آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

اشتباهات رایج کلاس آنلاین

از این اشتباهات در کلاس آنلاین اجتناب کنید!

اشتباهات رایج کلاس آنلاین

مدت زیادی است که همه ما با برگزاری کلاس مجازی سروکار داریم. تقریبا پس از همه گیری ویروس عجیب کرونا، اکثر فعالیت های انسان در قالب اینترنت و فضای مجازی ادامه پیدا کرد. یکی از اصلی ترین این فعالیت ها، تحصیل و تدریس و همچنین برگزاری جلسات بود. در همین موقع بود که تکنولوژی به کمک انسان آمد. استفاده از نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین باعث شد تا تحصیل عقب نیفتد و بتوان به سادگی این مهم را انجام داد. با این حال به دلیل آشنا نبودن بسیاری از دبیران و دانش آموزان با این شیوه آموزش، اشتباهات و معضلات زیادی در برگزاری کلاس های مجازی به وجود می آمد. در این مقاله قصد داریم به بیان برخی از اشتباهات رایج کلاس های آنلاین بپردازیم که باید از تکرار آن ها اجتناب کنید. با وبلاگ تهران سرور همراه باشید تا کلاسی بی نقص برگزار کنید.

چرا اشتباهات زیادی در کلاس آنلاین رخ می دهد؟

شاید اصلی ترین دلیلی که اشتباهات زیادی در کلاس آنلاین رخ می دهد این باشد که، این سبک و شیوه آموزشی کاملا شیوه نوینی دارد. در حقیقت آموزش مجازی مبتنی بر اینترنت و تکنولوژی است. این مسئله به خصوص برای معلمان نسل های گذشته که آشنایی چندانی با فضای مجازی و نرم افزارهای به روز ندارند چالش برانگیز است. از این رو امکان پیش آمدن اشتباه در مواجه با فرایندی ناشناخته کاملا عادی است. برای اجتناب و دوری از این موارد بهتر است دبیران در کنار دانش آموزان آموزش های لازم برای تدریس بهتر در آموزش مجازی را ببینند. بدین صورت قطعا سطح آموزش چندین پله افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه بازدهی بهتری نیز خواهد داشت.

1. ارائه طولانی کلاس مجازی

ارائه طولانی کلاس مجازی

آموزش مجازی شیوه ای است که در آن ارتباط حضوری و رو در روی حاضران وجود ندارد. در واقع دانش آموز و معلم ممکن است تنها صدای یک دیگر را بشنوند. حتی با وجود برقراری ارتباط تصویری با استفاده از وب کم نیز شاید چندان نتوان احساس حضور فیزیکی را درک کرد. از این رو ممکن است فضا به خصوص برای دانش آموزان کم سن و سال دبستانی غریب و خسته کننده باشد. به همین جهت بهتر است زمان ارائه کلاس های مجازی را کوتاه کنید. مطالب را خلاصه کنید و در بازه های زمانی کوتاه تدریس کنید.

2. جذاب نبودن مطالب تدریسی

همانطور که در مورد قبل ذکر کردیم ممکن است فضای کلاس مجازی برای عده ای به خصوص دانش آموزان دبستانی بازیگوش خسته کننده باشد. پس بهتر است محتوایی که قصد ارائه و تدریس آن را دارید در جذاب ترین حالت ممکن باشد. اگر این مطالب برای دانشجو جذابیتی نداشته باشد به سختی می تواند با کلاس آنلاین ارتباط برقرار کند. از این رو بازدهی مد نظر شما را نخواهد داشت. این یکی از اشتباهاتی است که متاسفانه عده بسیاری از دبیران در کشور ما دچار آن هستند. ساخت و تهیه محتوای جذاب برای کلاس مجازی هنری است که این روزها هر معلم و استادی باید داشته باشد.

3. استفاده از بسترهای نامناسب برای برگزاری کلاس مجازی

استفاده از بسترهای نامناسب برای برگزاری کلاس مجازی

یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید هر کسی را بهر کاری ساختند! این مثل کاملا برای آموزش مجازی نیز صادق است. متاسفانه بسیاری از کسانی که قصد برگزاری کلاس مجازی را دارند از نرم افزارها و بسترهای نامناسب برای این کار استفاده می کنند. به عنوان مثال برای برگزاری کلاس خود به سراغ پیامرسان هایی مثل واتساپ یا تلگرام می روند! از این رو نمی توان تمام پتانسیل کلاس مجازی را درک کرد. پس دانشجویان از این شیوه آموزشی خسته می شوند. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر از نرم افزارهای کلاس مجازی مانند بیگ بلو باتن یا ادوب کانکت در کنار شبه سایت مودل استفاده کنید. بدین ترتیب تجربه آموزش درست مجازی را خواهید داشت.

4. تاخیر در برگزاری کلاس

سر وقت نبودن یکی از عادت های بدی است که هر کسی را اذیت می کند. این مسئله در برگزاری جلسات و کلاس های آنلاین بیش از پیش نمود دارد. چرا که افراد احساس می کنند اهمیت این جلسات و کلاس ها نسبت به فعالیت های حضوری بسیار کمتر است. به همین دلیل برای وقت خودشان و مخاطبانشان ارزش قائل نیستند. با این حال باید گفت تمام افراد اینگونه فکر نمی کنند و برای وقت خودشان برنامه ریزی هایی دارند. بهتر است هر زمانی را که برای برگزاری جلسه یا کلاس مقرر کرده اید، در همان ساعت نیز نسبت به برگزاری آن اقدام کنید.

5. استفاده نکردن از تجهیزات مناسب

استفاده نکردن از تجهیزات مناسب

یکی از مسائلی که شاید جلسات مجازی را از جلسات حضوری متمایز کند، نیاز آن به تجهیزات مناسب ارتباطی برای برگزاری یک دیدار آنلاین است. تجهیزاتی مانند دیوایس مناسب اعم از لپ تاپ و یا گوشی همراه، اینترنت پر سرعت، وب کم با کیفیت، میکروفون مناسب و… تنها گوشه ای از این تجهیزات به شمار می روند. اگر شما چنین ابزارهایی را برای برگزاری کلاس خود در اختیار نداشته باشید، قطعا مخاطبین خود را از دست خواهید داد و کلاس و جلسه خسته کننده ای را سپری خواهید کرد.

6. استفاده نکردن از ارتباطات صوتی و تصویری

از اصلی ترین مزایای نرم افزارهای کلاس مجازی برقراری ارتباط صوتی و تصویری میان برگزار کننده با مخاطبین است. بسیاری از مجریان کلاس به دلیل نداشتن امکانات مناسب مانند اینترنت پر سرعت ترجیح می دهند از این ارتباطات صرف نظر کنند. به همین ترتیب تنها راه برقراری ارتباط در کلاس مجازی را نیز محدود می کنند و تنها به دادن پیام های متنی اکتفا می کنند. کاری که به شدت اشتباه است و به هیچ عنوان بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

جمع بندی

مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم تنها تعدادی از اشتباهات رایج کلاس آنلاین است که متاسفانه در کشور ما بیش از اندازه رخ می دهند. پیشنهاد می کنیم سعی کنید این موارد را به حداقل ممکن برسانید و از تکرار کردن آن ها جدا خودداری کنید. چرا که کیفیت و بازدهی کلاس شما ارتباط مستقیمی با این موارد دارند. لازم به ذکر است اگر قصد خرید کلاس مجازی دارید می توانید از سرویس های کلاس مجازی تهران سرور مانند ادوب کانکت، بیگ بلو باتن و مودل استفاده کنید. در صورت تمایل کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان پلن مورد نظر خود را انتخاب و نسبت به خرید آن اقدام نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا