LMS سیستم مدیریت یادگیریMoodleآموزشآموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

۵ نقش مهم معلم در آموزش مجازی

معلم چه نقشی در آموزش مجازی ایفا می کند؟

۵ نقش مهم معلم در آموزش مجازی

آموزش مجازی شیوه جدیدی از تحصیل و تدریس به حساب می آید که بسیاری از کشورها سال هاست از آن استفاده می کنند. بعد از شیوع کرونا در دنیا بسیاری از کشورها از جمله ایران نیز به سمت استفاده از شیوه رفتند. با این حال بسیاری از معلمان و دانش آموزان به دلیل عدم آشنایی با این سیستم چندان موافق آن نبودند. این به دلیل آن است که نقش معلم در آموزش مجازی نادیده گرفته شد و اهمیت آن انکار شد. درست مانند هر محیط آموزشی دیگر که به معلم و آموزگار نیاز دارد، آموزش مجازی نیز نیازمند حضور موثر معلمان است. در این مقاله قصد داریم تا ۵ نقش مهم معلم در آموزش مجازی را به شما گوشزد کنیم. با تهران سرور پیشرو در خدمات وب و کلاس مجازی همراه باشید تا آموزشی دلپذیر را تجربه کنید.

معلم کلاس مجازی کیست؟

یک معلم خوب باید دارای ویژگی هایی اساسی برای برگزاری کلاس مجازی باشد. در حقیقت باید برای تدریس در چنین محیطی آموزش ببیند. بسیاری از دبیرانی که در شرایط حضوری به تدریس مشغول هستند توانایی تدریس در محیط های مجازی را ندارند. از این رو به قطع می توان گفت که تفاوت فاحشی میان معلم کلاس مجازی و معلم آموزش حضوری وجود دارد. همچنین معلم در آموزش مجازی نقش های مهم و اساسی دارد. این نقش ها بر روی کاغذ شاید با آموزش حضوری شبیه باشد اما در عمل تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند. در ادامه به ۵ نقش اساسی آن ها در کلاس مجازی می پردازیم.

۱- نقش اول: ایجاد فضای صمیمی

یکی از ویژگی های کلاس های مجازی عدم حضور در کلاس به صورت فیزیکی است. برخی این مسئله را یک نقص می دانند و معتقدند فضای کلاس مجازی نسبت به کلاس حضوری سرد است و صمیمیتی میان دانش آموزان و معلمان وجود ندارد. این مسئله تا زمانی درست است که معلم نقش خود را در ایجاد فضای صمیمی در کلاس نشناسد و یا آن را درست انجام ندهد. اگر معلم بتواند یک فضای گرم و دوستانه را در کلاس ایجاد کند، بازدهی کلاس مجازی دو چندان می شود و دانش آموزان با اشتیاق بیشتری در کلاس درس حاضر می شوند.

معلم چه نقشی در آموزش مجازی ایفا می کند؟

۲- نقش دوم: مدیر و رهبر باشد

سکانداری یکی از ارکان مهم در اداره کلاس به حساب می آید. یک معلم خوب باید این نقش را به خوبی بپذیرد و یاد بگیرد که در نقش یک رهبر و مدیر خبره کلاس را اداره کند. البته این به معنای عبوث بودن نیست. بلکه هنر یک معلم خوب این است که در عین مهربانی و صمیمیت بتواند در نقش یک مدیر و رهبر انجام وظیفه کند. باید بحث های مطرح شده در کلاس را مدیریت کند و به خوبی در شروع و جمع بندی آن نظارت داشته باشد.

۳- نقش سوم: شناخت و ارزیابی دانش آموزان

نقش مهم دیگری که یک معلم خوب باید داشته باشد شناخت دانش آموزان خود است. این شناخت تنها با گفتگو در دنیای مجازی به دست نمی آید. شما باید علاوه بر امتحان های درسی، امتحان های شخصیتی نیز از دانش آموزان خود بگیرید. با شناخت اخلاقیات آن ها می توانید در بهبود فضای کلاس موثر واقع شوید. همچنین می توانید فعالیت های مختلف را متناسب با روحیات هر فرد به او واگذار نمایید.

معلم چه نقشی در آموزش مجازی ایفا می کند؟

۴- نقش چهارم: زمان را مدیریت کنید

همانطور که در مورد دو ذکر کردیم، نقش رهبری معلم بسیار مهم است. این مدیریت باید در تمام ابعاد کلاس خودش را نشان دهد. یکی از مهمترین آن ها، مدیریت زمان است. معلم باید بتواند زمان کلاس را به خوبی مدیریت کند. به گونه ای که مفاهیم درسی را در موقع مناسب به دانش آموزان معرفی کند. به آن ها وقت استراحت بدهد و به موقع نیز کلاس را شروع و به پایان برساند. وقت شناسی یکی از نقش هایی است که معلمان در هر شرایطی به خصوص آموزش مجازی باید داشته باشند.

۵- نقش پنجم: استفاده از ابزار مناسب برای تدریس مجازی

یکی از اصلی ترین شاحصه های آموزش مجازی، نیازمند بودن به ابزارهای مختلف است. نقش مهمی که معلم باید داشته باشد استفاده از بهترین این ابزارها است. نرم افزار کلاس مجازی، سیستم مناسب، اینترنت پر سرعت و… تنها گوشه ای از این ابزارها به شمار می روند. همچنین باید این ابزارها را به خوبی بشناسد و با نحوه کار آن آشنایی داشته باشد. این یکی از مهم ترین مسائلی است که تفاوت معلم مجازی با معلم حضوری را مشخص می کند.

جمع بندی

معلمان با شناخت نقش های خود می توانند در بهبود آموزش مجازی کمک کنند. برگزاری کلاس مجازی خوب در گرو شناخت همین نقش ها می باشد. سعی کنید در یادگیری آن ها دقت کند و به خوبی آن ها را فرا بگیرید. چرا که تفاوت های فاحشی میان آموزش حضوری و مجازی وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا