آموزشفناوری

تفاوت پهنای باند و ترافیک چیست؟

پهنای باند با ترافیک چه تفاوتی دارد؟

تفاوت پهنای باند و ترافیک چیست؟

در دنیای تکنولوژی اصطلاحات زیادی وجود دارد. اصطلاحاتی که به دلیل نزدیک بودن از نظر معنا و یا حوزه مشترکشان، به جای یک دیگر به کار می روند. از این رو باعث اشتباهات زیادی در روزمره به خصوص برای افراد عادی می شوند. به عنوان مثال پهنای باند و ترافیک که این روزا عموم مردم آن ها را به جای یک دیگر به کار می برند. در صورتی که این دو مفهوم از نظر ماهوی تفاوت های زیادی باهم دارند. هرچند که ممکن است در عین این تفاوت ها، شباهت هایی باهم نیز داشته باشند. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم به صورت خلاصه و اجمالی و به بیانی ساده تفاوت پهنای باند و ترافیک را به شما معرفی کنیم. پس با ما در این مطلب همراه باشید تا تفاوت پهنای باند و ترافیک را متوجه شوید.

پهنای باند چیست؟

برای درک بهتر تفاوت پهنای باند و ترافیک، ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا پهنای باند چیست؟ پهنای باند یا Bandwidth یک اصطلاح کلی در انتقال اطلاعات در جهان IT است. در حقیقت و به بیان ساده تر، یک واحد برای سنجش نهایت مقدار داده ای که می تواند در شبکه داخلی، اینترنت، سرور مجازی، دیتاسنتر و … انتقال پیدا کند می باشد. بدیهی است که هر چه پهنای باند بیشتر باشد سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار می گیرد. با این حال پهنای باند در هر کشور و شرکتی محدودیت خاصی دارد. استفاده از عبارت هایی مانند پهنای باند نامحدود صرفا جنبه تبلیغاتی دارند و سنخیتی با واقعیت ندارند. لازم به ذکر است که پهنای باند به طور کلی به دو نوع اشتراکی و اختصاصی نیز قابل تقسیم است. در دنیای اینترنت، همه اطلاعات به‌ صورت باینری، یا همان صفر و یک از نقطه‌ ای به نقطه دیگر منتقل می‌ شوند. حالا زمان واحد و مشخصی را در نظر بگیرید. بیشترین میزان اطلاعات باینری که در این مدت زمان معین می‌ توانند از نقطه‌ ای به نقطه دیگر منتقل شوند، پهنای باند می‌ گویند.

پهنای باند با ترافیک چه تفاوتی دارد؟

ترافیک چیست؟

برای درک بهتر ترافیک بهتر است با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید که ما یک خیابان با دو لاین حرکتی داریم. تعداد زیادی خودرو نیز در این خیابان وجود دارد. اگر بخواهیم این مثال را به ترافیک برسانیم، خودروها نقش ترافیک را بازی می کنند و خیابان نقش پهنای باند را. هرچقدر پهنای باند یا خیابان بزرگتر باشد و حجم بیشتری داشته باشد، ترافیک راحت تر می تواند از آن عبور کند. با اینکه گاهی اوقات شاهد این مسئله هستیم که ترافیک و پهنای باند به‌جای یک دیگر استفاده می‌ شوند، اما تفاوت فاحشی میان آن دو وجود دارد. برای درک بهتر ترافیک باید گفت، میزان حجم اینترنتی که به عنوان مثال برای 2 ماه به حجم 30 گیگ از شرکت مخابرات خریداری می کنید، همان ترافیک مصرفی شما است. به این معنا که شما تا 30 گیگ می توانید اطلاعات را جا به جا کنید. به همین سادگی و با مطالعه تعاریف هر دو می توان تفاوت پهنای باند و ترافیک را به سادگی متوجه شد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، این دو اصطلاح در حوزه ای مشترک هستند با این حال بسیار متفاوت از هم می باشند. با این وجود، ارتباط تنگاتنگی میان آن دو وجود دارد و بهتر است برای درک این تفاوتی که بین آن ها وجود دارد، به تعاریف هر یک مراجعه کنید. و با کنار هم قرار دادن آن ها به این تفاوت به خوبی و به درستی پی ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا