جهانسخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازیفناوریهاست

عجیب ترین دیتاسنترهای جهان

غیر معمول ترین و منحصر به فرد ترین دیتاسنترهای جهان

عجیب ترین دیتاسنترهای جهان

وقتی صحبت از دیتاسنتر می‌ شود، ویژگی‌ هایی که در اولویت قرار دارند شامل امنیت و عملکرد کلی هستند. به عبارتی دیگر به ندرت پیش می آید تا به ویژگی های ظاهری چنین مکان هایی اهمیت دهیم. با این حال، تعداد زیادی دیتاسنتر یا همان مراکز داده منحصر به‌ فرد در سرتاسر جهان وجود دارند. که از طریق طراحی معماری یا ظاهرهای غیرمتعارف خود، از این قواعد سرپیچی می‌ کنند. و استانداردهای جدیدی را برای دیتاسنترها تعریف می کنند! در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا به سراغ چندتا از عجیب ترین دیتاسنترهای جهان و معرفی آن ها برویم. پس با تهران سرور با این مقاله عجیب همراه باشید.

دیتاسنتر SVG1-Green Mountain در نروژ

دیتاسنتر SVG1-Green Mountain در نروژ

مرکز داده SVG1 کوه سبز که قبلا با نام DC1-Stavanger شناخته می شد، در رنسوی، نروژ واقع شده است. عجیب ترین ویژگی که این دیتاسنتر دارد این است که درون کوه ساخته شده است! به گفته مدیران و طراحان این مرکز، دیتاسنتر SVG1-Green Mountain بسیار امن است. و حتی می تواند در برابر بمب هسته ای و بلایای طبیعی نیز مقاومت کند. این مرکز واقعا یک دیتاسنتر سبز به شمار می رود. چرا که انرژی آن 100% از انرژی آبی تجدیدپذیر تامین می شود. و از دریاچه مجاور به عنوان منبع خنک کننده استفاده می کند.

دیتاسنتر Microsoft Project Natick در اسکاتلند

دیتاسنتر Microsoft Project Natick در اسکاتلند

ما به این دیتاسنتر عجیب مایکروسافت یعنی Microsoft Project Natick در یک مقاله جداگانه پرداخته بودیم. پروژه Natick مایکروسافت که در بهار 2018 در عمق 117 فوتی سواحل جزایر اورکنی اسکاتلند به آب انداخته شد. برای آزمایش امکان‌ سنجی دیتاسنتر زیر آب توسعه یافت. این سرمایه‌ گذاری بلندپروازانه با هدف نشان دادن قابلیت اقتصادی تولید مراکز داده زیردریایی در مقیاس کامل با انرژی 100 درصدی منابع انرژی تجدیدپذیر محلی تولید شد. موفقیت پروژه Natick تا کنون نشان دهنده آینده امیدوار کننده ای برای ساخت مراکز داده در زیر آب است.

دیتاسنتر Pionen White Mountain در سوئد

دیتاسنتر Pionen White Mountain در سوئد

تعداد کمی از افرادی که در امتداد خیابان‌های سنگفرش‌شده عجیب استکهلم قدم می‌ زنند متوجه می‌ شوند که زیر پای آن ها یکی از امن‌ ترین و منحصر به‌ فرد ترین مراکز داده جهان قرار دارد. این فضای زیرزمینی که در ابتدا به عنوان یک تأسیسات دفاع غیرنظامی ساخته شده بود. در سال 2008 توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت سوئدی Bahnhof به یک دیتاسنتر تبدیل شد. این تاسیسات 12916 فوت مربعی در عمق 100 فوتی زیر زمین زیر گرانیت جامد مدفون شده است. و به گفته معماران آن، طراحی آینده نگرانه آن از فیلم های علمی تخیلی الهام گرفته شده است. گفته می شود که این امکانات می توانند در برابر حمله بمب هیدروژنی مقاومت کنند.

دیتاسنتر Google Hamina در فنلاند

دیتاسنتر Google Hamina در فنلاند

وقتی صحبت از عجایب دنیای تکنولوژی می شود، بعید است که پای گوگل به آن باز نشود! دیتاسنتر Google Hamina شاید یکی از زیباترین گزینه های لیست مقاله امروز ما باشد. گوگل برای احداث این دیتاسنتر یک کارخانه چاپ قدیمی را تصاحب و آن را تبدیل به یکی از عجیب ترین دیتاسنترهای جهان کرد. موقعیت منحصر به‌ فرد سایت مرکز داده در Hamina در کنار خلیج فنلاند این امکان را به گوگل می‌ دهد که از آب دریا برای خنک کردن سایت استفاده کند. به عبارتی، گوگل یک رویکرد آگاهانه از آب و هوا را برای تصمیم گیری های خنک کننده برای مراکز داده در سراسر جهان اتخاذ می کند.

دیتاسنتر Barcelona Supercomputing در اسپانیا

دیتاسنتر Barcelona Supercomputing در اسپانیا

فناوری و معنویت به طور هماهنگ در مرکز ابررایانه بارسلونا که در کلیسای تاریخی Torre Girona در بارسلون، اسپانیا قرار دارد، وجود دارد. این کلیسای کوچک در ابتدا در قرن نوزدهم ساخته شد. اما بعدها برای احداث دیتاسنتر Barcelona Supercomputing تغییر کاربری داد و ترکیبی منحصر به فرد از معماری سنتی و فناوری پیشرفته را به نمایش گذاشت.

دیتاسنتر Equinix MI1 در میامی آمریکا

دیتاسنتر Equinix MI1 در میامی آمریکا

چیزی که Equinix MI1 را در میامی به مرکز داده شگفت‌انگیزی تبدیل می‌کند، انعطاف‌پذیری قابل توجه آن در برابر شرایط آب و هوایی شدید است. این مرکز به ویژه برای مقاومت در برابر طوفان رده 5 ساخته شده است. طراحی قوی Equinix MI1 شامل تقویت‌ کننده‌ های ساختاری پیشرفته، مواد مقاوم در برابر طوفان و سیستم‌های قدرت اضافی است. که آن را به یک قلعه قابل اعتماد برای داده‌ های حیاتی در میان طوفان‌ های شدید تبدیل می‌ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا