آموزش های adobeconnect

چگونه محتوای جذاب  در کلاس مجازی داشته باشیم ؟

نحوه تهیه محتوای در دسترس و جذاب در کلاس مجازی 

با توجه به ضرورت  داشتن  محتوای جذاب  در کلاس مجازی  برای بهتر شدن اموزش و یادگیری؛ لازم است تا با برخی  مفاهیم اشنا شویم . یکی از مهمترین مزیت های آموزش مجازی ، امکان استفاده آسان از انواع مختلف مطالب وب است: متن ، تصاویر ، نمودارها ، صدا ، فیلم و …. این می تواند روند یادگیری را بسیار بهبود بخشد ، اما برای این کار باید محتوای شما انعطاف پذیر و متناسب با سبک های مختلف یادگیری ، ترجیحات و نیازهای دانش آموزان باشد. مؤلفه های چندرسانه ای توجه و علاقه فراگیران را جلب می کنند ، این امر به ویژه هنگام آموزش نسل ویدیویی گرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محتوای جذاب  در کلاس مجازی

میزان ایجاد و انتشار مطالب و ابزارهای یادگیری الکترونیکی ؛ از پیشرفت معیارهای کنترل کیفیت در زمینه های آموزش ،

روانشناسی ، جامعه شناسی و سایر موارد فراتر رفته است.

پزشکان و محققان در زمینه فن آوری های وب از چندین سازمان بین المللی W3C ، IMS ، (کالج های جامعه کالیفرنیا ، مرکز ملی انتشار تحقیقات معلولیت) ؛

در تلاشند تا دستورالعمل های جهانی را برای دسترسی به محتوای وب تدوین کنند.

این رهنمودها می تواند به معلمان کمک کند تا برای جلسات آنلاینشان  در کلاس های مجازی خود مطالب در دسترس تر و جذاب تری تهیه کنند.

محتوای جذاب  در کلاس مجازی

مطابق دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب W3C   ؛ محتوای وب باید چهار اصل را رعایت کند:

قابل ارائه به روش های مختلف  :

اطلاعات باید با هدف درگیر کردن تمام حواس انجام شود ، یعنی معلم باید محتوایی را ایجاد کند که به روش های مختلف ارائه شود بدون از دست دادن اطلاعات یا ساختار.

قابل اجرا بودن:

یادگیرنده باید بتواند به راحتی در محیط یادگیری درگیر اموزش شود و مشارکت داشته باشد و با محتوا تعامل داشته باشد.

قابل درک بودن:

اطلاعات باید قابل خواندن و قابل درک باشد. محیط یادگیری باید به روش های قابل پیش بینی فعالیت کند

قدرتمند بودن:

محیطی که محتوای وب در آن ارائه شده است باید با برنامه های مختلف سازگار باشد

این چهار اصل نه تنها به محتوای وب ، بلکه به محیط یادگیری مجازی نیز مربوط می شود.

هر چهار مورد آنها در طراحی کلاس مجازی AdobeConnect تعبیه شده اند.

این اصول می تواند به معلم مجازی کمک کند تا محتوا را با نیازها ، سطوح و ترجیحات مختلف کار آموزان تطبیق دهد.

تضمین دسترسی به محتوای وب واقعاً چندان پیچیده نیست.

در بیشتر موارد ، فقط لازم است برای کارآموزان گزینه های متنی یا تصویری برای محتوا فراهم شود.

به عنوان مثال ، برخی از کاربران با تصاویر بهتر یاد می گیرند ، و اگر فقط متن یا گفتار به عنوان گزینه جایگزین ارائه شود ،

راه حلی مؤثر برای این نوع یادگیرنده نخواهد بود.

محتوای جذاب  در کلاس مجازی

منابع یادگیری که می توانند به عنوان محتوای وب خدمت کنند می توانند به شرح زیر طبقه بندی شوند:

  • متن
  • صوتی / تصویری
  • تصاویر ، اشیاء گرافیکی ، انیمیشن
  • چند رسانه ای

متن

در کلاس درس مجازی AdobeConnect می توانید از ابزار متن برای تایپ متن روی تخته وایتبرد استفاده کنید.

از طرف دیگر ، می توانید یک پرونده متنی.doc ، .ppt ، .pdf را با شرکت کنندگان در تخته سفید بارگذاری و به اشتراک بگذارید.

در هر دو مورد به خاطر داشته باشید که:

  • متن باید به خوبی ساختار یافته و قالب بندی شود
  • باید درست باشد (متن واقعی) و در قالب تصویر اسکن نشده باشد
  • باید یک تضاد به اندازه کافی خوب بین پیش زمینه و حروف وجود داشته باشد
  • قلم های   sans-serif  (مانند Arial ، Calibri ، Trebuchet MS ، و …) قابل خواندن هستند

از استفاده از متون طولانی خودداری کنید. بهتر است قبل یا بعد از جلسه آنلاین ،

متون طولانی تر را با کار آموزان خود به اشتراک بگذارید که بتوانند  آنها را مطالعه کنند.

در طول جلسه همزمان فقط از نکات کلیدی و مهم استفاده کنید –

تمام یادداشت های تدریس خود را با آنها در میان نگذارید زیرا این تنها باعث منحرف شدن شرکت کنندگان خواهد شد.

صوتی / تصویری

در کلاس درس مجازی AdobeConnect می توانید از share my screen برای به اشتراک گذاشتن پیوندهای YouTube و

همچنین فایل های صوتی و تصویری با فراگیران خود در طول جلسه آنلاین استفاده کنید.

دستورالعمل های زیر را در نظر بگیرید:

  • صدای صوتی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و هیچ گونه نویز پس زمینه ای نداشته باشد. شرکت کنندگان می توانند سطح صدا را مطابق با ترجیحات خاص خود کنترل کنند.
  • در طول جلسه همزمان از پرونده های ویدیویی طولانی استفاده نکنید. اگر فیلم شما از ۲ دقیقه بیشتر است ، هر ۱٫۵-۲ دقیقه آن را مکث کنید و کار آموزان را با سؤال درگیر کنید. به این ترتیب ، شما قادر خواهید بود که توجه آنها را بهتر جلب کنید.
  • هنگام پخش یک فیلم ، می توانید به شرکت کنندگان یک وظیفه اولیه بدهید که هنگام تماشا چه چیزی را دنبال کنند. این امر باعث بهتر شدن تمرکز آنها خواهد شد.
  • به شرکت کنندگان بگویید که می توانند مطابق با تنظیمات خاص خود ، محتوای تصویری – صوتی و یا … را به اشتراک بگذارند

تصاویر ، اشیاء گرافیکی ، انیمیشن

شما می توانید انواع استاندارد تصاویر را در کلاس مجازی بارگذاری کنید و آنها را روی تخته وایتبرد مرتب کنید.

همچنین می توانید از کتابخانه ها با اشکال و اشیاء گرافیکی از پیش تعریف شده  ؛

برای ایجاد محتوای تصویری اضافی بر روی تخته استفاده کنید.

در اینجا چند نکته برای دنبال کردن آورده شده است:

  • اطمینان حاصل کنید که تصاویر واضح و به اندازه کافی هستند که برای کار آموزان قابل مشاهده باشد.
  • شما باید تصاویر و اشیاء گرافیکی متناسب با محتوایی که ارائه می دهید را انتخاب کنید. در غیر این صورت ، ممکن است شرکت کنندگان را سردرگم کنند.
  • هنگامی که اطلاعات را ارائه می دهید و بیش از یک تصویر را در صفحه خاص وایت برد دارید ، همراه با نوشتن شرح تصاویر برای هر تصویر و استفاده از ابزار اشاره گر؛ درک مطلبتان را ساده تر کنید.
  • از تصاویر متحرک بیش از حد استفاده نکنید. آنها ممکن است کار اموزان را منحرف کنند.

چند رسانه ای

این ترکیبی از دو یا چند جزء از سه دسته اول است.

در هنگام ترکیب متن ، تصویر ، فیلم ، صدا و انیمیشن ، الزامات فردی برای هر یک از این عناصر باید رعایت شود.

با این وجود ، ارائه مطالب با عناصر بیش از حد ، که یک یادگیرنده مجبور است همه را یکباره پردازش کند ،

می تواند یادگیرنده را بیش از گیج کند و در واقع مانع فرایند یادگیری شود.

اموزش های تصویری از کلاس مجازی ⇐ اپارات تهران سرور

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا