آموزشطراحی سایت و سئوطراحی سایت و وردپرس

خطای 404 چیست؟ چطور این خطا را رفع کنیم؟

آموزش رفع خطای 404

خطای 404 چیست؟ چطور این خطا را رفع کنیم؟

ارور و خطا همیشه در دنیای اینترنت و وب سایت وجود دارد. یکی از رایج ترین این خطاها، خطای 404 یا همان ارور Not Found 404 است. این ارور یکی از رایج ترین ارورهای موجود است که کاربران ممکن است در هنگام سرچ در مرورگر با آن مواجه شوند. رایج بودن این ارور آنقدر زیاد است که بعید است کسی با اینترنت و وب سایت ها سر و کار داشته باشد اما با این خطا مواجه نشده باشد. متاسفانه بسیاری از افراد به خصوص ادمین های سایت به این ارور بی توجهی می کنند که می تواند تبعات بدی برای سایت و از دست دادن مخاطب به شمار رود. در این مقاله قصد داریم بگوییم که خطای 404 چیست و چرا به وجود می آید. همچنین روش هایی برای رفع این ارور نیز به شما معرفی خواهیم کرد. پس با تهران سرور همراه باشید.

خطای 404 چیست؟

ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم و بدانیم این ارور چیست. اگر بخواهیم به بیان ساده و ابتدایی توضیح دهیم، اگر صفحه مورد نظر کاربر در سرور پیدا نشود، ما با ارور 404 مواجه می شویم. در حقیقت سایت به ما این ارور را نمایش می دهد. هنگام جستجو ما از مرورگرهای مختلف استفاده می کنیم. بدین ترتیب مرورگر عناصر مختلف را از سرور دریافت می کند و در نهایت به کاربر نمایش می دهد. حالا اگر این عنصر جست و جو شده در سرور نباشد یا یافت نشود، ارور 404 به نمایش در می آید.

خطای 404 چیست؟

چرا خطای 404 به وجود می آید؟

اصولاً ایجاد ارور و خطاها دلایل مختلفی دارد. ارور 404 نیز به همین شکل است و دلایل مختلفی برای به وجود آمدن آن وجود دارد. در ادامه دلایلی که ممکن است با این خطا مواجه شوید را به شما معرفی می کنیم.

1. اشتباه از سمت کاربر

همانطور که گفتیم، این ارور یکی از رایج ترین ارورهای سمت کاربر است. از این رو بسیار محتمل است که دلیل به وجود آمدن آن نیز خود کاربر باشد. در حقیقت ممکن است کاربر آدرس و یا همان URL را به اشتباه وارد کرده باشد. ممکن است یک حرف یا عدد در آدرس اینترنتی کم یا زیاد باشد و به همین دلیل این ارور رخ دهد. گاهی نیز ممکن است به علت اشتباه کاربر در تایپ آدرس این ارور به نمایش در بیاید.

2. حذف صفحه مد نظر از سایت

گاهی ممکن است این ارور به دلیل حذف شدن صفحه موردنظر شما از سایت باشد. یعنی ادمین و مدیریت سایت به هر دلیلی ترجیح دادند که این صفحه را برای همیشه از سایت خود پاک کنند. از این رو شما با درست وارد کردن آدرس اینترنتی این صفحه باز هم با ارور 404 مواجه خواهید شد. در این صورت این ارور با اشتباه کاربر به وجود نیامده و راه حل آن نیز به دست ادمین سایت است.

3. تغییر آدرس صفحه یا ریدایرکت

یکی از رایج ترین کارهایی که ادمین و مدیران سایت ها انجام می دهد، تغییر آدرس یک صفحه یا ریدایرکت کردن آن است. تغییر دادن آدرس و یا ریدایرکت آن نیز می تواند منجر به بروز خطای 404 و نمایش آن به کاربر شود.

4. بروز خطا از سمت سرور

دلیل دیگری که ممکن است شما با خطای 404 مواجه شوید، بروز خطا از سمت سرور است. البته باید گفت از آن جایی که این خطا یک خطای سمت کاربر است به ندرت این اتفاق در سرور رخ می دهد. با این حال بعید نیست که از سمت سرور نیز این خطا به وقوع بپیوندد. مهم ترین بخش هر سایت برای نمایش اطلاعات وجود آن اطلاعات در سرور است. ممکن است سرور از دسترس خارج باشد و یا اطلاعات مورد نظر شما به صورت موقت یا دائم از سرور پاک شده باشد.

روش های رفع خطای 404

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمد که چطور می توان این خطا را رفع کرد. از آن جایی که این خطا هم از سمت کاربر است و هم از سمت سایت و ادمین سایت، باید در دو گروه به رفع این خطا اشاره کرد. از این رو ابتدا به آموزش رفع خطای 404 سمت کاربر اشاره می کنیم و پس از آن به رفع ارور 404 از سمت ادمین می پردازیم.

روش های رفع خطای 404

آموزش رفع ارور 404 توسط کاربر

1. بارگذاری مجدد صفحه مورد نظر

هنگام برخورد با این ارور اولین کاری که به عنوان کاربر باید انجام دهید، بارگذاری مجدد صفحه مورد نظرتان است. چرا که ممکن است با توجه به اینترنت ضعیف این صفحه به خوبی لود نشده باشد. از این رو بهتر است در ابتدای مسیر این کار را انجام دهید که در بسیاری از موارد مشکل حل می شود.

2. بررسی دوباره URL یا آدرس سایت

در قدم بعدی اگر همچنان با ارور 404 برخورد کردید، بهتر است به سراغ بررسی دوباره آدرس سایت بروید. گاهی اوقات ممکن است در تایپ و وارد کردن URL موردنظرتان با اشتباه مواجه شوید. بدین صورت نیز ممکن است با خطای 404 مواجه شوید.

3. کش مرورگر خود را پاک کنید

بسیاری از مشکلات و ارورهایی که در مرورگرها مشاهده می کنید مرتبط به کش مرورگر است. همانطور که بارها گفتیم کش مرورگر با وجود اینکه سعی در بهبود سرعت عملکرد شما را دارد، اما ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی شود. در بسیاری از موارد کش ها باعث ایجاد ارور 404 می شوند. با پاکسازی کش مرورگر می توانید این ارور را رفع کنید. به همین سادگی.

4. جستجوی صفحه مورد نظر از صفحه اصلی سایت

گاهی اوقات به دلیل بهینه نبودن برخی از سایت ها، سیستم جستجو تنها از صفحه اصلی قابل نمایش است. در حقیقت شما با وارد کردن آدرس در قسمت آن باز هم با ارور 404 مواجه می شوید. اما جستجوی مطلب موردنظرتان در باکس جستجوی صفحه اصلی شما را به صفحه موردنظرتان می رساند.

5. تماس با سایت و دریافت پشتیبانی

بسیاری از اوقات هیچ کاری توسط کاربر امکان پذیر نیست. در حقیقت شما تمام موارد مذکور را انجام می دهید اما باز هم با خطای 404 مواجه می شوید. در چنین مواردی بهترین کار تماس با سایت است. چرا که ممکن است از این مشکل با خبر نباشند. با اطلاع دادن این مشکل به مدیران سایت بدون شک مشکل در سریع ترین زمان ممکن حل خواهد شد.

آموزش رفع ارور 404 توسط ادمین سایت

1. طراحی صفحه 404 منحصر به فرد

یکی از مواردی که متاسفانه بسیاری از سایت ها رعایت نمی کنند طراحی منحصر به فرد صفحه 404 و راهنمای کاربران به صفحات دیگر است. در حقیقت اکثرا از صفحات پیش فرض استفاده می کنند که علاوه بر نداشتن زیبایی، در راهنمایی کاربر مشکل ساز هستند. همچنین توسط گوگل نیز چندان مورد پذیرش نیستند.

2. ریدایرکت صفحات 404 به آدرس جدید

اگر صفحاتی از سایت شما حذف شدند و یا به هر دلیلی نماینگر ارور 404 هستند، سعی کنید این صفحات را به آدرس دیگر ریدایرکت کنید تا نرخ پرش را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

ریدایرکت صفحات 404 به آدرس جدید

3. درست کردن لینک های شکسته

کار مهم دیگری که به عنوان ادمین می توانید انجام دهید، درست کردن لینک های شکسته است. شما باید لینک های شکسته سایت را که به هر دلیلی در صفحات وجود دارند، شناسایی و برطرف کنید. لینک‌ هایی را که به آدرس های اشتباه و یا آدرس هایی که دیگر در وب سایت وجود ندارند، پیداکرده و ریدایرکت‌ های لازم را انجام دهید. با این کار می توانید ارور 404 را به حداقل ممکن برسانید.

جمع بندی

با بر طرف کردن ارور 404 می توانید کاربران بیشتری به سمت سایت خود جذب کنید. چرا که نشان دهنده این است که سایت شما عاری از مشکلات سمت کاربران است. نکته ای که بسیار برای کاربر حائز اهمیت است. در صورتی که قصد راه اندازی وب سایت دارید می توانید با کارشناسان بخش طراحی سایت وردپرس تهران سرور تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان پلن مورد نظر خود را انتخاب و نسبت به خریداری آن اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا