آموزشفناوریمجازی سازیمعرفی نرم افزار های مرتبط

مدیریت پهنای باند چیست؟

پهنای باند چیست و چطور می‌توان آن‌ را مدیریت کرد؟

مدیریت پهنای باند چیست؟

همانطور که احتمالا می‌ دانید پهنای باند یکی از عوامل تاثیر گذار در سرعت انتقال اطلاعات و سرعت لود سایت‌ ها در اینترنت می‌ باشد. در این مقاله قصد داریم تا پهنای باند و کاربرد آن را برای شما همراهان تهران سرور توضیح دهیم و همچنین توضیحاتی درباره‌ ی مدیریت پهنای باند نیز ارائه دهیم.

پهنای باند چیست؟

در حقیقت پهنای باند به عنوان یک محدوده در باند فرکانس یا طول موج تعریف می‌ شود. و همچنین میزان داده‌ هایی است که می‌ توانند در مدت زمان مشخصی منتقل شوند. یکی از مثال‌ های معروف و ساده‌ ای که برای فهم بهتر پهنای باند زده می‌ شود، مثال لوله‌ های انتقال آب است! اگر لوله‌ های انتقال آب یک ساختمان دارای قطر زیادی باشد، میزان دریافتی آب آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. در مبحث پهنای باند نیز با همین مسئله رو به رو هستیم. در واقع هر چه پهنای باند بیشتری در دسترس باشد، امکان انتقال اطلاعات در یک زمان از نقطه‌ای به نقطه دیگر بیشتر خواهد شد.

پهنای باند چیست و چطور می‌توان آن‌ را مدیریت کرد؟

در این مثال جریان آب نقش اطلاعات را ایفا می‌کنند که بر حسب بیت می‌باشند و لوله‌های انتقال نیز سیم یا فیبر نوری که در واقع محیط انتقال اطلاعات هستند. البته باید این نکته را متذکر شویم که منظور از افزایش پهنای باند، قطور کردن محیط انتقال یا همان سیم‌ها نیست بلکه در واقع در محیط‌های مخابراتی مودم‌ها هستند که وظیفه رد و بدل کردن اطلاعات را به عهده دارند. به عبارت دیگر، هر چه توانایی مودم شما بیشتر باشد، می‌تواند حجم بیشتری از اطلاعات را جابه‌جا کند. علاوه بر قدرت مودم، قدرت مخابراتی کابل‌ها برای انتقال داده‌ها به شدت مهم و موثر می‌باشد.

انواع پهنای باند

به طور کلی پهنای باند یا به صورت اشتراکی و یا به صورت اختصاصی می‌باشد.

  • پهنای باند اشتراکی: عمده موارد استفاده این نوع از پهنای باند در منازل، مغازه‌ها و شرکت‌های کوچکی
    است که در طول روز به سرعت اینترنت فوق‌العاده زیادی نیاز ندارند. در حقیقت اینترنتی که همه‌ی ما به
    صورت روزمره از آن بهره می‌بریم دارای پهنای باند اشتراکی می‌باشد. در این نوع افت سرعت و همچنین
    ایجاد اختلال و نوسان زیاد است.
  • پهنای باند اختصاصی: این نوع از پهنای باند اما مناسب برای شرکت‌ها و تجارت‌های بزرگ است که در
    طول روز نیازمند اینترنت پرسرعت هستند. در واقع این سرویس به صورت اختصاصی برای مجموعه‌ی
    خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نوسانات آن نیز به شدت کم است.

پهنای باند چیست و چطور می‌توان آن‌ را مدیریت کرد؟

مدیریت پهنای باند

پهنای باند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر شما قصد داشته باشید تا چندین کار را به صورت همزمان با اینترنت انجام دهید به اهمیت پهنای باند پی خواهید برد. به عنوان مثال اگر بخواهید در هنگام دانلود فیلم یا تماشای تلویزیون به صورت آنلاین، در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید قطعا از کندی سرعت اینترنت شکایت خواهید کرد. اما با مدیریت پهنای باند می‌توان به کنترل این مسئله پرداخت.

در حقیقت می‌توان با کمک برخی از نرم‌افزارهای مدیریت، پهنای باند را برای هر برنامه محدود کرد. مثلا برنامه‌ای که نیازمند مصرف اینترنت پر سرعتی نیست. حتی بسیاری از نرم‌افزارهای مدیریت دانلود نیز با استفاده از این محدودیت‌ها پهنای باند را مدیریت می‌کنند. با اعمال این قبیل محدودیت‌ها می‌توان سرعت اینترنت بهتری را تجربه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به کانال‌ آپارات ما مراجعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا