آموزشخانواده لینوکسخانواده ویندوزفناوری

نحوه یافتن نسخه سیستم عامل با خط فرمان

چطور نسخه سیستم عامل خود را با خط فرمان پیدا کنید؟

نحوه یافتن نسخه سیستم عامل با خط فرمان

دانستن نسخه سیستم عامل خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید به کار شما می آید. به عنوان مثال برای نصب برخی برنامه ها کاربردی نیاز دارید تا بدانید آیا نرم افزار با نسخه سیستم عامل شما سازگار است یا خیر. راه های مختلفی برای به دست آوردن این مسئله وجود دارد. اما یکی از بهترین و راحت ترین آن ها استفاده از خط فرمان یا Command-Line Interface است. Command-Line Interface هایی مانند CMD در ویندوز و یا ترمینال در لینوکس. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم نحوه یافتن نسخه سیستم عامل با خط فرمان در سیستم عامل های ویندوز و لینوکس را به شما آموزش دهیم. اگر از کاربران این دو سیستم عامل محبوب هستید، این مقاله را از دست ندهید.

چطور نسخه سیستم عامل خود را با خط فرمان پیدا کنید؟

شاید کار کردن با خط فرمان یا Command-Line Interface در نگاه اول سخت و گیج کننده باشد. علت آن هم نبود رابط گرافیکی و صرف وجود دستورات است. اما واقعیت این است که به هیچ عنوان این چنین نیست. کار کردن با Command-Line Interface کار بسیار ساده ای است که تنها نیاز به دقت و راهنمایی دارد. ما نیز سعی داریم در این بخش شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنیم. این مقاله شما را راهنمایی می کند که چگونه نسخه OS را با خط فرمان پیدا کنید.

چگونه نسخه سیستم عامل ویندوز را با Command Line پیدا کنیم؟

پیدا کردن نسخه ویندوز و شماره سرویس پک از CMD کار سختی نیست. همانطور که شاید بدانید، دستور ‘ver’ به یافتن نسخه ویندوز شما کمک می کند. به Command Prompt یا همان CMD رفته و دستور زیر را تایپ کنید:

ver

پس از وارد کردن این دستور، با نمایی مانند مثال زیر مواجه خواهید شد که نسخه ویندوز شما را نشان می دهد.

چطور نسخه سیستم عامل خود را با خط فرمان پیدا کنید؟

با این حال، شما معمولاً به اطلاعات مهم دیگری مانند شماره سرویس پک نیز نیاز دارید. دستور ‘ver’ تنها می تواند نسخه ویندوز را پیدا کند و شماره سرویس پک را نشان نمی دهد. بنابراین از دستور «systeminfo» برای این کار استفاده می کنیم.

به همین منظور دوباره به سراغ CMD می رویم و دستور زیر را تایپ می کنیم:

systeminfo | findstr /B /C: "OS Name" /C:"OS Version"

پس از وارد کردن این دستور، با نمایی مانند مثال زیر مواجه خواهید شد. لازم به ذکر است که این دستورات از ویندوز XP تا ویندوز 11 قابل استفاده هستند.

چطور نسخه سیستم عامل خود را با خط فرمان پیدا کنید؟

چگونه نسخه سیستم عامل لینوکس را با Command Line پیدا کنیم؟

برای انجام این کار در لینوکس کافی است تا به سراغ ترمینال یا Linux bash shell بروید. در ادامه یکی از دستورات زیر را تایپ کنید تا نحوه بررسی دستور نسخه لینوکس برای یافتن نسخه و نام آن را مشاهده کنید:

cat /etc/os-releaselsb_release –ahostnamectl

توجه: برای نحوه بررسی دستور نسخه لینوکس، موارد زیر را تایپ کنید:

uname –r

پس از وارد کردن این دستور، با نمایی مانند مثال زیر مواجه خواهید شد. لازم به ذکر است که این دستورات در توزیع های CentOS و Ubuntu نیز قابل اجرا هستند.

چطور نسخه سیستم عامل خود را با خط فرمان پیدا کنید؟

جمع بندی

مهم نیست که از کدام سیستم عامل استفاده می کنید. می توانید نسخه سیستم عامل خود را به روش های مختلف کشف کنید. انجام این کار فرآیند سختی نیست. و همانطور که می بینید فقط چند کلیک یا دستور ساده است. دانستن نسخه سیستم عامل از بسیاری جهات به شما کمک می کند. مانند زمانی که می خواهید برنامه ای را روی سیستم خود نصب کنید. در ضمن در صورتی که به دنبال ویدیوهای آموزشی ما هستید می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا