آموزشخانواده لینوکسسخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازیفناوری

5 راه ساده برای افزایش امنیت لینوکس سرور

چطور امنیت لینوکس سرور را افزایش دهیم؟

5 راه ساده برای افزایش امنیت لینوکس سرور

سرورهای لینوکسی یکی از متداول ترین انواع سرور به شمار می روند و کاربران زیادی از آن استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین کارها برای محافظت از سرورها و اطلاعات آن ها، افزایش امنیت آن ها به روش های مختلف است. راه های زیادی برای افزایش امنیت سرور وجود دارد. ما در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا به سراغ افزایش امنیت لینوکس سرور برویم. 5 راه ساده برای افزایش امنیت لینوکس سرور در این مطلب برای شما آماده کرده ایم. پس با وبلاگ تهران سرور در این مطلب مفید و مهم همراه باشید.

چرا افزایش امنیت لینوکس سرور مهم است؟

اگرچه هیچ چیز هرگز 100٪ ایمن نیست، شما می توانید با حداقل تلاش از تهدیدات جلوگیری کنید. عده ای تصور می کنند که امنیت سرورهای لینوکسی آنقدر زیاد است که نیازی به تدابیر امنیتی بیشتر ندارد. اما بسیار خوب است که بدانید با وجود امنیت بالای لینوکس باید تدابیر بیشتری نیز در نظر گرفت. در حقیقت افزایش امنیت هم در سرورهای ویندوزی و هم در لینوکس سرورها لازم است. چرا که راه های دست یابی و نفوذ به اطلاعات روز به روز در حال گسترش است. اگر شما نیز خودتان را بروز نکنید قطعا حفره های امنیتی زیادی در سرور شما باقی می ماند. که این یعنی نشت و از دست رفتن اطلاعات شما.

1. کم کردن سطح دسترسی root

اگر در سرورهای لینوکسی به دنبال امنیت بیشتر هستید هرگز نباید به عنوان کاربر root وارد شوید. به‌ طور پیش‌ فرض، هر سرور لینوکس دارای root به‌عنوان نام کاربری است. بنابراین هکرها برای شکستن رمز عبور و دستیابی به دسترسی، حملات brute force را انجام می‌ دهند. غیرفعال کردن ورود از نام کاربری root، لایه دیگری از امنیت را اضافه می کند. چرا که هکرها را از حدس زدن نام کاربری شما باز می دارد. همچنین به جای اینکه به عنوان کاربر root وارد سیستم شوید، باید نام کاربری دیگری ایجاد کنید و از دستور sudo برای اجرای دستورات سطح root استفاده کنید. قبل از غیرفعال کردن اکانت root حتماً کاربر غیر root خود را ایجاد کنید و سطوح مجوز مناسب را به آن اختصاص دهید.

2. پورت SSH را تغییر دهید

هک کردن SSH وقتی آن را پیدا نکنید سخت است. تغییر شماره پورت SSH می تواند از اتصال مستقیم اسکریپت های مخرب به پورت پیش فرض جلوگیری کند. برای انجام این کار، باید /etc/ssh/sshd_config را باز کنید و تنظیمات مناسب را تغییر دهید. مطمئن شوید که دوباره بررسی کنید که آیا شماره پورت انتخابی توسط سرویس‌ های دیگری استفاده می‌ شود یا خیر.

چطور امنیت لینوکس سرور را افزایش دهیم؟

3. نرم افزار سرور را به روز نگه دارید

به روز رسانی نرم افزار سرور شما کار سختی نیست. شما به سادگی می توانید از پکیج منیجر rpm/yum (CentOS/RHEL) یا apt-get (Ubuntu/Debian) برای ارتقاء به نسخه های جدیدتر نرم افزار، ماژول ها و اجزای نصب شده استفاده کنید. شما می خواهید وصله های امنیتی را در سریع ترین زمان ممکن اعمال کنید. هر چه بیشتر صبر کنید، احتمال تسلیم شدن در برابر یک حمله مخرب بیشتر می شود. همیشه آپدیت بودن بهترین کاری است که می توانید در حق خودتان بکنید. پس این کار ساده را به تعویق نندازید!

4. پورت های شبکه ای که نیاز ندارید را غیرفعال کنید

پورت های شبکه باز و سرویس های شبکه استفاده نشده اهداف آسانی برای هکرها هستند. و شما باید از خود در برابر این سوء استفاده محافظت کنید. برای مشاهده تمام پورت های شبکه باز و سرویس های مرتبط با آنها از دستور ‘netstat’ استفاده کنید. راه اندازی ‘iptables’ را برای بستن تمام پورت های باز یا استفاده از دستور ‘chkconfig’ برای غیرفعال کردن خدمات ناخواسته در نظر بگیرید. و اگر از فایروال مانند CSF استفاده می کنید، حتی می توانید قوانین iptables را خودکار کنید.

5. IPv6 را غیرفعال کنید

IPv6 چندین مزیت نسبت به IPv4 دارد، اما بعید است که از آن استفاده کنید. اما توسط هکرها استفاده می شود که اغلب ترافیک مخرب را از طریق IPv6 ارسال می کنند. و باز گذاشتن پروتکل آن می تواند شما را در معرض سوء استفاده های احتمالی قرار دهد. برای مقابله با این مشکل، شبکه /etc/sysconfig/ را ویرایش کنید و تنظیمات را به‌ روز رسانی کنید تا NETWORKING_ IPV6=no و IPV6INIT=no را بخوانند.

جمع بندی

اگر امنیت لینوکس سرور نیز دغدغه شماست، تهران سرور را امتحان کنید. به جای اینکه شانس خود را با استفاده از یک سرور مدیریت نشده استفاده کنید، یک Linux VPS کاملاً مدیریت شده را امتحان کنید. با میزبانی کاملاً مدیریت شده ما، می توانید بر روی سایت ها و محتوای خود تمرکز کنید و ما بقیه موارد را مدیریت خواهیم کرد. تهران سرور ارائه دهنده سرور مجازی، آماده همکاری با شما می باشد. قیمت مقرون به صرفه، امنیت بالا، سرعت و پهنای باند بالا و… از مزایای سرورهای ما است. همچنین امکان تغییر در کانفیگ ها بنا بر درخواست مشتری امکان پذیر است. در صورت تمایل به خرید سرور مجازی از تهران سرور، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان، پلن مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا