LMS سیستم مدیریت یادگیریMoodle

۴ افزونه مودل برای گیمیفیکیشن

۴ افزونه مودل برای گیمیفیکیشن

بازی کردن همیشه احساس خوبی به انسان می دهد. به خصوص کودکان و دانش آموزان دبستانی که همیشه به دنبال راهی برای فرار از درس خواندن هستند. از آن جایی که آموزش مجازی مانند شیوه آموزش حضوری ارتباط فیزیکی ندارد، معمولا برقراری ارتباط با کاربران به خصوص کاربران کم سن و سال دشوار است. از همین رو باید از شیوه های مختلف ارتباطی برای ایجاد تعامل با دانش آموزان استفاده کرد. با استفاده از چنین روش هایی است که می توان در فهم بهتر دروس نیز به آن ها کمک کرد. در حقیقت بسیاری از دانش آموزان به دلیل مجازی بودن نمی توانند دروس خود را درست فرا بگیرند. با این حال هر مشکلی راه حل متناسب با خود را دارد. در این مقاله قصد داریم ۴ افزونه مودل برای گیمیفیکیشن یا بازی گونه سازی را به شما معرفی کنیم. پس با تهران سرور همراه باشید.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن روشی نوین است که از ویژگی‌ های بازی گونه سازی در زمینه‌ هایی که ماهیت بازی ندارند به کار می‌ رود. به بیان ساده تر، از این روش در آموزش به خصوص آموزش مجازی که ذات بازی ندارد بسیار استفاده می شود. دلیل ایجاد و استفاده از چنین روشی تنها بهبود عملکرد است. استفاده از این روش در آموزش آنلاین و مجازی کمک می کند تا دانش آموزان به خصوص کم سن و سال، با محیط آموزشی ارتباط بگیرند. این ارتباط و ایجاد حس بازی و رقابت در نهایت منجر به این خواهد شد که دانش آموزان دروس خود را بهتر یاد بگیرند و با علاقه ای بیشتر سر کلاس مجازی خود حاضر شوند. لازم به ذکر است که امروزه از این روش در بسیاری از کشورهای مدرن به خصوص در دوران کرونا، جهت بهبود یادگیری استفاده زیادی می شود.

چرا از مودل برای گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟

یکی از مزایای روش گیمیفیکیشن این است که شما را محدود نمی کند. در واقع شما با هر ابزاری که در اختیار دارید می توانید موقعیت های چالش بر انگیزی را برای دانش آموزان فراهم کنید. از آن جایی که مودل نیز امکانات زیاد آموزشی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد، یکی از مناسب ترین ابزارها برای گیمیفیکیشن به حساب می آید. همانطور که احتمالا می دانید، یکی از دلایل محبوبیت و کارآمد بودن مودل داشتن افزونه های متعدد است. این سیستم مدیریت یادگیری برای هر بخش و موضوعی که فکرش را بکنید یک افزونه مخصوص دارد و از این حیث مانند وردپرس در دنیای CMS ها عمل کرده است. در ادامه به معرفی این ۴ افزونه مودل برای گیمیفیکیشن می پردازیم.

افزونه مودل Level Up

همانطور که از اسم این افزونه مشخص است، شما را مرحله به مرحله بالا می برد و به امتیاز شما اضافه می کند. در حقیقت این افزونه مراحل تجربه برای فراگیران را مورد بررسی قرار می دهد. هر چه میزان فهم و تجربه دانش آموزان افزایش یابد، Level Up به امتیاز آن ها اضافه می کند و دانش آموزان را یک مرحله دیگر ارتقا می دهد. با کمک این پلاگین می توانید حس رقابت و همچنین عطش مبارزه برای رسیدن به مراحل بیشتر را در دانش آموزان ایجاد کنید. در Level Up دانش آموزان با تکمیل یک دوره پس از دوره دیگر به سطوح بالاتر می روند و امکانات جالبی برای آن ها در دسترس قرار می گیرد. بر اساس آمار Level Up محبوب ترین افزونه گیمیفیکیشن برای مودل است که از سال ۲۰۱۴ تا کنون فعالیت می کند.

۴ افزونه مودل برای گیمیفیکیشن
نمایی از افزونه Level Up

افزونه Game Activity Module

دومین پلاگینی که قصد معرفی آن را داریم Game Activity Module است. این ماژول از فعالیت هایی نظیر بازی با سوالات، آزمون و واژه نامه برای سیستم یادگیری مبتنی بر بازی یا همان گیمیفیکیشن استفاده می کند. این افزونه بازی های زیادی در اختیار شما قرار می دهد. در حقیقت شما می توانید با بازی کردن جدول سودوکو و مار و پله و… فعالیت های درسی خود را فرا بگیرید و در کنار تحصیل، تفریح نیز بکنید.

افزونه Exabis Games

سومین پلاگین گیمیفیکیشن مودل که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم Exabis Games می باشد. این پلاگین نیز مانند مورد قبل یعنی Game Activity Module برای یادگیری بهتر مبتنی بر بازی در سیستم مدیریت یادگیری مودل طراحی شده است. در این افزونه تعدادی بازی قرار دارد که هدف از طراحی آن ها، بهبود تمرکز و فکر کردن دانش آموزان است. در نگاه اول گرچه بازی های ساده ای به نظر می رسند اما در سیستم مدیریت یادگیری فراگیر می توانند تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد آموزشی داشته باشند.

افزونه مودل Ranking Block

و اما آخرین افزونه! امتیازاتی که دانش آموزان در فعالیت های بازی گونه یا همان گیمیفیکیشن در کلاس مجازی به دست می آورند باید به صورتی زیبا و دسته بندی شده نمایش داده شود. در حقیقت افزونه Ranking Block همانطور که احتمالا از نامش متوجه شده باشید، مانند یک تابلوی اعلان امتیاز عمل می کند. این تابلو امتیاز هر دانشجو را به خوبی نشان می دهد. با استفاده از چنین پلاگینی می توانید حس رقابت و رسیدن به مدارج بالاتر را در دانش آموزان خود ایجاد کنید. لازم به ذکر است که از افزونه Ranking Block بیشتر به عنوان یک پلاگین مکمل استفاده می شود.

۴ افزونه مودل برای گیمیفیکیشن
نمایی از افزونه Ranking Block

جمع بندی

با طراحی مودل می توانید در بهبود عملکرد آموزشی خود تلاش کنید. همچنین با استفاده از افزونه های گیمیفیکیشنی که در این مقاله به شما معرفی کردیم، می توانید فعالیت های درسی خود را مبتنی بر بازی پیش ببرید. پلاگین های مودل افزونه هایی هستند که می توانید آنها را روی پلتفرم مودل نصب کنید تا یک ویژگی، عملکرد یا حتی ظاهر خاصی را به مدرسه مجازی خود اضافه کنید. فقط کافیست با طراحی مودل تهران سرور تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را جهت نصب این افزونه بدست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا