خانواده لینوکسخانواده ویندوز

مزایای لینوکس نسبت به ویندوز

چرا باید به جای ویندوز از لینوکس استفاده کنیم؟

مزایای لینوکس نسبت به ویندوز

دنیای سیستم عامل ها دنیای بزرگی است. تعداد زیادی سیستم عامل برای کاربری های مختلف وجود دارند. برخی مناسب دسکتاپ و برخی مناسب گوشی های هوشمند. حتی بسیاری از تلویزیون های هوشمند نیز از OS خاصی استفاده می کنند. اما در این بین دو سیستم عامل وجود دارند که بیشتر از بقیه با یک دیگر مقایسه می شوند. ویندوز و لینوکس را شاید بتوان دو رقیب قدیمی دانست. دو رقیبی که شاید هیاهوی اندروید و آی او اس را نداشته باشند و بازار را تکان ندهند، اما تقابلی همیشه جذاب دارند. سیستم عامل هایی که طرفداران سرسخت خود را دارند و هر یک مزیت هایی نسبت به دیگری دارد. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا شما را با مزایای لینوکس نسبت به ویندوز آشنا کنیم. اگر به دنبال دلیلی برای نصب لینوکس هستید، این مقاله را از دست ندهید.

چرا باید به جای ویندوز از لینوکس استفاده کنیم؟

بی شک ویندوز به لطف کاربران خانگی بسیار پرطرفدار و پر استفاده است. کاربری آسان ویندوز و گسترگی استفاده از آن باعث می شود تا این سیستم عامل به انتخاب اول اکثر کاربران تیدیل شود. اما در مقابل ما لینوکس را داریم که بیشتر در میان کاربران متخصص تر مانند برنامه نویسان و کار با سرور محبوب است. اما این به معنی آن نیست که نتوانید از لینوکس به عنوان یک سیستم عامل خانگی استفاده کنید. در ادامه مزایای لینوکس نسبت به ویندوز برای کاربری خانگی را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. لینوکس رایگان است اما ویندوز پولی

به دلیل محدودیت هایی که در کشور ما وجود دارد، اکثر کاربران از نسخه های کرک شده ویندوز استفاده می کنند. در حقیقت اگر بخواهید نسخه اصلی ویندوز را تهیه کنید باید هزینه زیادی بپردازید که با شرایط اقتصادی امروز معقول به نظر نمی رسد. اما در شرایط مساوی، این مزیت با لینوکس است که توزیع های مختلف آن به صورت کاملا رایگان در دسترس تمام کاربران در هر جایی از دنیا قرار می گیرند. کافی است نسخه و توزیع مورد نظر خود را انتخاب و رایگان دانلود کنید. و به سادگی بر روی سیستم خود نصب کنید.

2. لینوکس منبع باز است

یکی دیگر از مزایای لینوکس، منبع باز یا Open Source بودن آن است. این مسئله مزیت زیادی به خصوص برای افرادی که به برنامه نویسی آشنا هستند دارد. چرا که آن ها با دسترسی به کدهای لینوکس می توانند تغییرات موردنیاز و دلخواهی را بر روی آن اعمال کنند. در واقع هر برنامه نویسی می تواند مطابق با نیازهای خود سیستم عامل لینوکس را شخصی سازی کند و آن را تغییر دهد. در حالی که کدهای سیستم عامل ویندوز غیر قابل مشاهده و استفاده است (منبع بسته یا Closed Source) و امکان توسعه و تغییر آن تنها توسط خود مایکروسافت امکان پذیر است.

چرا باید به جای ویندوز از لینوکس استفاده کنیم؟

3. پایداری لینوکس بیشتر از ویندوز است

روان یا Smooth بودن یک سیستم عامل مزیتی است که هر کاربری را سر ذوق می آورد. از طرف دیگر هنگ کردن و کرش های بی دلیل نیز اعصاب هر کاربری را خرد می کند. سیستم عامل ویندوز به مرور زمان و با گذشت مدت ها دچار کندی و هنگ کردن می شود. اما در مقابل لینوکس به مانند روز اولش کار می کند و این نشان دهنده پایداری بیشتر آن نسبت به ویندوز است.

4. امنیت بالاتر لینوکس

یکی از مسائلی که بسیاری از کاربران به آن اهمیت می دهند، امنیت است. این مسئله نیز به منبع باز بودن لینوکس مرتبط است. در حقیقت اگر شما در ویندوز با مشکل امنیتی مواجه شوید یا باگی را پیدا کنید، تنها باید به مایکروسافت اطلاع دهید تا آن را رفع کند. چرا که ویندوز سورس بسته است. اما اگر در لینوکس اتفاق مشابهی رخ دهد، متخصصان حوزه امنیت می توانند به سادگی آن مشکل را با دسترسی به کدهای لینوکس حل کنند. این ویژگی از مزایای لینوکس به شمار می رود که به عقیده بسیاری اهمیت بالایی دارد.

5. میزان حافظه و پردازنده بیشتر در لینوکس

میزان حافظه و پردازنده در لینوکس بسیار بیشتر از ویندوز است. اما میزان حافظه در ویندوز حداکثر 16 ترا بایت است. در حالی که این میزان در لینوکس تا یک میلیون ترا بایت نیز می رسد. این برتری باعث می شود سرعت سیستم عامل لینوکس در مقایسه با ویندوز و سیستم عامل های دیگر مانند مک نیز بالاتر باشد. علاوه بر این در سیستم عامل لینوکس می توان حداکثر از 1024 پردازنده برای انجام عملیات مختلف استفاده کرد. اما متاسفانه ویندوز از این قابلیت محروم است.

6. سازگاری بیشتر نرم افزار و سخت افزار در لینوکس

عموما برای استفاده از ویندوزهای جدید به سخت افزارهای قدرتمندی نیاز دارید. این مسئله به خصوص برای کاربرانی که توان مالی ارتقای سیستم خود را ندارند بسیار آزار دهنده است. اما لینوکس توزیع های مختلفی برای انواع سخت افزارها دارد. در حقیقت اگر شما سیستمی قدیمی و ضعیف هم داشته باشید می توانید از نسخه های سبک اما به روز لینوکس استفاده کنید. شما می توانید نسخه هایی مانند Peppermints و یا Lubuntu را نصب کرده و به راحتی از کامپیوتر قدیمی خود استفاده کنید.

چرا باید به جای ویندوز از لینوکس استفاده کنیم؟

7. اجرای هر نوع فایل با لینوکس

لینوکس قابلیت اجرای هر فایلی را دارد. در حقیقت لینوکس سازگاری بیشتری با فرمت های مختلف انواع فایل ها دارد. ویندوز ممکن است فایل هایی که فرمت ناشناخته دارند را نتواند پشتیبانی کند. شما نیز قطعا مانند هر کاربری با این مسئله مواجه شدید. اما این مسئله در لینوکس به هیچ عنوان وجود ندارد. چرا که لینوکس بر خلاف ویندوز، برای شناخت فایل ها به پسوند آن ها محدود نیست.

8. سازگاری لینوکس با انواع دستگاه ها

شما ویندوز را تنها بر روی لپ تاپ ها، برخی تبلت ها و سیستم های خانگی مشاهده می کنید. چرا که این سیستم عامل تنها بر روی این سیستم ها می تواند اجرا شود. اما لینوکس تنها محدود به این دستگاه های دیجیتال نیست. شما می توانید این سیستم عامل را روی دستگاه های دیجیتال مختلف از تلفن های همراه، لپ تاپ، تبلت و حتی تلویزیون های هوشمند، ابر کامپیوترها و سرورها و یا برنامه های راه اندازی هواپیما هم نیز نصب کنید. این گستردگی لینوکس از مزایای باورنکردنی آن است.

9. لینوکس حریم شخصی کاربر را رعایت می کند

متاسفانه استفاده از ویندوز این امکان را به مایکروسافت می دهد که حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی شما را در تنظیمات حریم شخصی دریافت کند. حتی اگر این تنظیمات را غیرفعال کنید هم تضمینی برای عدم استفاده از آن ها توسط مایکروسافت نیست. خوشبختانه لینوکس به حریم شخصی کاربر احترام می گذارد و تا حد ممکن اصلا اطلاعات آن را ذخیره نمی کند.

10. ویروس های شناخته شده در لینوکس کم تر است

شما بعد از نصب ویندوز ممکن است به دنبال امنیت بیشتر باشید. در واقع به ویندوز دیفندر اکتفا نکنید و آنتی ویروس دیگری را روی سیستم خود نصب کنید. اما در لینوکس کاربران اجازه دسترسی به ریشه و امتیازهای مدیریتی را ندارند. از این رو ویروس های کمتری برای این سیستم عامل وجود دارد. تا جایی که بدون نیاز به هیچ آنتی ویروسی می توانید به کار خود با این سیستم عامل ادامه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا