بر اساس عواملی مانند هزینه ساخت و ساز، نزدیکی مرکز داده به کاربران نهایی، و انواع منابع انرژی موجود برای تامین انرژی یک دیتاسنتر تصمیم می گیرند که در کجا مراکز داده را احداث کنند. با این حال، یکی از عوامل مهمی که همیشه به آن فکر نمی کنند، این است که چگونه تغییرات آب و هوایی می تواند بر روی مکان دیتاسنتر تاثیر بگذارد. مسئله ای که شاید به ظاهر از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. اما در باطن آنقدر مهم است که تحقیقات اخیر ثابت می کند باید پیش از احداث یک دیتاسنتر به فکر آن بود.

تغییرات آب و هوایی چگونه بر دیتاسنتر تاثیر می گذارد؟

تغییرات آب و هوایی می تواند مکان دیتاسنتر را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد:

1. افزایش هزینه های خنک سازی

سیستم های خنک کننده یکی از پر مصرف ترین اجزای مراکز داده هستند و افزایش نرخ خشکسالی و امواج گرما تنها این چالش را تشدید می کند. هر چه مکانی که برای راه اندازی یک دیتاسنتر انتخاب می شود گرم تر باشد، باید هزینه بیشتری برای خنک سازی مرکز خرج شود.

2. افزایش هزینه های انرژی

اگر خشکسالی منجر به کاهش توانایی تولید برق با استفاده از برق آبی شود، احتمالاً دیتاسنتر هزینه بیشتری متحمل می‌ شوند. اگر دیتاسنتر در مکانی آلوده با آب و هوای کثیف احداث شود، باید در تلاش باشد تا نقشی در افزایش این آلودگی نداشته باشد. از این رو باید هزینه های گزافی را پرداخت کند.

3. خطرات ناشی از سیل

برخی مراکز داده در کنار و نزدیکی دریاها و رودخانه ها بنا می شوند. این مسئله بیشتر برای آب و هوای خنک آن است. اما خطرات ناشی از سیل و غرق شدن کل مرکز وجود دارد. خطراتی که می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به یک دیتاسنتر وارد کند.

4. انتشار بی رویه کربن

صنعت مراکز داده در حال حاضر در تیررس فعالان محیط زیست قرار دارد، که به طور فزاینده ای از مراکز داده به عنوان عوامل اصلی انتشار کربن یاد می کنند. این انتقاد احتمالاً تنها در صورتی شدیدتر خواهد شد که بحث‌ های مربوط به تغییرات آب و هوا اهمیت بیشتری پیدا کند.

به همه این دلایل، اکنون زمان آن رسیده است که اپراتورهای مرکز داده به فکر ساختن دیتاسنترهایی باشند که بتوانند در شرایط آب و هوایی در حال تغییر جان سالم به در ببرند.

تغییرات آب و هوایی چگونه بر دیتاسنتر تاثیر می گذارد؟

مکان دیتاسنتر، یک گام کلیدی برای موفقیت در تغییرات آب و هوایی

راه های زیادی وجود دارد که صنعت مرکز داده می تواند به این چالش ها پاسخ دهد. می‌تواند به سرمایه‌ گذاری در استراتژی‌ هایی ادامه دهد که پایداری مرکز داده را افزایش می‌دهد. برای مثال، فناوری‌ هایی را به کار می‌ گیرد که به کاهش آسیب‌ های ناشی از سیل و سایر بلایای طبیعی کمک می‌ کند.

اما شاید تنها و موثرترین راه برای مقاوم‌ سازی دیتاسنترها در برابر تغییرات آب و هوایی، قرار دادن آن ها در مکان‌ هایی باشد که کمتر در معرض تأثیرات منفی تغییر آب و هوا هستند. مکان ایده آل مرکز داده در عصر تغییرات آب و هوایی مکانی است که:

  • منابع انرژی پاک را تحت هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر می کند. مراکز داده ای که می توانند به ترکیبی از انرژی خورشیدی و باد تکیه کنند در این زمینه موقعیت خوبی دارند.
  • مستعد سیل نیست، حتی از سطح دریا پایین تر باشد.
  • در منطقه ای نیست که بیمه گذاران احتمالاً نرخ های بالاتری را دریافت کنند یا به طور کلی از پوشش امتناع کنند.

مکان‌های بهتر برای مراکز داده در عصر تغییرات اقلیمی، مناطق داخلی هستند که به آبراه‌ های اصلی نزدیک نیستند و می‌توان چندین نوع انرژی پاک را به راحتی تامین کرد. در آینده، اپراتورهای مراکز داده که می‌ خواهند یک قدم جلوتر از تغییرات آب و هوایی باقی بمانند، احتمالاً بر ساختن تأسیسات در این نوع مناطق تمرکز خواهند کرد. آن ها ممکن است دورتر از مراکز جمعیتی باشند، اما احتمال نابودی آن ها در اثر بلایای طبیعی نیز کمتر است.

جمع بندی

تا همین اواخر، آب و هوا عامل اصلی در تصمیم گیری برای ساخت مرکز داده نبود. اما این مسئله تغییر کرده است و سازمان‌ های هوشمند باید اکنون به دنبال راه‌ هایی برای افزایش انعطاف‌ پذیری آب و هوای مراکز داده خود باشند. مؤثرترین راه برای انجام این کار، انتخاب مکان هایی است که به طور طبیعی در برابر تأثیرات منفی تغییر آب و هوا مقاوم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا