آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

سخرانی پیوسته در کلاس مجازی یا تمرکز بر آموزش تعاملی؟

سخنرانی پیوسته در کلاس مجازی بدون توجه به نیازهای جدید آموزشی یا تمرکز بر آموزش تعاملی؟

در تغییر آموزش از حالت حضوری به مجازی، لازم است تغییراتی در نحوه ارائه مطالب صورت گیرد، استفاده مجدد از روش های مرسوم آموزش سنتی در کلاس مجازی کاری اشتباه است. چرا که اجبار و اصرار بر این امر بازدهی کلاس مجازی را پایین آورده و بهره وری آموزشی از این طریق را کاهش می دهد.

با انتقال مطالب با اولویت پایین تر، از زمان کار کلاسی به زمان کار در منزل دانش آموزان، معلم ها می توانند

زمان کلاس مجازی زنده خود را به موضوعات مهم تری نظیر تعاملات شخصی که تقویت کننده اصلی یادگیری

است، اختصاص دهند. به تجربیات خود به عنوان یک دانش آموز ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان فکر کنید.

چه چیزی باعث می شد که رفتن به مدرسه برایتان توجیه شود؟

برای اکثر ما، این جواب ساده است: قسمت اعظم این توجیه، ارتباطات انسانی ایجاد شده از سوی ما بود که

ما را به آنجا سوق می داد. این که ما یادگیری چیزهای جدید را دوست داشتیم صحیح است، اما بیشتر اوقات

لذت ناشی از پشتیبانی معلمان دلسوز و رضایت از کشف ایده های جدید به همراه دوستانمان بود، که

معنابخش هدف رفتن ما به مدرسه بود.

این موضوع اصلا تعجب آور نیست: انسان موجودی اجتماعی است و یادگیری در اصل یک تجربه اجتماعی

است. با این وجود، در عصر آموزش از راه دور فعلی، این لحظات اصیل ارتباط با یکدیگر به میزانی کمتر

و دست نیافتنی تر احساس می شود. برای معلمان و دانش آموزان دشوار است که در ارتباط از طریق

صفحه های نمایش، به یکدیگر احساس تعلق نمایند، و حتی اعمال فشار بیشتر برای انتقال مطالب در

مدت زمانی کوتاه از سوی معلمین، این عمل را دشوارتر می کند. به این ترتیب، آموزش و یادگیری به جای

تجربیات مشترک انسانی، به کارهایی انفرادی تبدیل می شوند.

کلاس مجازی

دستورالعمل های بازنگری

اگر می خواهیم یادگیری را برای دانش آموزان و معلمان در طول مدت همه گیری اخیر معنا ببخشیم، باید

در قسمت اعظم شیوه ارائه آن بازنگری کنیم. زمان آموزشی زنده، ارزشمندتر از آن است که برای سخنرانی

یا هدایت مستقیم صرف شود. درعوض، معلمان باید راه هایی برای انتقال مطالب خود به صورت غیرهمزمان

پیدا کنند تا بتوانند زمان کلاسی را بر روی عناصر بین فردی یادگیری نظیر: مباحثه، اعمال بازتابی و

اجتماع سازی متمرکز کنند.

دانش آموزان به تنهایی در خانه هستند، و میل به ارتباط دارند. اگر معلمان بتوانند در جلسات زنده آنلاین بر

روی تعامل و مکالمه تأکید کنند، آنها به بهترین بخش روز دانش آموزان تبدیل می شوند.

کلاس مجازی

انتقال مفاهیم به طور همزمان و غیرهمزمان

فشاری که بسیاری از معلمان متحمل می شوند تا در طول جلسات زنده سخنرانی کنند، ناشی از تفکر سنتی

یک نسخه چاپی آموزشی جهت استفاده در همه شرایط است، که فرض می کند بیشترین یادگیری باید در

حضور معلم صورت گیرد. این مدل فرض می کند که بهترین یادگیری دانش آموزان زمانی رخ می دهد که

تحت نظارت و کنترل سختگیرانه معلم و سخنرانی مستمر وی قرار داشته باشند.

این رویکرد نه تنها دانسته های ما در مورد نیازهای مختلف یادگیری دانش آموزان را نادیده می گیرد، بلکه

اجرای آن در متد آموزش از راه دور نیز غیرممکن است. دانش آموزان یک سخنرانی آنلاین را بسیار راحت تر

از سخنرانی در یک جلسه حضوری نادیده و ناشنیده می گیرند و دانش آموزانی که اینترنت ضعیف یا

مسئولیت های دیگری در خانه دارند، ممکن است به هیچ وجه قادر به شنیدن صدای معلم نباشند.

درعوض، معلمان باید به دنبال روش هایی جهت انتقال محتوا و دستیابی به تکنیک فهم غیرهمزمان باشند.

معلمان باید فیلم های آموزشی ای را ضبط کنند تا هر زمان که دانش آموزان اراده کنند، قادر به

تماشا (و بازپخش) آن ها باشند. معلمان باید به جای اعمال فشار رو به جلو علی الخصوص با سرعتی که

دانش آموزان قادر به تحمل آن نباشند (یا بالعکس حرکت با سرعتی بسیار آهسته)، ساختارهایی

طراحی کنند که به دانش آموزان اجازه دهد تا با سرعت خودشان یاد بگیرند، به طوری که هر دانش آموز

بتواند بسته به اندازه توان خود بدون احساس گم شدن یا قرارگیری در هر نوع چالشی مطالب را بیاموزد.

در انتها لازم به ذکر است که، معلمان باید به جای تمرکز بر حضور غیاب کلاسی، بر تسلط خود تأکید کنند

و هر دانش آموز را به طور مجزا بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که مهارت های لازم برای

پیشرفت را کسب کرده است.

در چنین سیستمی، دانش آموزان این توانایی را دارند که به تنهایی و خودآموز مطالب را یاد بگیرند

و زمان کلاس را می توان به موارد مهم تر اختصاص داد.

کلاس مجازی

صرف زمان کلاس زنده بر تعاملات اجتماعی

وقت گذرانی با دانش آموزان همیشه با ارزش است، اما اجرای آن حتی در یادگیری از راه دور کمیاب تر

نیز هست. در زمانی که شما و دانش آموزانتان یکدیگر را دارید، روی مواردی که نمی توان همزمان انجام

داد، نظیر: بحث، همکاری، حل مسئله و اجتماع سازی تمرکز نمایید.

در حالت ایده آل، دانش آموزهایتان خود را پیش از حضور در جلسات زنده کلاس مجازی شما آماده می کنند

و شما می توانید زمان کلاس را به اجرای انواع فعالیت هایی که یادگیری را معنی دار و سرگرم کننده می کند

اختصاص دهید.

به عنوان مثال، در درس ادبیات فارسی، عناصر شعر را به طور غیرهمزمان از طریق فیلم به دانش آموزان

بیاموزید و سپس زمان کلاس زنده را صرف بحث در مورد معنی یک شعر خاص کنید. در درس تاریخ، منشور

حقوق فردی و جمعی را به طور غیرهمزمان از طریق فیلم ها به دانش آموزان آموزش دهید و سپس زمان

کلاس زنده را به بحث آزادی بیان در رسانه های اجتماعی اختصاص دهید. در یک کلاس ریاضی نیز، به

دانش آموزان تکلیف کنید تا چگونگی رسم نمودار توابع نمایی ساده را از طریق فیلم ها در منزل بیاموزند

و در عوض وقت کلاس را صرف تجزیه و تحلیل نمودار شیوع Covid 19 نمایید.

این احتمالات بی پایان هستند، اما آنها یک مضمون مشترک دارند: وقتی معلمان از ابزارهای غیرهمزمان برای

تهیه محتوای بنیادی استفاده می کنند، می توانند وقت کلاس مجازی زنده خود را صرف انجام کارهایی کنند

که دانش آموزان احتمالاً آن ها را به خاطر می آورند و به آنها اهمیت می دهند.

این کار به نوبه خود به دانش آموزان انگیزه مضاعف می بخشد: آن ها می خواهند یاد بگیرند تا برای

درک مطالب جالب و جذاب کلاس آمادگی لازم را داشته باشند. این یک چرخه سازنده است که باعث می شود

یادگیری برای دانش آموزان و معلمان به طور یکسان بیشتر شود.

کلاس مجازی

کلاس مجازی را جذاب کنید

در انتها و شاید مهمترین آنها، صرف زمان در طول کلاس زنده برای تفریح ​​و اهمیت دادن به دانش آموزان

است. شاید به نظر برسد که به دلیل کمبود زمان، صرف چند دقیقه وقت برای بررسی دانش آموزان،

یا مطرح نمودن بحثی خارج از موضوع کمی سخت به نظر برسد اما قطعا ایجاد انگیزه در دانش آموزان، که

جزء جدایی ناپذیر ایجاد روابط است، بسیار مهم تر از این است که پنج دقیقه اضافی برای توضیح دادن در مورد

چیزی که می تواند به راحتی در یک ویدیو رفع و رجوع شود، اختصاص داده شود. تنها راه جلب توجه دانش آموزان

از فاصله چندین کیلومتری و از پشت یک صفحه نمایش، برگزاری یک کلاس مجازی گرم و صمیمی است.

همانطور که در مورد نحوه تدریس سال تحصیلی پیش رو فکر می کنید، در مورد این نیز فکر کنید: چگونه

می توانید به کلاس مجازی خود شادی و جذابیت اضافه نمایید؟ چگونه می توانید کارهای یکنواختی نظیر

سخنرانی های روزانه، راهنمایی ها، درجه بندی های مداوم را به گونه ای که کلاس های شما بتوانند

بیش از هر زمان دیگری مطالب را تحت پوشش قرار دهند ساده سازی کنید، آن هم در حالی که همزمان

روی آنچه شما و دانش آموزانتان را شاد می کند تمرکز می کنید.

این کار به هیچ وجه ساده نیست. اما با وجود همه این چالش ها، ما می دانیم که معلمان هنوز هم

می توانند مدارس را پربار نمایند. تهران سرور میزبان کلاس مجازی به معلمان عزیز

و زحمتکش کشورمان توصیه می کند که همواره زمان کلاس خود را بر روی ارتباطات انسانی متمرکز کنند،

تا بتوانیم به این هدف والا یعنی افزایش هرچه بیشتر کیفیت آموزشی دست پیدا نماییم. جهت دریافت

آموزش هایی در خصوص برگزاری کلاس مجازی، کانال آپارات تهران سرور را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا