آموزشسخت افزار

مزایای هارد NVMe نسبت به هارد SSD

هارد NVMe بهتر است یا هارد SSD؟

مزایای هارد NVMe نسبت به هارد SSD

فضای ذخیره سازی یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های هر سیستم و دیوایسی به شمار می رود. به خصوص در رایانه های شخصی و لپ تاپ ها این مسئله بسیار حائز اهمیت است. به این فضای ذخیره سازی هارد دیسک گفته می شود. هارد دیسک ها انواع مختلفی دارند. شاید معروف ترین آن ها هاردهای HDD باشند که در سیستم های چند سال قبل بیشتر مورد استفاده بودند. با این حال این نوع هارد به دلیل سرعت پایینی که داشت کم کم جای خود را به هارد SSD داد. اما پیشرفت تکنولوژی روز به روز بیشتر می شود. تا جایی که هاردهایی با نام هارد NVMe وارد بازار شدند که هم از SSD ها پر سرعت تر بودند و هم اندازه کوچک تری داشتند. در این مقاله قصد معرفی مزایای هارد NVMe نسبت به هارد SSD را داریم. پس با تهران سرور همراه باشید.

هارد NVMe گران تر است یا هارد SSD؟

هارد NVMe گران تر است یا هارد SSD؟

یکی از اصلی ترین سوالات در مواقع خرید قیمت آن محصول است. در خصوص این دو نوع هارد نیز سوالات زیادی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها هزینه آن ها است. باید گفت در ابتدای عرضه انواع هارد NVMe به دلیل جدید بودن و فناوری تازه ای که داشتند قیمتی به مراتب بیشتر از هاردهای SSD داشتند. اما با همخوانی عرضه و تقاضا در بازار و افتادن تب و تاب این هاردها، قیمت این دو نوع هارد به یک دیگر نزدیک شد. در برخی موارد قیمت هارد NVMe گران تر است. اما در برخی مواقع این هاردهای SSD هستند که نیازمند هزینه بیشتر هستند. نام برند، تولید کننده و شرکت گارانتی از جمله مواردی هستند که در این قیمت گذاری دخیل می باشند.

هاردهای NVMe چه مزایایی نسبت به هاردهای SSD دارند؟

دلیل به وجود آمدن پروتکل NVMe ارتباط حافظه‌ های پایدار و نسل های آینده است. از این رو قطعا برتری های نسبت به نسل های گذشته خود یعنی SSD و HDD دارد. که در ادامه آن ها را بررسی می‌ کنیم.

1. مصرف بهینه تر NVMe نسبت به SSD

مصرف انرژی هاردهای NVMe بسیار کم است. تکنولوژی هاردهای قدیمی مانند HDD و حتی برخی از SSD ها نیازمند چرخش تعداد زیادی قطعات مکانیکی مختلف بود. اما این نوع هارد به دلیل پیشرفت تکنولوژی دیگر به این قطعات نیازی ندارد. در عوض، از ماژول‌ های نیمه هادی برای ذخیره و دسترسی به داد ه‌ها استفاده می‌ کند که به انرژی کمتری نیاز دارند. در نتیجه مصرف بهینه تری دارد. این مسئله در توان مصرفی برق این هاردها نیز صادق است. چرا که فقط به 0.08 وات نیاز دارند.

مصرف بهینه تر NVMe نسبت به SSD

2. امنیت بهتر با قابلیت رمزگذاری

پیشرفت هارد NVMe تنها در بخش کارکرد و مصرف آن نیست. این هاردها در زمینه امنیت نیز بسیار پیشرفته عمل کردند. هاردهای قدیمی به خصوص SSD ها امکان رمزگذاری ندارند. از این رو بسیاری نسبت به امنیت این هاردها نگرانی های زیادی دارند. اما این مسئله در هاردهای NVMe حل شده است. چرا که این هاردها قابلیت رمزگذاری دارند و خیال کاربران بابت امنیت اطلاعاتشان جمع خواهد بود. در حقیقت درایوهای NVMe داده‌ های شما را به‌ صورت کاراکترهای تصادفی رمزگذاری می‌ کنند. که فقط برای طرفین دارای رمز عبور و مجوز قابل دسترسی است.

3. اندازه کوچک تر اما قدرت بیشتر

هاردهای NVMe برخلاف هاردهای SSD و HDD که اندازه نسبتا بزرگی داشتند، کوچک تر و جمع و جور تر است. این مسئله به خصوص در استفاده از لپ تاپ ها بسیار موثر است. چرا که باعث می شود ضخامت آن ها به حداقل برسد. اما این اندازه کوچک نه تنها باعث ضعیف تر شدن آن نشده بلکه قدرت آن نیز چندین برابر هاردهای نسل های گذشته است. سرعت بارگذاری بالا در این نوع هاردها بسیار بالا است. این درایوها به‌ طور مستقیم به درگاه PCIe مادربرد متصل می‌ شوند. که همین مسئله سرعت بارگذاری را تاحد زیادی افزایش می‌ دهد.

جمع بندی

هارد NVMe از آخرین تکنولوژی موجود برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. از این رو تهیه این نوع هاردها تضمین می کند که شما حالا حالاها نیازی به ارتقاء و تغییر هارد خود ندارید. اگر دیوایس شما از این هاردها پشتیبانی می کنند پیشنهاد مجموعه تهران سرور این است که هارد NVMe را تهیه کنید. تا سرعت و قدرت باورنکردنی آن ها را تجربه کنید. با این حال استفاده از هاردهای SSD و HDD نیز همچنان رایج هستند. چرا که تکنولوژی منسوخ شده ای ندارند. اما قطعا در برابر سرعت و قدرت هارد NVMe حرفی برای گفتن ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا