آموزشخانواده لینوکسخانواده ویندوزسیستم عامل ها

بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023 کدام است؟

راهنمای انتخاب بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023

بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023 کدام است؟

سیستم عامل سرور یک جنبه حیاتی از هر شبکه یا دیتاسنتر است. و به عنوان پایه ای برای عملکرد برنامه ها و خدمات عمل می کند. تقاضا برای سیستم عامل سرور به دلیل افزایش رایانش ابری و عملیات دیجیتال افزایش یافته است. انتخاب بهترین گزینه برای یک شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. با گزینه های متعددی که پیشروی کاربران قرار دارد، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک بهترین سیستم عامل سرور است دشوار است. ما در این مقاله از وبلاگ تهران سرور سعی داریم تا راهنمای انتخاب بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023 مطابق با نیازهای شما را معرفی کنیم. پس با ما در این پست همراه باشید.

چگونه بهترین سیستم عامل سرور را انتخاب کنیم؟

در اینجا پنج معیار اساسی وجود دارد که هنگام در نظر گرفتن بهترین سیستم عامل سرور باید به آن ها فکر کنید. سیستم عامل سروری که در همه این دسته‌ ها برتری دارد، قطعاً کمک رسان شما در روزهای سخت حواهد بود و سرور شما را به خوبی میزبانی خواهد کرد. در ادامه به معرفی این 5 معیار مهم خواهیم پرداخت:

1. هدف و کارایی

چه نوع سروری را راه اندازی می کنید؟ آیا سرور شما برای فایل سرور، وب سرور، سرور ایمیل، سرور پایگاه داده یا چیز دیگری است؟ سیستم عامل های مختلف برای اهداف مختلف مناسب هستند. به عنوان مثال، توزیع های لینوکس یک انتخاب رایج برای سرورهای وب هستند، در حالی که سرورهای ویندوز اغلب برای فایل سرورها استفاده می شوند. پس بهتر است قبل از انتخاب بهترین سیستم عامل سرور، هدف و کارایی سرور خود را مشخص کنید.

2. مقیاس پذیری

چند کاربر به سرور دسترسی خواهند داشت؟ چقدر قدرت پردازش و ذخیره سازی مورد نیاز کسب و کار شما خواهد بود؟ سیستم‌ عاملی که مقیاس‌ پذیر باشد و بتواند با گسترش کسب‌ و کار شما، بار آن را مدیریت کند، بسیار مهم است. بنابراین مطمئن شوید که حجم کاری کسب و کار خود را با مقیاس پذیری بالقوه سیستم عامل سرور در ذهن اندازه می گیرید. با این روش خیلی راحت تر می توانید بهترین سیستم عامل سرور را انتخاب کنید.

3. امنیت

سرور شما اطلاعات محرمانه را ذخیره می کند و وظایف حیاتی را انجام می دهد. از این رو امنیت را برای شما در اولویت قرار می دهد. یک سیستم عامل با سابقه امنیتی قوی، به روز رسانی های امنیتی منظم و ویژگی های امنیتی داخلی را در نظر بگیرید. فقدان امنیت در سیستم عامل سرور با داده های حساس یا مالی ذخیره شده روی آن می تواند منجر به عواقب فاجعه بار شود. بی شک یکی از مزایای بهترین سیستم عامل سرور ایمنی و امنیت است.

4. مدیریت آسان

سرور چگونه از طرف شما مدیریت می شود؟ بدیهی است که یک سیستم عامل سرور با رابط کاربر پسند، ابزار ساده و مستندات جامع به یک سیستم پیچیده ترجیح داده می شود. به خصوص اگر قرار است این وظایف را به کارمندان محول کنید، مدیریت آسان امری ضروری خواهد بود.

5. قیمت و هزینه

هزینه سیستم عامل و هر گونه مجوز لازم و همچنین هزینه هر نرم افزار یا ابزار اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد را در نظر بگیرید. گاهی اوقات گزینه‌ های ارزان‌ تر یا رایگان نه تنها در مقایسه با گزینه‌ های پولی قابل اجرا و بهتر هستند، بلکه حتی ارجحیت دارند. اگر بودجه کمی در اختیار دارید باید این مسئله را مدنظر قرار دهید.

تفاوت بین سیستم عامل و سیستم عامل سرور چیست؟

راهنمای انتخاب بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023

سیستم عامل، نرم افزاری است که منابع سخت افزاری رایانه را مدیریت می کند. و بستری را برای اجرای برنامه ها فراهم می کند. این سیستم در واقع به عنوان یک واسطه برای سخت افزار کامپیوتر و کاربر یا برنامه ها عمل می کند و خدمات رایجی مانند تخصیص منابع، زمان بندی، کنترل ورودی/خروجی و مدیریت داده ها را ارائه می دهد.

از سوی دیگر، یک سیستم عامل سرور به طور خاص برای اجرا بر روی رایانه های سرور و ارائه خدمات شبکه به رایانه ها و دستگاه های دیگر طراحی شده است. سیستم عامل سرور معمولاً از یک سیستم عامل معمولی ایمن تر، قوی تر و مقیاس پذیرتر است. سیستم عامل سرور ویژگی هایی مانند اشتراک گذاری فایل شبکه، احراز هویت کاربر و پشتیبانی از چندین کاربر را فراهم می کند که برای عملکرد سرور ضروری هستند.

به طور خلاصه، یک سیستم عامل پایه و اساس هر کامپیوتری است. اما یک سیستم عامل سرور به طور خاص برای سرورها طراحی می شود و ویژگی های پیشرفته مورد نیاز برای اجرای سیستم ها و برنامه های شبکه را ارائه می دهد.

راهنمای انتخاب بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023

در این بخش که مهم ترین بخش مقاله ما است سعی داریم تا بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023 را با معرفی 5 نامزد انتخاب کنیم. پس به سراغ بهترین و محبوب ترین گزینه های بازار رفتیم:

راهنمای انتخاب بهترین سیستم عامل سرور در سال 2023

1. سرورهای لینوکسی

اگر موضوع بهترین سیستم عامل سرور باشد، لینوکس قطعا در صدر لیست است. بر اساس یونیکس، لینوکس به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین گزینه های سیستم عامل با قابلیت های وب سرور برای رایانه های کوچک در نظر گرفته می شود. عمر لینوکس به سال 1991 برمی گردد و توسط توسعه دهندگان و جامعه برنامه نویسی به عنوان یکی از بهترین گزینه های سیستم عامل سرور با بسیاری از کیفیت های محبوب، مانند:

  • رایگان بودن
  • متن باز یا Open Source
  • پشتیبانی چند کاربره
  • پشتیبانی از چند پردازنده
  • عملکرد زمان واقعی
  • عملکرد ثابت و بهینه
  • دارای نرم افزارهای کاربردی، شامل ویرایشگر متن و کامپایلر زبان سطح بالا و…

Hat Enterprise Linux احتمالاً محبوب ترین، قابل اعتمادترین و بهترین سیستم عامل سرور لینوکس است.

2. سرورهای ویندوزی

سرورهای مایکروسافت ویندوز مدت زیادی است که با ویندوز NT آغاز به کار کرده اند و آخرین نسخه آن Windows Server 2022 است. بهترین چیز در مورد Windows Server 2022 این است که از یک Hypervisor پشتیبانی می کند. ویندوز 2000 و ویندوز 2003 عمدتاً سیستم عامل های شبکه هستند. بسیاری سیستم عامل ویندوز را به دلیل سیستم مدیریت فایل منحصر به فردش بهترین سیستم عامل سرور می دانند. مزایای دیگری که ویندوز را به عنوان یکی از نامزدهای برتر برای بهترین سیستم عامل برای سرورهای وب مشخص کرده است عبارتند از:

  • پشتیبانی از سیستم های چند پردازنده متقارن
  • مدیریت حافظه با ظرفیت بالا
  • امنیت عالی (مدیریت امنیت در سطح شبکه) و…

3. سرورهای مبتنی بر ابر

سرورهای ابری اساساً سرورهای مجازی هستند که بر روی یک زیرساخت ثالث در یک شبکه باز میزبانی می شوند. پلتفرم AWS آمازون، پلتفرم ابری گوگل، مایکروسافت آژور و IBM Cloud سرورهای ابری را ارائه می دهند. شاید یکی از بهترین سرورهای ابری، پلتفرم AWS آمازون باشد. با AWS (سرویس وب آمازون)، مشتریان می توانند یک سرور مجازی با منابع قابل تنظیم ایجاد کنند. مزایای سرورهای مبتنی بر ابر عبارتند از:

  • دسترسی و استفاده آسان
  • افزایش امنیت در برابر از دست دادن اطلاعات
  • رویکرد چند سرور
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقیاس پذیری مناسب
  • پشتیبان گیری از داده ها
  • بهبود عملکرد برنامه ها و…

4. سیستم عامل یونیکس UNIX

این سیستم عامل سرور به زبان C نوشته شده است که یک مزیت بزرگ است. زیرا زبان C از پلتفرم های مختلف پشتیبانی می کند. به توسعه دهندگان و برنامه نویسان فرصتی می دهد تا از گزینه ها و پلتفرم های سیستم عامل بیشتری استفاده کنند و در نتیجه از ظرفیت عملیاتی بیشتری در گزینه های سیستم عامل مبتنی بر یونیکس برخوردار شوند. با وجود گزینه های جدیدتر، توسعه دهندگان قدیمی ممکن است همچنان یونیکس را بهترین سیستم عامل سرور بدانند. سایر ویژگی های کلیدی یونیکس عبارتند از:

  • پشتیبانی چند کاربره
  • عملکرد ثابت و بهینه
  • امنیت بالا
  • سادگی در استفاده
  • نرم افزار متن باز یا Open Source

5. سیستم عامل NetWare

در قدیم سیستم عامل NetWare بهترین سیستم عامل سرور محسوب می شد. این سرور خاص دارای یک سرور اختصاصی در شبکه بود که در سال های اولیه مزایای خود را داشت، مانند:

  • پشتیبانی از چند پردازنده
  • مدیریت حافظه فیزیکی با ظرفیت بالا
  • توابع اصلی چاپ
  • طرح های مقیاس پذیری برای شبکه های شرکتی، از جمله استانداردهای باز و پروتکل های فایل

NetWare اکنون به نام Novell Open Enterprise Server (OES)، یک هسته مبتنی بر لینوکس نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا