آموزشخانواده ویندوزسیستم عامل هافناوری

5 دلیل اصلی برای کند شدن ویندوز

چرا ویندوز به مرور زمان کند می شود؟

5 دلیل اصلی برای کند شدن ویندوز

ویندوز بدون هیچ شکی یکی از بهترین و محبوب ترین سیستم عامل ها در دنیا است. مزایایی که این سیستم عامل دارد واقعا برای تمامی کاربران مناسب است. فرقی نمی کند که یک کاربر تازه کار باشید یا یک حرفه ای در دنیای کامپیوتر. ویندوز برای هر طیفی مناسب است. با این حال هیچ سیستمی عاری از اشکال نیست و ویندوز نیز به همین گونه است. یکی از مشکلاتی که کاربران زیادی با آن مواجه می شوند، کند شدن ویندوز به مرور زمان است. در حقیقت در ابتدای کار ویندوز بسیار سریع و روان است. اما هر چه بیشتر با سیستم خود کار کنید متوجه کند شدن ویندوز خواهید شد. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور سعی داریم به شما بگوییم چرا ویندوز به مرور زمان کند می شود؟ و در مقالات بعدی دلایل و راهکارهایی برای آن معرفی کنیم.

چرا ویندوز به مرور زمان کند می شود؟

یکی از بهترین ویندوزهایی که مایکروسافت در تاریخ خود عرضه کرد و هم اکنون کاربران زیادی از آن استفاده می کنند ویندوز 10 است. اگر نمی خواهید نسخه ویندوز خود را به 11 تغییر دهید، در این بخش دلایل اصلی کندی ویندوز 10 را بررسی خواهیم کرد. که در این بین 5 دلیل به عنوان اصلی ترین دلایل معرفی می شوند.

1. بدافزارها و ویروس ها

این یکی از شایع ترین دلایل کند شدن ناگهانی رایانه شخصی با سیستم عامل ویندوز است. خبر خوب این است که معمولاً با علائم دیگری همراه است، بنابراین می توانید آن را زود تشخیص دهید و به طور موثر آن را حل کنید. اگر رایانه شخصی شما سخت افزار مناسبی دارد و برای مدت طولانی به خوبی کار می کند، و ناگهان سرعت ویندوز آن کاهش می یابد، بدافزار یا رجیستری های خراب احتمالاً مقصر این وضعیت هستند. اگر متوجه نقصی در برنامه‌ های خاص و ویژگی‌ های ویندوز شدید، به احتمال زیاد ویروس یا بدافزاری است که سرعت رایانه شما را از بین می‌ برد.

2. سیستم شما بیش از حد پر شده

حتی قدرتمندترین رایانه ها نیز دچار این مشکل می شوند. فرقی نمی کند 512 مگابایت فضای ذخیره سازی داشته باشید یا چندین ترابایت. وقتی هارد دیسک پر است کامپیوتر شما کند می شود. بنابراین همیشه مراقب فضای ذخیره سازی خود باشید و سعی کنید درایو بوت خود را از حاشیه 80 درصد فراتر نبرید. مشکل اینجاست که کامپیوتری که بیش از حد بارگذاری شده باشد، بدون توجه به هر اتفاقی کند می شود، بنابراین حتی اگر ویندوز خود را تغییر دهید، با وجود تقویت اولیه، دوباره کند می شود. درایوهای Solid State یا SSD بهترین جایگزین ها به عنوان یک راه حل کامل هستند.

چرا ویندوز به مرور زمان کند می شود؟

3. درایورهای قدیمی

درایورها به گونه ای طراحی شده اند که با قطعات سخت افزاری مختلفی که روی رایانه شخصی خود دارید با دستگاه ویندوز خود سازگار شوند. زمانی که درایورها قدیمی می شوند، میزان قابل توجهی از کارایی خود را از دست می دهند. حتی دستگاه هایی که به رایانه شخصی خود متصل کرده اید و بخشی از رایانه نیستند نیز از درایورهای خود استفاده می کنند. در حالی که این درایورها به اندازه درایورهای سیستم مانند صفحه نمایش شما مهم نیستند، اما همچنان ممکن است کامپیوتر شما را کند کنند. بنابراین مطمئن شوید که درایورهای شما همیشه به روز می شوند. به خصوص درایورهای کلیدی مانند اینترنت، صدا و صفحه نمایش شما. به روز رسانی درایورها یکی از راه های کلیدی برای جلوگیری از کند شدن ویندوز است.

4. سخت افزار قدیمی

قبلاً اشاره کرده ایم که این بزرگترین دلیل کاهش سرعت رایانه است. تقاضای عملکرد برای رایانه ها در طول زمان افزایش یافته است و برخی از این افزایش ها چندان واضح نیستند. به عنوان مثال، فرض کنید ویندوز 10 را در زمان راه اندازی آن در سال 2015 نصب کرده اید. تعداد به روز رسانی ها از آن زمان تاکنون تقاضا برای سخت افزار برای اجرای موثر ویندوز 10 را تغییر داده است. کارآمدترین راه برای حل این مشکل این است که کندترین اجزای رایانه خود را بشناسید و آن ها را جایگزین کنید. متأسفانه این کار برای لپ‌ تاپ‌ ها به این راحتی نیست.

5. فایل های سیستم خراب شده

فایل های سیستمی فایل هایی هستند که ویندوز 10 برای اجرا از آن ها استفاده می کند. طبیعتا این فایل ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و اگر به هر نحوی تغییر داده شوند، سرعت کامپیوتر شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. تشخیص اینکه چرا آن ها خراب هستند بسیار پیچیده است. کاربر ممکن است ناآگاهانه آن ها را به هم بزند. ویروس‌ ها و بدافزارها نیز احتمالاً در اینجا مقصر هستند. در موارد شدیدتر، کامپیوتر نه تنها سرعتش را کاهش می دهد، بلکه گاهی اوقات خطاهای صفحه سیاه یا آبی را نمایش می دهد و مجبور به راه اندازی مجدد می شود. نصب مجدد ویندوز معمولاً این مشکل را حل می کند.

جمع بندی

این 5 دلیلی که در این مقاله معرفی کردیم اصلی ترین دلایلی است که ویندوز شما را به مرور زمان کند و آهسته می کند. در مقالات بعدی سعی می کنیم روش هایی برای افزایش سرعت ویندوز به شما معرفی کنیم. اگر شما هم دلیل دیگری برای کند شدن ویندوز می شناسید که ما به آن ها اشاره نکردیم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا