طراحی سایت و وردپرس

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟

وب سایت و شبکه‌های اجتماعی، امروزه نقش پررنگی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند و روز به روز
به کاربران آن‌ها اضافه می‌شود. البته سرعت این رشد در میان شبکه‌های اجتماعی محسوس‌تر است
چرا که نسبت به وب سایت‌ها نو ظهور‌ بوده، قابلیت و جذابیت‌های زیادی نیز برای کاربران خود به ارمغان
آورده‌اند. این دست از مسائل بزرگ و کوچک باعث ایجاد یک سوال در ذهن بسیاری شده است که وب
سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ در واقع به عقیده بسیاری، برای کسب درامد از اینترنت با وجود شبکه‌های
اجتماعی دیگر نیازی به وبسایت نخواهد بود!

کسب درآمد از اینترنت

امروزه کسب درآمد از دنیای وب به کاری پولساز در تمام دنیا تبدیل شده است و افراد بسیاری با استفاده
از شیوه‌های مختلفی از این دنیا پول به جیب می‌زنند. بسیاری با راه اندازی صفحاتی در شبکه‌های مجازی
مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و… محصولات خودشان را می‌فروشند یا خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.
عده دیگری نیز با طراحی سایت‌ به روش‌های گوناگون به انجام همین کارها می‌پردازند.

اما کدام یک از این دو بهتر است؟ در این مقاله مزایا و معایب هر دو روش شبکه‌های اجتماعی و وب سایت
را برای شما توضیح می‌دهیم و در آخر بهترین راه حل را به شما پیشنهاد خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از ما در طول روز ساعت‌های زیادی را صرف جست و جو در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام،
فیسبوک و… می‌کنیم. اطلاعات کسب می‌کنیم، با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنیم، لحظات خوب و بد
را به اشتراک می‌گذاریم و یا از آن‌ جا خرید و یا درآمد کسب می‌کنیم. شبکه‌های اجتماعی امروزه این امکان
را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر تفریح، با روش‌های گوناگون کسب و کار اینترنتی راه
اندازند. این پلتفرم‌ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به ویژگی‌های آن‌های می‌پردازیم.

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟

مزایای شبکه‌های اجتماعی

۱) رایگان: می‌توان گفت حدودا تمامی شبکه‌های اجتماعی به صورت رایگان در اختیار کاربران تمام دنیا قرار
گرفته و برای ایجاد یک کسب و کار در این محیط نیاز به صرف هزینه نخواهید بود.

۲)امکان تعامل با بازدیدکنندگان: از آنجایی که ارتباطات یکی از اهداف اصلی به وجود آمدن این شبکه‌ها
بوده، میزان تعامل افراد با یکدیگر در آن‌ها بسیار بالاست که این یکی از نقاط قوت به حساب می‌آید.

۳)تبلیغات: همانطور که گفتیم، تعداد کاربران در این شبکه‌های مجازی روز به روز در حال افزایش است و
امکان تبلیغ در بین تعداد زیادی از افراد قطعا بازخوردهای خوبی خواهد داشت.

۴) عدم نیاز به دانش فنی: تقریبا همه افراد از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد توانایی استفاده از این
شبکه‌ها را خواهند داشت و خیلی زود امکانات و قابلیت‌های آن‌ها را پیدا می‌کنند.

معایب شبکه‌های اجتماعی

۱) عدم جلب اعتماد: علاوه بر ایجاد سهولت در کسب و کار آنلاین، اعتماد کردن به افراد در این شبکه‌ها سخت
است چرا که امکان کلاهبرداری بسیار بالاتر است.

۲) عدم امکان دسته بندی محصولات: فرقی نمی‌کند کسب و کار شما فروش محصول باشد یا تولید محتوا یا
هر نوعی دیگر. در شبکه‌های اجتماعی امکان دسته بندی کردن مطالب خود را نخواهید داشت و بی نظمی در
آن موج می‌زند.

۳) متصل نبودن به درگاه بانکی: یکی از مزیت‌های خرید آنلاین درگاه‌های بانکی است که به صورت آنلاین
امکان پرداخت هزینه وجود دارد اما پرداخت در شبکه‌های اجتماعی به دلیل عدم اتصال به این درگاه‌ها،
پرداخت به صورت حضوری یا کارت به کارت صورت می‌گیرد.

۴) فیلترینگ: هیچ شبکه اجتماعی از چنگ فیلتر در امان نیست و با توجه به فیلتر روز افزون آن‌ها در داخل
کشور، امکان نابود شدن کسب و کار شما نیز وجود خواهد داشت!

۵) کوچ به دیگر شبکه‌ها: معمولا عمر شبکه‌های اجتماعی کوتاه است و بعد از چندسال، خیل عظیمی از
کاربران آن‌ها به شبکه‌های جدید کوچ خواهند کرد که این به معنی از دست دادن مشتری و بازدیدکننده خواهد بود.

۶) مدیریت دشوارتر: مشکلات این شبکه‌ها در زمینه کسب و کار اینترنتی محدود به موارد گفته شده نیست.
به عنوان مثالی دیگر امکان مدیریت و گزارشگیری از سفارشات وجود ندارد و باید اینکار به صورت دستی و
سنتی انجام گیرد.

وب سایت

وب سایت‌ها عمر طولانی‌تری نسبت به رقبای خود یعنی شبکه‌های اجتماعی دارند. در طی این سال‌ها افراد
از وب سایت‌ها در زمینه‌های گوناگونی استفاده کرده‌اند. اخبار روز دنیا را منتشر کردند، محصولات خود را به
فروش گذاشتند، خدمات ارائه دادند و… وب سایت نیز مانند شبکه‌های اجتماعی معایب و مزایای مختلفی
دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟

مزایای وب سایت

۱) اعتبار: همانطور که در مقاله «چرا باید وب سایت داشته باشیم؟» اشاره کردیم، داشتن وب سایت
به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشد و همین امر باعث جلب اعتماد مشتریان شما خواهد شد. همچنین
با دریافت نشان‌های اعتماد تجارت الکترونیکی مثل «ای نماد» می‌توانید اعتماد افراد را به خود و کسب و
کارتان جلب کنید.

۲) امکان دسته بندی: برخلاف شبکه‌‌های اجتماعی، شما می‌توانید در سایت خود با ایجاد دسته، برگه و
نوشته‌ها به محتوای خود نظم ببخشید تا هم خودتان و هم کاربران سایتتان سردرگم نشوند.

۳) جستجو: یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های سایت، وجود نوار جستجو است که با استفاده از آن و سرچ
کلمات کلیدی می‌توانید به نتایج دلخواه خود هر چه سریع تر دست پیدا کنید.

۴) اتصال به درگاه بانکی: شما می‌توانید وب سایت خود را به سادگی به درگاه‌های بانکی مستقیم یا
غیرمستقیم متصل کنید و در سریع ترین زمان ممکن به پول خود برسید و از ریسک کلاهبرداری نیز کم کنید.

۵) مدیریت آسان: با استفاده از افزونه‌های گوناگون می‌توانید ریز سفارشات، فروش، موجودی و کسری خود را
بدانید و مدیریت محصولات و محتوای خود در زمینه‌های مذکور برایتان آسان خواهد بود.

۶) امکان ویرایش سریع اطلاعات: به سادگی می‌توانید در اطلاعات ارائه شده به کاربران سایت خود تغییرات
ایجاد کنید، قیمت‌ها را به روز کنید و… این کارها به سرعت قابل رسیدگی هستند.

۷) دیده شدن توسط موتورهای جستجو: یکی از مزیت‌های اصلی وب سایت‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی،
ایندکس شدن در موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ است. این مورد امکان دیده شدن توسط افرادی که
به دنبال کلید واژه‌هایی هستند را بسیار بالا خواهد برد و جذب مشتری می‌کند.

۸) امکان استفاده از سرویس ارسال: علاوه بر اتصال درگاه‌های پرداخت بانکی به سایت، می‌توانید
سرویس‌های ارسالی مانند پست و الوپیک و… را نیز به سایت خود متصل کنید و کارتان را سرعت ببخشید.

معایب وب سایت

۱) هزینه بر بودن: بر خلاف شبکه‌های اجتماعی که عمدتا به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرند،
برای راه اندازی وب سایت باید هزینه‌های کم و زیادی بسته به نیاز و حوزه فعالیت خود بپردازید. همچنین
در ادامه راه نیز یعنی پس از راه اندازی سایت، نیازمند صرف هزینه برای پشتیبانی از آن می‌باشید.

۲) زمان بر بودن: کافی است نرم‌افزار شبکه مورد نظر خود را نصب کنید، در آن ثبت نام کنید، صفحه خود را
بسازید و کسب و کارتان را شروع کنید. به همین سرعت و سادگی! اما برای راه اندازی سایت به زمان‌های
کوتاه و بلند بسته به نوع کسب و کار و نوع قالب نیاز خواهید داشت.

۳) نیاز به دانش فنی: برای ایجاد سایت، نیاز به یک سطح از دانش فنی در زمینه‌های مختلف هستید و
همچنین برای مدیریت آن نیز باید اطلاعات کافی داشته باشید. البته این عیب با آموزش قابل رفع است!

بالاخره کدام بهتر است؟ وب سایت یا شبکه اجتماعی؟

با ویژگی‌های هر دو پلتفرم آشنا شدید و معایب و مزایای آن‌ها را نیز شناختید. حالا اصلی‌ترین سوال پس از
این همه توضیح این است که کدام یک بهتر است؟ راستش را بخواهید جواب این سوال بر می‌گردد به خود
شما. در واقع با توجه به نیازهای خود می‌توانید یکی از آن‌ها را برای ایجاد و پیشبرد یک کسب و کار اینترنتی
انتخاب کنید. اگر می‌خواهید هزینه‌ای بابت فروشگاه مجازی خود پرداخت نکنید و در کمترین زمان ممکن کار
خود را شروع کنید قطعا شبکه‌های اجتماعی گزینه مناسبی برای شماست. اما اگر قصد دارید از همان ابتدا
کار خود را حرفه‌ای آغاز کنید بدون شک وب سایت انتخاب اول شما خواهد بود. اما ما پیشنهاد بهتری برای
شما داریم!

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟

پیشنهاد تهران سرور به شما ایجاد یک وبسایت برای کسب و کارتان است و از آنجایی که امروزه نمی‌توان
تاثیر و نفوذ شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت، باید گفت نباید به کلی آن‌ها را کنار گذاشت. در حقیقت
این دو مکمل هم هستند. با استفاده از وبسایت امکان سئو شدن در موتورهای جستجو را فراهم کنید،
سایت خود را شخصی سازی کنید و از دیگر ویژگی‌های آن استفاده کنید. همچنین از شبکه‌های اجتماعی
به عنوان یک بستر تبلیغات و جانبی در کنار وب سایت خود استفاده کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

با توجه به توضیحات ارائه شده، اگر برای کسب و کار خود نیازمند یک وب سایت وردپرسی در هر زمینه‌ای
هستید، می‌توانید به تهران سرور، ارائه دهنده خدمات وب و طراحی سایت وردپرس با برخورداری از تیم
طراحی و پشتیبانی حرفه‌ای، تحویل فوری و قیمت‌های مقرون به صرفه، اعتماد کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا