سرور اختصاصی

وب سرور و اپلیکیشن سرور چه تفاوت هایی دارند؟ + محبوب ترین آنها کدامند؟

محبوب ترین وب سرور و اپلیکیشن سرور ها

وب سرور و اپلیکیشن سرور چه تفاوت هایی دارند؟

وب سرور و اپلیکیشن سرور هر دو به درخواست های کاربر برای محتوا پاسخ می دهند. با این حال، چندین تفاوت کلیدی بین این دو نوع سرور وجود دارد. دانستن این تمایزها می تواند به شما در پیکربندی زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری متناسب با نیازهایتان کمک کند.
برای یادگیری تفاوت‌های بین سرورهای وب و اپلیکیشن و آشنایی با موارد استفاده روزمره از آن‌ها، در این آموزش همراه ما باشید و ببینید کدام یک برای نیازهای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است.

وب سرور چیست؟

وب سرور یک سیستم کامپیوتری است که صفحات وب را ذخیره، پردازش و به مشتریان ارائه می دهد. مشتری آن تقریباً همیشه یک مرورگر وب یا یک برنامه تلفن همراه است. بسته به تنظیمات، یک وب سرور می تواند یک یا چند وب سایت را ذخیره کند.

این نوع از سرور فقط محتوای HTML ثابت را ارائه می دهد، مانند:

  • اسناد
  • تصاویر
  • فیلم ها
  • فونت ها

نکته: وب سرورها و اپلیکیشن سرورها یک وجه مشترک دارند و آن این است که به سرور اختصاصی برای اجرای نرم افزار نیاز دارند.
به طور معمول، وب سرورها با محتوای پویا یا برنامه نویسی سمت سرور سروکار ندارند. وب سرورها فقط درخواست های پروتکل انتقال هایپر تکست (HTTP یا HTTPS) را می پذیرند و انجام می دهند. در صورت تمایل، شما می توانید اجزایی را برای تعامل با محتوای پویا اضافه کنید.

وب سرور

اپلیکیشن سرور چیست؟

Application Server یک فریم ورک نرم افزاری است که محتوا و داده ها را برای مشتری ارائه می دهد. مشتریان شامل برنامه های کاربردی مبتنی بر وب، مرورگرها و برنامه های تلفن همراه هستند.
یک اپلیکیشن سرور میتواند داده ها را به محتوای پویا تبدیل و عملکرد برنامه را فعال کند. نمونه هایی از محتوای پویا عبارتند از:

  • نتیجه معامله
  • پشتیبانی تصمیم
  • تجزیه و تحلیل زمان واقعی

این نوع سرور پیوند اصلی بین یک کلاینت و کد سمت سرور است. وظایف معمول یک اپلیکیشن سرور عبارتند از:

  • مدیریت تراکنش
  • امنیت
  • تزریق وابستگی (DI)
  • همزمانی

اپلیکیشن سرورها همچنین فرایندهایی مانند خوشه‌بندی (clustering)، خرابی و لودبالانسینگ را مدیریت می‌کنند.

وب سرور و اپلیکیشن سرور

همپوشانی بین وب سرور و اپلیکیشن سرور ها

وقتی مرورگرهای وب به برنامه اصلی مشتریان تبدیل شدند، مزر بین اپلیکیشن و وب سرورها کمرنگ شد.
اکثر وب سرورها دارای پلاگین هایی برای زبان های برنامه نویسی ASP، JSP، PHP، Perl و… هستند که تولید محتوای پویا را امکان پذیر می کند. به عنوان مثال، اگر یک پلاگین دات نت را به یک محیط IIS اضافه کنیم، می توانیم وب سرور را به کد سمت سرور متصل کنیم و به مشتریان با محتوای پویا خدمات ارائه دهیم.
در سمت اپلیکیشن سرور نیز همپوشانی وجود دارد. بسیاری از اپلیکیشن سرورها نیز قابلیت های وب سرور را ارائه می دهند و از HTTP به عنوان پروتکل اصلی استفاده می کنند.
به دلیل همپوشانی در موارد استفاده و فناوری، اکثر سرورهای محبوب ترکیبی از دو نوع هستند. راه کارهایی که  قابلیت های سرور را ترکیب می کنند، سرعت و عملکرد بهینه سیستم را نیز تضمین می کنند.

محبوب ترین وب سرور ها

Nginx

یک وب سرور open source است که می تواند به عنوان یک پروکسی معکوس، پروکسی ایمیل و لودبالانسر عمل کند. Nginx رویداد محور و بسیار مقیاس پذیر است و می تواند چندین درخواست را به طور همزمان پردازش کند.

سرور Apache HTTP

سرور Apache HTTP  (با نام Apache نیز شهرت دارد) یک وب سرور رایگان و open source است. مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌ها از جمله htaccess ،IPv ،FTP ،HTTP/2، محدود کردن پهنای باند، و تعادل بار (load balancing) را ارائه می‌دهد.

مایکروسافت IIS

Microsoft IIS که مخفف عبارت Internet Information Services می باشد، یک بسته نرم افزاری وب سرور رایگان برای ویندوز سرور است. IIS فقط روی سیستم عامل های ویندوز اجرا می شود.

Jetty

Jetty یک پروژه open source است که سرور HTTP، کلاینت HTTP و کانتینر javax.servlet را ارائه میدهد. در حالی که Jetty در درجه اول یک وب سرور است، می تواند ارتباط ماشین به ماشین را نیز تسهیل کند.

LiteSpeed

LiteSpeed ​​یک وب سرور با عملکرد عالی و ویژگی های مقیاس پذیر است. که ​​طیف گسترده ای از ویژگی ها را ارائه می دهد و دارای یک کنسول مدیریت وب با کاربری آسان است.

وب سرور و اپلیکیشن سرور

محبوب ترین اپلیکیشن سرور ها

Apache Tomcat

Apache Tomcat یک اپلیکیشن سرور open source است که اغلب به همراه Apache HTTPD استفاده می شود.
Tomcat می تواند Java Servlets را اجرا کند، صفحاتی را با کد صفحه جاوا سرور و همچنین برنامه های Java EE
(Java Enterprise Edition) را ارائه دهد.

Oracle WebLogic

Oracle WebLogic Server یک اپلیکیشن سرور برای استقرار برنامه های توزیع شده با استفاده از استانداردهای Java EE است. WebLogic به طور کامل با محصولات و خدمات ابری Oracle یکپارچه شده است.

Glassfish

یک اپلیکیشن سرور کاربردی Java EE منبع باز (open source) است که از Java Servlets و Enterprise JavaBeans (EJB) پشتیبانی می کند. Glassfish همچنین می تواند به عنوان یک وب سرور عمل کند.

JBoss

اپلیکیشن سرور JBoss یک پلت فرم منبع باز برای ساخت، استقرار و میزبانی برنامه های جاوا است. JBoss در تمامی پلتفرم‌ها کار می‌کند و می‌توانید از آن در هر سیستم عاملی که از جاوا پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید.

نتیجه گیری

اکثر سیستم ها می توانند با یک وب سرور، اپلیکیشن سرور یا ترکیبی از این دو کار کنند. با این حال باید دقت کنید که هر کدام برای چه کاری بهتر هستند. دانستن تفاوت‌های بین انواع سرورها به شما کمک می‌کند در هزینه خود صرفه‌جویی کنید، آسان‌تر مقیاس بزنید و در نهایت مورد مناسب‌تر را انتخاب کنید. با خرید سرور اختصاصی ایران نیز میتوانید از مزایای دیتاسنترهای داخلی برخوردار شوید و با نصب سیستم عامل های دلخواه، سرور را برای کار خود مهیا سازید.

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا