آموزشفناوریکسب و کار

چرا دیتاسنتر در آینده هم به انسان ها نیاز دارد؟

دلایل نیاز دیتاسنتر به انسان چیست؟

چرا دیتاسنتر در آینده هم به انسان ها نیاز دارد؟

با وجود پیش‌بینی‌ ها و ظهور هوش مصنوعی، کماکان دیتاسنترها برای انجام تعدادی از وظایف مهم به افراد وابسته خواهند بود. اما چرا چنین چیزی به وقوع می پیوندد؟ به عبارتی اگر انسان های مناسب را در کنار خود نداشته باشید، نه می توانید یک دیتاسنتر را به طور موثر طراحی کنید و نه آن را به خوبی راه اندازی کنید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چرا دیتاسنترها در آینده نیز کمکان به انسان ها برای بهترین بازدهی، نیازمند هستند. پس با وبلاگ تهران سرور همراه باشید.

انسان و طراحی دیتاسنتر

برای شروع، شما نمی توانید یک دیتاسنتر را بدون انسان طراحی کنید. شاید در آینده ای دور هوش مصنوعی بتواند این کار را انجام دهد. اما در آینده نزدیک و قابل پیش بینی این اتفاق رخ نمی دهد. شما به معماران مراکز داده نیاز دارید. افرادی که بر فناوری‌ های پیچیده مانند سیستم‌ های گرمایش و سرمایش، کنترل‌ های امنیتی فیزیکی، چارچوب‌ های قدرت پشتیبان تسلط دارند.

علاوه بر این نیازمند افرادی هستید که که در مراکز داده مدرن، بر نیازهای تجاری نیز تسلط داشته باشند. متغیرهای بسیار زیادی در طراحی دیتاسنتر وجود دارد. همچنین نیازمندی‌ های کسب‌ و کار منحصر به‌ فرد زیادی برای در نظر گرفتن و اتخاذ یک رویکرد مناسب برای طراحی مراکز داده وجود دارد که تنها از دست انسان های متخصص بر می آید!

این بدان معناست که هوش مصنوعی به این زودی‌ ها انسان‌ ها را از فرآیند طراحی دیتاسنتر حذف نخواهد کرد. شاید تصور دنیایی که هوش مصنوعی بتواند نیازهای مرکز داده یک کسب و کار را ارزیابی کند و بر اساس آن ها به سادگی طراحی کند، خوب باشد. اما تصور این آینده بسیار دشوار است. زیرا باز هم، طراحی دیتاسنتر بسیار پیچیده و ظریف است. پیچیدگی که حل آن فقط توسط انسان ممکن است.

انسان و ساخت دیتاسنتر

وقتی که مرکز داده شما طراحی شد، به کسی نیاز دارید که آن را بسازد. متاسفانه نادیده گرفتن کارگران ساختمانی دیتاسنترها بسیاری آسان است. چرا که نقش آن ها در صنعت مرکز داده موقتی است. آن ها یک تأسیسات می سازند و سپس می روند. اما ما هنوز بدون آن ها دیتاسنتر نخواهیم داشت. به عبارت دیگر حتی اگر روزی طراحی دیتاسنتر (یا هر نوع سازه ای) به صورت کامل توسط هوش مصنوعی انجام شود، برای ساخت آن کماکان حضور انسان ضروری است.

دلایل نیاز دیتاسنتر به انسان چیست؟

تکنسین های مرکز داده

شما همچنین به افرادی نیاز دارید که مرکز داده شما را پس از راه اندازی، اداره کنند. این افراد تکنسین‌ های دیتاسنتر هستند. تکنسین‌هایی که دارای این مهارت‌ هستند، نقشی کاملاً اساسی در راه‌ اندازی زیرساخت‌ های دیتاسنترهای مدرن دارند. آن ها سیستم های گرمایش، سرمایش و منبع تغذیه را که مراکز داده به آن ها وابسته هستند، مدیریت و عیب یابی می کنند. آن ها همچنین اغلب به پشتیبانی از سرورها، تجهیزات شبکه و سایر زیرساخت های فناوری اطلاعات که در داخل دیتاسنترها وجود دارند کمک می کنند.

علاوه بر تکنسین ها که اکثر وقت خود را در دیتاسنترهای سپری می کنند، افرادی نیز وجود دارند که برای سرویس های دوره ای دیتاسنتر و در صورت خرابی به آن ها رسیدگی می کنند. نکته اینجاست که حتی مهندسانی که به ندرت به امکانات مرکز داده فکر می کنند و خود را تکنسین مرکز داده نمی دانند ممکن است گهگاه مجبور شوند در مراکز داده نیز کار کنند.

آینده انسان ها در دیتاسنترها

شما می‌توانید پیش‌ بینی‌ های زیادی در در این خصوص داشته باشید. مبنی بر اینکه مراکز داده آینده تا حدی خودکار خواهند شد که به سختی به انسان‌ ها وابسته هستند یا خیر. به ما گفته می‌ شود که ربات‌ هایی خواهیم داشت که مشاغل تکنسین‌ های دیتاسنترها را به عهده می‌گیرند، و آن ها بسیار کارآمدتر از افراد خواهند بود. این پیش بینی ها ممکن است در نهایت اتفاق بیفتد. اما در حالی که این پیش‌بینی‌ها به سال‌ها قبل برمی‌گردند، آن ها هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. و تصور اینکه در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل شوند، سخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا