آموزشآموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

۷ استراتژی ضروری برای یادگیری فعال در کلاس مجازی و تفاوت یادگیری فعال و غیرفعال

۷ استراتژی ضروری برای یادگیری فعال در کلاس مجازی و تفاوت یادگیری فعال و یادگیری غیرفعال

در یادگیری فعال، دانش آموزان فرصت دارند تا درک خود را از مطالب به صورت دوره ای به کار گیرند و ارائه دهند. مربیان همچنین می توانند عملکرد دانش آموزان را ارزیابی کرده و برنامه های درسی بعدی را تنظیم کنند. به ویژه در کلاس های مجازی یا ترکیبی، استفاده از مثال های یادگیری فعال یک استراتژی اساسی برای درگیر نگه داشتن دانش آموزان است.
در سبک های نوین آموزشی، یادگیری و آموزش لزوماً همزمان اتفاق نمی افتد
و گاهی اساتید از کلاس های ضبط شده استفاده میکنند.
بنابراین، استراتژی های یادگیری فعال به دانش آموزان کمک می کند تا با سرعتی متناسب با نیازهای خود، خودآموز شوند.

تفاوت یادگیری فعال و یادگیری غیرفعال

اما جریان در یادگیری غیرفعال کاملا متفاوت و برعکس یادگیری فعال میباشد.
در این نوع یادگیری افراد بیشتر شنونده و مشاهده گر هستند و مشارکت خاصی در کلاس و مباحث ندارند.
گویی در یک وبینار و سخنرانی وارد شده اند که نیازی به کمک و همکاری آنها در طول سخنرانی نمیباشد.
اما ما میدانیم که کلاس درسی به این گونه نیست و برای داشتن یک کلاس مجازی موفق، همکاری و تعامل افراد با یکدیگر بسیار مهم و تاثیرگذار است.

فرض کنید یک کلاس درباره بیماری های کشنده و سلول ها دارید. بیایید در این کلاس فرضی، یادگیری فعال وغیرفعال را باهم مقایسه کنیم:

در یادگیری غیرفعال افراد به عنوان مشاهده کننده سخنرانی هستند و حرف های استاد در مورد بیماری های کشنده را گوش میدهند.
و نهایتا تصویری از یک سلول که قبلاً در آن حاشیه نویسی شده است و تکراری میباشد ارسال میکنند.

اما در یادگیری فعال همه افراد درباره مبحث ارائه شده نظر میدهند و دانسته های خود را به اشتراک میگذارند.
و به تحقیق و جستجو میپردازند و مطالب و تصاویر و… جدید برای موضوع درسی آماده میکنند و حتی به ساخت ویدئو یا آماده کردن یک کنفرانس میپردازند.

در زیر لیستی از استراتژی های یادگیری فعال ارائه شده است که هشت مثال عملی برای هر کلاس آنلاین، ترکیبی یا حضوری ارائه میدهد:

یادگیری فعال و یادگیری غیرفعال در کلاس مجازی

۱٫ فکر کنید-جفت کنید-به اشتراک بگذارید

یک استراتژی ایده آل برای یادگیری مشارکتی، اساتید زمان های کوتاهی سخنرانی خود را متوقف کرده
و از دانش آموزان می خواهند در مورد مطالبی که اخیراً ارائه شده است با یکدیگر جفت شوند (دوتا دوتا شوند) و بحث کنند.
سپس از دانش آموزان خواسته می شود تا سوالات خود را آماده کرده یا مشاهدات خود را با کل کلاس به اشتراک بگذارند.
این تکنیک همچنین می تواند به بازگرداندن اشتیاق افراد کمک کند
و به دانش آموزان یادآوری کند که یادگیری آنها به صورت جداگانه انجام نمی شود.

۲٫ کاغذهای یک دقیقه ای

در پایان سخنرانی، دانش آموزان به سوالاتی در مورد مطالب دوره به صورت جداگانه یا گروه های کوچک پاسخ می دهند –
حدود یک دقیقه به آنها وقت دهید.
پاسخ های ارسالی از این استراتژی یادگیری فعال می تواند برای سنجش یادگیری دانش آموزان و میزان درک مطالبی که در دوره کلاس پوشش داده شده است، مورد استفاده قرار گیرد.

  • مهمترین چیزی که امروز آموختید چه بود؟
  • هنوز چه سوالی در ذهن شما باقی مانده است؟

اولین سوال از دانش آموزان می خواهد چیزی را از کلاس به خاطر بسپارند و آن را با درک و ادبیات خود بیان کنند.
همچنین دانش آموزان را تشویق می کند تا در “محل” فکر کنند.
سوال دوم دانش آموزان را تشویق می کند تا آنچه را که درک نکرده اند در نظر بگیرند.
برای پاسخ به سوال دوم، دانش آموزان باید تصمیم بگیرند که در کجا آشفتگی ذهن یا ضعف درک مطلب دارند.
این مثال از یادگیری فعال در کلاس مجازی، ضمن اندازه گیری میزان درک و حفظ اطلاعات، باعث تامل نیز می شود.

کاغذهای یک دقیقه ای را می توان به راحتی در هر کلاس درس اجرا کرد.

یادگیری فعال و یادگیری غیرفعال در کلاس مجازی

۳٫ آزمون های سریع در کلاس مجازی

این استراتژی یادگیری فعال را می توان در شروع کلاس یا در اواسط وبینار انجام داد.
این آزمون ها باید به عنوان ارزیابی تکوینی حساب شود – نه برای نمره،
و باید هدف از انجام آنها ارزیابی درک مطلب باشد.
این آزمون های بدون ریسک، فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا مسائل یاد گرفته شده را مرور کنند و بعد مطالب جدید ارائه شود.

دانش آموزان می توانند این آزمون ها را در شروع کلاس تکمیل کنند تا موارد آموزشی جلسه قبلی را به چالش بکشند.
ممکن است بخواهید سوال ابتدای کلاس را در پایان کلاس نیز بپرسید تا دانش آموزان درک خود را با شروع کلاس مقایسه کنند.
همچنین به شما این امکان را می دهد که در فراتحلیل عملکرد دانش آموزان شرکت کنید.

نکته: این ارزیابی ها زمینه های محتوایی را که نیاز به توضیح بیشتری در طول کلاس دارند، مشخص میکند.

۴٫ مناظره ها

دفاع و مناظره دانش آموزان از دیدگاه های مختلف یک روش موثر برای درگیر کردن کل کلاس است.
بحث ها به مربیان کمک می کند تا درک دانش آموزان را بررسی کرده و به دانش آموزان کمک کنند تا از یکدیگر یاد بگیرند.

۵٫ مطالعات موردی و حل مسئله

در این استراتژی یادگیری فعال، دانش آموزان در گروه های کوچک یا به صورت جداگانه کار می کنند
و دانش به دست آمده از آموزش ها را در سناریوی معین به کار می گیرند.
این امر، خودجوش تر از تنظیم پروژه های گروهی بزرگ چند هفته ای است.

بهتراست یک مطالعه موردی یا رویدادی را انتخاب کنید که:

۱)      مرتبط و به موقع و ۲) شناخته شده باشد.

 تا اطمینان حاصل شود که همه دانش آموزان در مشارکت راحت هستند.

برای بحث های گروهی میتوانید از:

 اتاق های برک آوت استفاده کنید.
مربیان باید دانش آموزان را به گروه های کوچک تقسیم کنند.
با این درک که آنها باید گزارش دهند و پاسخ های خود را به صورت آنلاین یا از طریق یک هیئت بحث یا سیستم مدیریت یادگیری
LMS به اشتراک بگذارند.

اگر قصد دارید از مطالعات موردی در دوره خود استفاده کنید،
دانش آموزان را به گروه ها تقسیم کنید و یک مطالعه موردی مرتبط و به موقع همراه با برخی سوالات کاربردی و درک مطلب اختصاص دهید.
برای دانش آموزان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت بگذارید تا سوالات تعیین شده را با هم بحث کنند.
از یک دانش آموز از هر گروه بخواهید خلاصه ای از بحث خود را بنویسد و برای مشارکت در آن کلاس ارائه دهد.

۶٫ آموزش همسالان در کلاس مجازی

آموزش همسالان یک استراتژی یادگیری فعال است که در آن دانش آموزان مطالب دوره را در کلاس یا در گروه های کوچک آماده کرده و ارائه می دهند.
این رویکرد باعث ایجاد تعامل و اعتمادسازی بین دانش آموزان می شود-
مخصوصاً در زمانی که بخشی از یادگیری ممکن است به صورت آنلاین انجام شود.
این فعالیت را میتوانید در اوایل ترم انجام دهید تا به دانش آموزان کمک کنید یکدیگر را بشناسند.

تاثیرفناوری آموزشی دریادگیری فعال 

یادتان باشد، صرف نظر از نوع کلاس درس که بصورت حضوری، کاملاً آنلاین یا ترکیبی بین حضوری و غیرحضوری باشد،
فناوری آموزش در یادگیری فعال نقش بسیار پررنگی دارد.
فناوری و ابزارهای آموزش از راه دور و بسترهای ادوب کانکت و بیگ بلو باتن می توانند برای بحث های غیررسمی، آزمون آنلاین ، نظرسنجی ها، شبیه سازی ها و موارد دیگر استفاده شوند.

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا