سرور اختصاصیسرور مجازی

FTP چیست و چگونه میتوان مشکلات امنیتی پروتوکل انتقال فایل را رفع کرد؟

رفع مشکلات امنیتی پروتوکل انتقال فایل FTP

FTPS و FTP چیست؟

FTP یک پروتکل انتقال فایل است و به شما امکان آپلود- بارگیری محتوا و بکاپ گیری از سرورها را میدهد. یکی از رایج ترین روش های انتقال فایل از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر، از طریق پروتکل انتقال فایل FTP انجام میشود. با اینکه ممکن است شما تا به حال از اف تی پی استفاده نکرده باشید و هرگز در مورد آن چیزی هم نشنیده باشید، اما باید بگوییم که این پروتکل یکی از قدیمی ترین پروتکل های اینترنتی است.

FTP چیست؟

FTP مخفف کلمه File Transfer Protocol به معنی پروتکل انتقال فایل است و عمدتاً برای انتقال فایل بین سرورهای مختلف از طریق اینترنت استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر تعدادی فایل دارید که می خواهید آنها را در یک وب سایت آپلود کنید، می توانید از FTP برای انتقال مستقیم فایل ها به سرور اختصاصی میزبان وب سایت استفاده کنید.

هنگام برقراری ارتباط اف تی پی بین دو سرور شما میتوانید فایلی را دریافت کنید، که به اصطلاح به این کار get گفته میشود. و یا می توانید فایلی بارگذاری کنید، که به این کار put میگویند.

در بیشتر موارد، شما برای اتصال به یک سرور ftp نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارید. باید بدانید این نام کاربری و رمزعبور از قبل در سرور مقصد ساخته شده است.

FTP چگونه کار میکند؟

به زبان ساده پروتکل اف تی پی هنگام برقراری ارتباط بین دو سرور، دو کانال جداگانه ایجاد میکند. یک کانال به نام control که وظیفه اعتبار سنجی ارتباط را بر عهده دارد و کانال دیگر با نام data که وظیفه انتقال اطلاعات و فایل ها را بر عهده دارد.

FTP چیست؟

پروتکل به چه معناست؟

به زبان ساده یک پروتکل اساساً مجموعه‌ای از قوانین استاندارد است که به دو یا چند دستگاه اجازه می‌دهد اطلاعات را ارسال و یا دریافت نمایند. اینترنت از پروتکل های متعددی تشکیل شده است که همه آنها در کنار یکدیگر نحوه عملکرد اینترنت را به صورتی که ما امروزه می بینیم، مشخص می کنند.

FTPS چیست؟

در واقع پروتکل ftp امنیت بالایی ندارد و امکان نشت اطلاعات در این پروتوکل وجود دارد. برای برطرف شدن مشکلات امنیتی ftp، پروتکل ftps به وجود آمد که مخفف File Transfer Protocol Secure میباشد. در صورت استفاده از این پروتکل ارتباط شما رمزنگاری میشود و امنیت ارتباط بین دو سرور بسیار بالا میرود.

کلاینت ftp چیست؟

شما برای دسترسی به سرور اف تی پی نیاز به نرم افزارهای خاصی دارید که به آنها ftp client میگویند. یکی از نرم افزاهای معروف در این زمینه filezilla است. برای اتصال به سرور مقصد کافیست در این نرم افزارها آدرس سرور را وارد کنید و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور به سرور متصل شوید.

FTP چیست؟

جمع بندی:

پروتکل انتقال فایل یا FTP یکی از رایج ترین روش های انتقال فایل بین رایانه ها و سرورها است. این پروتکل در همه سیستم عامل ها قابل دسترس است و در سراسر اینترنت استفاده می شود. شما میتوانید با این روش انتقالی بیشتر آشنا شوید و آموزش نصب WordPress با استفاده از FTP را نیز در وبلاگ تهران سرور مطالعه فرمایید.

 

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا