سرور اختصاصیمجازی سازی

مجازی سازی در سرور اختصاصی

کاربرد مجازی سازی در سرور اختصاصی

از زمان پیدایش تکنولوژی مجازی سازی، بحث بر سر این موضوع که سرور اختصاصی بهتر است یا سرور مجازی؟ همیشه وجود داشته است. در این مقاله میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کدام یک از این سرورها برای استفاده مناسب تر هستند. و چگونه میتوانیم با یک سرور فیزیکی چندین سرورمجازی ایجاد کنیم؟

در ادامه تفاوت این دو نوع سرور را با هم بررسی میکنیم. و یک سرور بزرگ را به سرورهای کوچک برای کارهای متفاوت تقسیم میکنیم.

سرور اختصاصی بهتر است یا سرور مجازی؟

به عبارت ساده سرور اختصاصی یک دستگاه فیزیکی با سخت افزارهای واقعی میباشد. در حالی که یک سرور مجازی عملا یک نرم افزار میباشد که بر روی یک سرور فیزیکی اجرا شده و از منابع سخت افزاری سرورهای اختصاصی استفاده میکند. معمولا بر روی یک dedicated server چندین virtual server نصب میشود و منابع سخت افزاری نیز بین این سرورهای مجازی تقسیم میگردد.

مجازی سازی سرور اختصاصی

سرورهای اختصاصی چگونه کار می کنند؟

بنابراین این دو سرور از لحاظ ساختاری کاملا با هم تفاوت دارند. اما با این حال از لحاظ کارکرد مانند هم هستند. سرورهای اختصاصی شامل اجزای فیزیکی مانند رم , پردازنده, هارد و … میباشند. که بر روی آنها سیستم عامل های لینوکسی یا ویندوزی نصب میشود تا در محیط عملیاتی قابل استفاده باشند.

مجازی سازی:

در گذشته سازمان ها برای راه اندازی هر یک عدد سرویس، نیاز به یک سرور اختصاصی داشتند، که این موضوع هزینه زیادی برای سازمان رقم میزد. اما بعد از پیدایش تکنولوژی مجازی سازی این مشکل برطرف گردید. در حال حاضر اکثر سازمان ها به جای استفاده از یک dedicated server برای راه اندازی هر سرویس، از تکنولوژی مجازی سازی استفاده میکنند. با این کار آن ها میتوانند بر روی یک سرور بزرگ فیزیکی چندین سیستم عامل نصب نمایند و سرویس های مختلفی را تنها با استفاده از یک سرور راه اندازی نمایند. و درنتیجه در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

سرور مجازی چیست؟

همانطور که قبل تر گفتیم، virtual server سروریست که بر روی یک سرور اختصاصی راه اندازی میشود و از منابع سخت افزاری آن استفاده میکند. شاید برایتان سوال شود:

چگونه میتوان منابع سخت افزاری را تقسیم و چندین سیستم عامل بر روی یک dedicated server راه اندازی کرد؟

مجازی سازی سرور اختصاصی

پاسخ: در دنیای مجازی سازی نرم افزارهایی وجود دارند که به آنها مجازی ساز یا به اصطلاح HyperVisor میگویند. این نرم افزارها که معروف ترین آنها ESXi میباشد و محصول شرکت Vmware است، بر روی سرور اختصاصی نصب میشود و شما از طریق پنل مدیریتی آن میتوانید چندین سیستم عامل را به صورت همزمان نصب و اجرا نمایید.

به عنوان مثال میتوانید یک سیستم عامل لینوکسی برای وب سرور خود راه اندازی کنید. و در کنار آن یک سرور ویندوزی نصب نمایید که اطلاعات دیتابیس شما را در خود ذخیره کند.

معروف ترین نرم افزارهای مجازی ساز:

KVM

RHEV

XEN

HYPER-V

ESXi

چه سروری برای شما مناسب است؟

انتخاب سرور مجازی یا اختصاصی کاملا بستگی به نیاز شما دارد. در صورتی که نیاز دارید تنها یک سرویس راه اندازی کنید و این سرویس منابع بالا و قدرت پردازشی زیادی نیاز دارد، میتوانید سرور اختصاصی تهیه نمایید. اما در صورتی که سرویس های شما کوچک میباشند و تعداد آنها زیاد است، میتوانید از مجازی سازی استفاده و سرورهای مجازی خود را راه اندازی نمایید.

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم تکنولوژی مجازی سازی و نحوه راه اندازی آن بر روی سرورهای اختصاصی را به زبانی ساده توضیح دهیم. همچنین تفاوت سرورهای اختصاصی و مجازی را با هم بررسی کردیم. اکنون جهت خرید بهترین سرور اختصاصی و مجازی سازی آن، میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا