سئوطراحی سایت و سئو

سرعت سایت و اهمیت آن در سئو

آیا سرعت سایت در سئو اهمیت دارد؟

سرعت سایت و اهمیت آن در سئو

سرعت همیشه و همه جا هیجان انگیز است. از رانندگی در پیست‌ و جاده گرفته تا دویدن در کوچه و خیابان. اما سرعت تنها محدود به موارد ذکر شده نیست. امروزه سرعت سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که کاربران امروزی دنیای اینترنت، غالبا افرادی کم طاقت و بی حوصله هستند و فرصت زیادی به شما برای لودینگ سایت نمی‌دهند. اهمیت دیگر سرعت سایت‌ها، تاثیر آن بر سئو و بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل است. در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی این مهم به تفصیل بپردازیم.

سایت پر سرعت = بازدیدکنندگان بیشتر!

بر اساس آخرین آماری که فعالان حوزه وب سایت منتشر کرده‌اند، تقریبا چیزی حدود ۴۲ درصد کاربران اینترنت بیش از ۴ ثانیه به وب سایت شما برای بالا آمدن فرصت نمی‌دهند و اگر در این بازه زمانی کوتاه سایت شما برای آن‌ها لود نشود به سادگی هرچه تمام تر از خیر سایت شما خواهند گذشت! این مسئله باعث می‌شود که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان سراغ صفحه شما نیایند یا اگر جایی دیگر نام سایت شما را ببینند یا بشنوند به هیچ عنوان دوباره وارد آن نخواهند شد و بعضا به دیگران هم پیشنهاد می‌کنند سری به آن نزنند.

آیا سرعت سایت در سئو اهمیت دارد؟

مهم نیست که وب سایت شما از چه نوعی باشد. خبری، فروشگاهی، وبلاگی، شخصی و… هر نوع سایتی نیازمند سرعت بالا است تا در واقع پرسرعت شدن سایت باعث ایجاد حس بهتر و همچنین القای تجربه کاربری دلنشنین به بازدیدکننده سایت می‌باشد. سرعت باعث راحتی کاربر برای جستجو در صفحه شماست و این امر حس دلنشینی را به مخاطب شما خواهد داد. این مورد دلیلی می‌شود تا بار دیگر به سایت شما سر بزند و از سرعت آن نهایت لذت را ببرد.

چه عواملی باعث بالا رفتن سرعت سایت می‌شود؟

عوامل بسیاری در کندی و سریع بودن هر سایتی دخیل هستند که برخی از آن‌ها نسبت به دیگری اهمیت بیشتری دارند. در ادامه به چندتا از مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد.

هاست یا سرور: ابتدایی‌ترین موردی که باید نام ببریم، هاست یا سرور است. نوع هاست و سخت‌افزار سرور در ارائه سرویس بهتر به شدت تاثیر دارد و این مورد به طور مستقیم بر روی سرعت وب سایت شما تاثیر می‌گذارد.

آیا سرعت سایت در سئو اهمیت دارد؟

مرورگر: مرورگرهای زیادی در دنیای اینترنت برای جستجو در آن وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج می‌باشند. مرورگرهای مایکروسافت معمولا نسبت به رقبای خود از سرعت عمل کمتری برخوردار است. در حقیقت استفاده از مرورگر مناسب نیز یکی از این عوامل می‌باشد.

طراحی ساده و سبک: بدیهی است هرچه از المان‌های گرافیکی در سایت خود کمتر استفاده کنید، سرعت آن نیز افزایش می‌یابد چرا که به زمان کمتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارد. به طور معمول سایت‌های مینیمال سرعت بیشتری نسبت به سایت‌های گرافیکی دارند.

رسانه‌های استفاده شده: تقریبا در اکثر سایت‌ها از تصاویر، ویدیوها و حتی موسیقی استفاده می‌شود. این رسانه‌ها نیز از مواردی است که اگر حجم آن‌ها کنترل نشوند باعث کند شدن سایت شما در طول مسیر استفاده از آن خواهد شد. این رسانه‌ها می‌توانند مواردی باشند که در سایت شما استفاده می‌شوند مثلا تصاویر شاخص پست‌های وبلاگ شما و یا می‌توانند تصاویر مربوط به تبلیغات و آگهی باشند.

تاثیر سرعت سایت بر سئو آن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که به سرعت وب سایت اهمیت می‌بخشد، تاثیر مستقیمی است که بر سئو آن می‌گذارد. در واقع نقش و عکس‌العمل کاربران بر اساس تجربه‌ای که در استفاده با سایت به دست آورده‌اند در میزان کلیک و بازدید از صفحه ما به شدت موثر است. همانطور که پیش‌تر گفتیم کاربران سایت‌های کند را دوست ندارند و سریعا از دست آن‌ها خلاص می‌شوند.

آیا سرعت سایت در سئو اهمیت دارد؟

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد تغییرات گسترده الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است. این روزها سئو دیگر محدود به یک سری تغییرات و دستکاری‌ها برای کسب رنک در گوگل نیست. در واقع گوگل با ارائه الگوریتم‌های نوین سعی کرده تا بهترین نتیجه جستجو را در اختیار کاربران قرار دهد. از این رو سایت‌هایی که از سرعت خوبی برخوردارند و در زمان کمی لود می‌شوند نزد گوگل و دیگر موتورهای جستجو نظیر بینگ و یا یاهو، از اعتبار بیشتر و بالاتری برخوردارند. نکته جالب توجه نیز این است که گوگل از سال ۲۰۱۰ به بعد حتی به جریمه وب سایت‌هایی که دارای سرعت پایینی هستند پرداخت!

جمع‌بندی

با مطالعه این مقاله متوجه اهمیت و تاثیرات سرعت یک وب سایت شدیم. شما نیز اگر قصد طراحی یک وب سایت را دارید باید حتما به این مسئله با دید وسیعی نگاه کنید. CMS وردپرس یکی از بهترین‌ها برای طراحی سایت‌ با سرعت بالاست. شما نیز اگر قصد طراحی سایت با سرعت بالا و سئو بر بستر وردپرس را می‌خواهید می‌توانید کار خود را به تیم حرفه‌ای و با تجربه‌ی تهران سرور بسپارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا