LMS سیستم مدیریت یادگیریMoodleآموزشآموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

یادگیری فعال چیست و چه کاربردی دارد؟

یادگیری فعال و کاربرد آن

یادگیری فعال چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر برای جلب مشارکت دانش آموزان در کلاس های مجازی و شرکت آن ها در مباحث تلاش می کنید، ممکن است یادگیری فعال یا Active Learning بهترین راه حل برای شما باشد. این روش آموزشی، دانش آموزان را قادر می سازد تا به طور فعال در کلاس درس شرکت کنند. ثابت شده است که این روش نمرات و بازدهی امتحان را افزایش می دهد. یادگیری فعال به منظور تقویت کنجکاوی و افزایش نتایج بازدهی دانش آموزان، مباحث و نظر سنجی های گروهی، فعالیت ها و آزمون ها را بر سخنرانی های غیرفعال ترجیح می دهد. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم این شیوه چیست و چه کاربردی دارد؟ پس با وبلاگ تهران سرور همراه باشید.

یادگیری فعال چیست؟

این نوع یادگیری در ابتدا توسط چارلز بونول و جیمز ایسون ابداع شد. یادگیری فعال با «مشارکت دانش آموزان در انجام کارها و فکر کردن در مورد کارهایی که انجام می دهند» شکل می گیرد. به بیان دیگر «انجام» کاری در کلاس، و سپس استفاده از تفکر انتقادی و تأمل در کار و فعالیت خود در کلاس. این معنی ساده ای از این شیوه است که هم اکنون در بسیاری از بخش های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

ActiveLearning2

چرا یادگیری فعال مهم است؟

مدل سخنرانی سنتی، دیگر روش خوبی برای انتقال مفاهیم از معلمان به دانش آموزان نیست. در کلاس های آنلاین نیز اینترنت و تلفن های هوشمند و لپ تاپ باعث ایجاد حواس پرتی می شوند. از این رو مربیان باید به روش های آموزشی مدرن مانند یادگیری فعال برای مشارکت در کلاس تکیه کنند و دانش آموزان را هوشیار نگه دارند. آرتور چیکرینگ و زلدا گامسون در کتاب خود با عنوان «هفت اصل برای عملکرد خوب در تحصیلات کارشناسی» می نویسند که:

دانش آموزان با نشستن در کلاس و گوش دادن به معلمان، چیز زیادی یاد نمی گیرند. آن ها باید در مورد آن چه می آموزند صحبت کنند، بنویسند، آن را به تجربیات گذشته ربط دهند، آن را در زندگی روزمره خود به کار گیرند. آن ها باید آموخته های خود را بخشی از «خود» قرار دهند.

استراتژی های یادگیری فعال می تواند منجر به مشارکت بیشتر دانش آموزان، افزایش مهارت های تفکر در مرتبه بالاتر، بهبود نمرات و کاهش میزان ترک تحصیل شود. مطالعه ای در سال های اخیر از دانشگاه هاروارد نشان داد دانشجویانی که در انواع مختلف استراتژی های این شیوه نوین مشغول به کار بوده اند، در مقایسه با دانشجویانی که مطالب غیرفعال را آموخته اند، در آزمون ها نمره بالاتری کسب کرده اند.

استفاده از فناوری آموزشی برای یادگیری فعال

صرف نظر از نوع کلاس درس که به صورت حضوری، آنلاین یا ترکیبی باشد، فناوری آموزشی همچنان در زنده سازی یادگیری فعال نقش مهمی ایفا می کند. شما ابزار و بسترهای بسیاری برای استفاده در اختیار دارید که می توانید با کمک این نرم افزارها در زمینه آموزش و یادگیری فعال موفق باشید. ادوب کانکت، بیگ بلو باتن و سیستم مدیریت یادگیری LMS مانند مودل از جمله بسترهای خوب در این زمینه م یباشند. که می توانید قبل از تهیه هرکدام از آن ها، آموزش های نحوه استفاده از بسترهای کلاس مجازی را ببینید و با اطمینان سیستم مناسب خود را بسازید و به شاگردانتان معرفی کنید.

مجموعه تهران سرور به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان کلاس مجازی در ایران شناخته می شود. شما می توانید بسترهای آموزش آنلاین موردنظر خود را از مجموعه ما تهیه کنید. کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان درباره محصولات موردنظرتان، پلان مناسب خود را انتخاب کنید. پس از آن به سادگی آن را خریداری کنید و از سرویس خود نهایت لذت و استفاده را ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا