آموزشخانواده لینوکسسیستم عامل ها

5 ترفند کاربردی ترمینال لینوکس

راهکار و ترفندهای کاربردی در ترمینال لینوکس

5 ترفند کاربردی ترمینال لینوکس

لینوکس یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها در دنیای امروز است. سرعت و امنیتی که لینوکس در اختیار شما می گذارد بی مثال است. بخش ترمینال لینوکس نیز به دلیل مزایای زیاد و همچنین سرعت بالای آن مورد توجه بسیاری از کاربران قرار دارد. به لطف کتابخانه گنو و سینتکس داخلی پوسته‌ هایی مانند Bash و Zsh، راه‌های مختلفی برای سریع‌ت ر کردن تعامل کاربر با ترمینال لینوکس وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا 5 ترفند کاربردی ترمینال لینوکس برای استفاده بهینه از زمان را به شما معرفی کنیم. پس با وبلاگ تهران سرور همراه باشید.

1. حرکت، بدون کلیدهای جهت دار

یکی از راه های ویرایش خطاها در ترمینال که بسیار در بین کاربران رایج است، استفاده از کلیدهای جهت دار است. به عنوان مثال اگر در ابتدای دستور خود خطایی دارد و قصد اصلاح آن را دارید، با کلیدهای جهت دار به آن قسمت می روید. اما باید بدانید که راه ساده تری نیز برای انجام این کار وجود دارد. برای این منظور، می توانید مکان نما را با CTRL+A به ابتدای خط انتقال دهید. به همان شکل، می توانید از ترکیب کلیدهای CTRL+E برای حرکت مکان نما به انتهای خط استفاده کنید. لازم به ذکر است که کلیدهای Alt+F یک کلمه را به جلو و Alt+B یک کلمه را به عقب می برد.

2. دیگر از کلیدهای Backspace یا Delete استفاده نکنید!

یکی از مشکلاتی که تقریبا راه گریزی برای آن نیست، غلط های املایی هنگام تایپ به خصوص تایپ دستورها در ترمینال لینوکس است. به طور معمول از کلید Backspace کیبورد برای حذف کاراکترها در جهت عقب و کلی Delete برای حذف آن ها در جهت جلو استفاده می شود. اما راهی ساده تر و کاربردی تر نیز وجود دارد. به جای حذف دستورات کاراکتر به کاراکتر، می توانید همه چیز را از موقعیت مکان نما فعلی تا ابتدای خط یا انتهای آن حذف کنید. از CTRL+U برای پاک کردن همه چیز از موقعیت مکان نما تا ابتدای خط استفاده کنید. همچنین ترکیب کلیدهای CTRL+K همه چیز را از موقعیت مکان نما فعلی تا انتهای خط پاک می کند.

راهکار و ترفندهای کاربردی در ترمینال لینوکس

3. اجرای چند دستور در یک خط

به طور کلی کار با ترمینال لینوکس ساده است. اما می توان کار را ساده تر نیز کرد. گاهی اوقات اجرای چند فرمان به صورت یک جا راحت تر است و اجازه می‌ دهد یک سری دستورات اجرا شوند. در حالی که از سیستم خود فاصله می‌ گیرید یا توجه خود را به چیز دیگری معطوف می‌ کنید. برای این کار می توانید از نماد ; در انتهای خط و الحاق آن به خط بعدی استفاده کنید. در صورتی که نماد مذکور کارساز نبود، از && به عنوان جایگزین استفاده نمائید.

4. انتخاب نام خاص برای دستورات پرکاربرد

به احتمال زیاد برخی از دستورات را اغلب بیشتر از سایر دستورات در ترمینال لینوکس اجرا می‌ کنید. گاهی اوقات، ممکن است این دستورات طولانی یا ترکیبی از دستورات مختلف با آرگومان‌ های یکسان یا مشابه باشند. شما می توانید برای هر دستوری که می خواهید یک نیک نیم یا اسم مستعار قرار دهید. این روش به شما کمک می کند تا به سادگی از اشتباه کردن جلوگیری کنید.

5. اجرای دستورهای گذشته

بیشنر کاربران ترمینال لینوکس تمایل به استفاده مجدد از دستوراتی که قبلا اجرا شده دارند. برای این کار می توان از دکمه فلش بالا روی صفحه کلید برای پیمایش در تاریخچه استفاده کرد. اما زمانی که دستوری که می‌ خواهید دوباره از آن استفاده کنید چندین خط در گذشته باشد، باید فلش رو به بالا را مکررا فشار دهید تا دستور مورد نظر خود را پیدا کنید. اما راه ساده‌ تری نیز وجود دارد. می‌ توانید با استفاده از دستور history جستجو کنید و به دنبال دستور مورد نظرتان باشید. هنگامی که از دستور history استفاده می‌ کنید، لیستی از دستورات با یک عدد در کنار هر کدام ظاهر می‌ شود. این اعداد به عنوان تاریخچه و شماره آن دستور شناخته می‌شوند. می‌توانید !{history-number} را در ترمینال لینوکس خود تایپ کنید تا دستور شماره مربوطه را اجرا کنید. همچنین می‌ توانید این کار را به روش دیگری انجام دهید. از CTRL+R استفاده کنید و چند حرف اول دستوری را که می‌ خواهید تکرار کنید، تایپ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا