تازه های

وظایف معلم در محیط مجازی

نقش ها و وظایف معلم در محیط مجازی(آموزش مجازی)

به هر صورت همه ی ما میدانیم وظایف معلم در محیط مجازی و آنلاین با فضای حضوری متفاوت است.
در این گونه محیط ها یاددهنده باید به گونه ای برخورد کند که اشتیاق دانش آموزان و یادگیرندگان را به مطلب ارائه شده افزایش دهد.

اگر چه همه ی کسانی که در کلاس های مجازی وارد میشوند با میل و علاقه و اشتیاق خود وارد این محیط شده اند؛

ولی باز هم معلم دارای وظایفی شامل موارد زیر میباشد:

 

وظایف معلم در محیط مجازی

 

۱)ایجاد فضای گرم و صمیمی یادگیرندگان

محیط مجازی غالباً از فرهنگهای متفاوت و مکان های دور در دوره های آموزش مجازی شرکت میکنند.
آنها به دلیل عدم آشنایی با ویژگی های فرهنگی و اجتماعی یکدیگر، مشترکات کمتری با هم دارند.
از این رو معلم باید در جلسه های ابتدایی دوره آموزش مجازی شرایطی را به وجود آورد؛

که یادگیرندگان خود را به شکل مطلوب به یکدیگر معرفی کنند و برخی از ویژگی های فرهنگی و خصوصیات فردی خود را بیان نمایند.

۲)مدیریت و رهبری بحث ها

معلم مجازی برای ترغیب یادگیرندگان به تفکر منطقی و تحلیل عمیق باید

مسائل مهم و اساسی را برای آغاز بحث در تالارهای گفتگو ارائه کند.
مسائل طرح شده باید به قدری چالش برانگیز و جالب باشد که توجه یادگیرندگان را به آغاز بحث جلب نماید.
او پس از طرح بحث باید چارچوب های مباحثه را تعیین و به یادگیرندگان معرفی کند.
معلم مجازی میتواند با ایجاد فضای لازم همه یادگیرندگان را به شرکت در بحث ها ترغیب کند؛

و در مواقعی که یادگیرندگان با موقعیت های مبهم روبرو میشوند، در بحث ها مداخله کند.
در انتهای بحث نیز باید جمع بندی های لازم را ارائه دهد.
بر این اساس، شروع بحث، مداخله در بحث و مدیریت آن از جمله وظایف مهم معلم در محیط مجازی به حساب می آیند.

 

۳)ارائه محتوا و مفاهیم مهم درس

معلم مجازی باید به مانند معلم حضوری هدف های آموزشی، چارچوب ها و مفاهیم مهم هر درس را به یادگیرندگان ارائه کند؛
و مسائل پیچیده و نکات مبهم را با مثال های ساده و توضیحات مشخص روشن نماید.
او برای ایفای موثر این نقش باید به حد کافی بر موضوع درسی تسلط داشته باشد.
در این محیط معلم با استفاده از ابزارهای ارتباط همزمان نظیر کلاس مجازی، ویدئو کنفرانس و ابزارهای گفتگوی صوتی این نقش را ایفاء می کند.

۴)ارزشیابی مداوم از آموخته های یادگیرندگان و ارائه بازخورد

معلم مجازی باید با استفاده از ابزارهای گوناگون آموخته های یادگیرندگان را ارزشیابی کند؛
و در کوتاه ترین زمان ممکن نقاط ضعف و قوت آن ها را به صورت واضح گوشزد کند.
این کار ضمن کمک به یادگیری موضوع درس و حل تکالیف درسی، فضای اجتماعی بانشاطی را برای ادامه مشارکت در یادگیری فراهم میسازد.

 

۵)مدیریت فرآیند آموزش

معلم مجازی باید برنامه زمانی نحوه و زمان برگزاری کلاس های آنلاین، زمان دریافت و ارسال،

تکالیف و زمان برگزاری آزمون ها را قبل از شروع دوره تنظیم کند؛

و در جلسه اول به یادگیرندگان اطلاع رسانی نماید به علاوه او باید برای هر جلسه از تدریس خود طرح درس تهیه کند.

 

۶)طراحی فعالیتهای یادگیری گوناگون

محیط یادگیری مجازی، محیط یادگیرنده محور و فعالیت مدار است و یادگیرنده باید در این محیط به صورت فعاالنه در فرآیند یادگیری مشارکت کند.
بر این اساس علاوه بر فعالیت هایی که برنامه ریزان در برنامه درسی مکتوب تدارک میبینند،

معلم مجازی نیز با استفاده از ابزارهای فناوری متناسب با شناخت خود از یادگیرندگان، هدف های آموزشی و نوع موضوع درسی فعالیت های گوناگونی را طراحی میکند.

 

۷)معرفی منابع یادگیری مرتبط

با توجه به تنوع منابع یادگیری موجود در محیط مجازی معلم میتواند منابع معتبر و مرتبط با موضوع درس را شناسایی و به یادگیرندگان معرفی کند.
کتاب ها، نشریه های آنلاین، کتابخانه های دیجیتالی، پایگاه های داده ها، گروه های آنلاین و متخصصان دانشگاهی و غیر دانشگاهی،

برخی از منابع یادگیری محیط مجازی به شمار میروند.

سپیده آجرلو

مدیر بخش فروش و بازاریابی تهران سرور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا