آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

۹ راهکار در کلاس مجازی برای یادگیری بهتر دانش آموزان

۹ روش ساده برای یادگیری بهتر دانش آموزان در کلاس مجازی

کلاس مجازی اگر بصورت اصولی و با برنامه ریزی دقیق برگزار شود، میتواند خیلی هیجان انگیز، جذاب و مفید باشد.
این کلاس ها میتوانند شما را با چالش های متفاوتی رو به رو سازند. شما به دور از استرس بابت کنسل شدن سایر کارهایتان،
میتوانید در کلاس آنلاین شرکت کنید.

مشارکت دانش آموزان در کلاس های مجازی بسیار مهم است.

ایجاد یک بستر مناسب که کاربران بصورت گروهی در آن آنلاین باشند، میتواند در یادگیری دانش آموزان تاثیر زیادی داشته باشد و آنها میتوانند در آن محیط با تمرکز بالا قسمت های مهم درس را بیاموزند.
اما برگزاری جلسه در محیط های حضوری امکان حواس پرتی دانش آموزان را بیشتر میکند و ممکن است با هر اتفاقی میزان توجه آنها از درس کم شود.

– استفاده از ابزاهای سرگرم کننده در کلاس مجازی

معلمان کلاس های مجازی باید از راه ها و ابزارهای جدیدی در زمان آموزش خود استفاده کنند، ابزارهایی که به کاربران در یادگیری کمک میکند و مانع از خسته شدن آنها در محیط کلاس میشوند.
برای مثال شما میتوانید از ارتباط ویدئویی در کلاس های مجازی خود استفاده کنید که برای بهبود مشارکت کاربران با یکدیگر نیز تاثیرگذار است.
پس در انتخاب پلتفرم آموزش مجازی به این مورد نیز باید دقت بیشتری نمائید که امکان فعال سازی وبکم برای مدرس و دانش آموزان وجود داشته باشد.

– استفاده از استیکر و ایموجی ها.

بیشتر دانش آموزان از ایموجی ها در فضای مجازی استقبال میکنند. برای یکنواخت نبودن کلاس ها و اینکه جلسه فضای خسته کننده ای نداشته باشند، میتوان از این ابزارها که اکثر پلتفرم های کلاس مجازی از آن پشتیبانی میکنند، استفاده نمود. شما با این روش محیط آرام و با نشاطی را برای شاگردان ایجاد میکنید.

– استفاده از نظرسنجی آنلاین.

رای گیری و یا نظرسنجی در کلاس مجازی میتواند راه مناسبی برای یادگیری و مشارکت بهتر دانش آموزان باشد. آنها میتوانند بصورت گروهی یا فردی در نظرسنجی ها شرکت کنند، نظر خود را در خصوص مطالب مرتب اعلام نمایند و برای بهتر شدن روند کلاس به مدرس کمک کنند. این نوع فعایت میتواند انگیزه کاربران مجازی را بیشتر نماید.

– استفاده از وایت برد یا تخته سفید در محیط کلاس.

شما میتوانید به جای یک تخته واقعی در محیط کلاس، از تخته وایت بردهای مجازی استفاده نمائید و همانند قبل به تدریس خود ادامه دهید. حتی دانش آموزان نیز برای کنفرانس های کلاسی میتوانند از آن استفاده نمایند. استفاده از تخته مجازی میتواند خیلی ساده و کاربردی باشد.

– هدف از برگزاری کلاس ها را بصورت مشخص در محیط کلاس اعلام نمائید.

اگر با دانش آموزان خود شفاف باشید و هدف ها و عنوان های درس را بصورت مشخص برای آنها اشتراک گذاری کنید، آنها سعی میکنند مسائل مرتبط را ساده تر درک کنند و متوجه تمامی مطالب گفته شده در کلاس شوند.
در ابتدای کلاس میتوانید صفحه ای را به عنوان کنداکتور ایجاد کنید و قبل از شروع کلاس برای آنها اشتراک گذاری نمائید.

کلاس مجازی

– کاربران را برای مشارکت و فعالیت های گروهی تشویق کنید.

برای آنها فرصت هایی را ایجاد کنید که بتوانند بحث و مشارکت های بیشتر در کلاس داشته باشند. زمان بیشتری را برای صحبت کردن کاربران قرار دهید.
آنها باید بتوانند تکالیف و پاسخ های خود را با همدیگر مقایسه و اطلاعات مربوط به درس را اشتراک گذاری نمایند و سپس در کلاس نتیجه و پاسخ های مناسب را پیدا کنند.
هدف از این کار بالا بردن انگیزه و تبادل اطلاعات بین کاربران است.

 -پرسش و پاسخ و بررسی آن.

شما میتوانید موضوعاتی را برای دانش آموزان مشخص کنید تا در خصوص آن مطالعه نمایند و سپس در کلاس مجازی محیط پرسش و پاسخ ایجاد کنید و سوالات مرتبطی برای آنها آماده نمائید. آنها باید بتوانند موضوعات را درک کنند. پرسش و پاسخ میتواند راه مناسب و سرگرم کننده ای برای آنها در محیط کلاس باشد. چرا که آنها میتوانند در بحث شرکت کنند و موضوعات را با یکدیگر مقایسه نمایند و پاسخ سوالات را بیابند. اگر این روش تدریس را بصورت منظم در برنامه کلاس های خود بگذارید، میتوانید انگیزه دانش آموزان را بیشتر و آنها را مشتاق به مشارکت در مباحث درسی نمائید.

کلاس مجازی

– استفاده از رسانه ها.

برای داشتن کلاسی جذاب و سرگرم کننده میتوان از پخش موسیقی، فیلم کوتاه و نمایش اسلایدهای مرتبط به موضوع کلاس استفاده کرد. این روش نیز میتواند برای دانش آموزان یک کلاس هیجان ایجاد کند و توجه آنها را بیشتر به موضوعات جلب کند. شما میتوانید از طریق نرم افزارهای مختلفی مانند پاورپوینت، اسلایدهای متحرک ایجاد نمایید و یا با استفاده از نرم افزارهای دیگر ویدئوها و موسیقی های کوتاهی که در یادگیری به آنها کمک میکند، پخش نمائید. این روش میتواند ایده بسیار خوبی برای کاربران در زمان هایی که مطالب برای آنها سخت و سنگین است، باشد.

– آزمون های سرگرم کننده برای کاربران.

یک راه بسیار مناسب برای اتمام جلسات در هفته، برگزاری آزمون های آنلاین با استفاده از ابزارها و رسانه هایی که در اختیار دارید میباشد. شما میتوانید فضای سرگرم کننده ای را برای دانش آموزان ایجاد نمائید. سعی کنید سوالات مرتبط به درس را در آن بگنجانید و از میزان یادیگری هر دانش آموز مطلع شوید. استفاده از این روش ها ذهن شاگردان را برای یادگیری و درک بهتر آماده میکند و آنها در فضای رقابتی قرار میگیرند و با لذت بیشتری در آزمون شرکت میکنند.

در پایان باید گفت: شما با توجه به شیوه های تدریس و نیاز خود باید پلتفرم کلاس مجازی را انتخاب نمائید.
استفاده از ابزارهایی مانند چت، ایموجی، وبکم، نظرسنجی، تخته وایت برد مجازی و ….  میتوانند به شما در بهتر و راحت تر شدن تدریس آنلاین کمک کنند.

 

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا