آموزشتازه هایفناوری

روش های امن برای ارسال فایل

چطور فایل های خود را به روش های امن ارسال کنید؟

روش های امن برای ارسال فایل

در دنیای امروز اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار هستند. حفظ، نگهداری و انتقال این اطلاعات به دقت و امنیت زیادی نیاز دارد. در حقیقت برای ارسال اطلاعات خود باید ایمنی زیادی به خرج دهید. چرا که احتمال نشت اطلاعات و از دست رفتن آن ها وجود دارد. حتی ممکن است این اطلاعات و فایل های حساس به دست افراد نادرست بیافتد و اتفاقات ناگواری برای شما رقم بخورد. اما نگران نباشید. این روزها هر مشکلی راه حلی هم دارد. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا روش های امن برای ارسال فایل را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

1. استفاده از سرویس های ابری برای ارسال فایل

فناوری های مبتنی بر ابر یا Cloud مدت ها است که از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. سرویس های زیادی در این حوزه نیز فعالیت می کنند که از معروف ترین آن ها می توان به دراپ باکس و گوگل درایو اشاره کرد. در این روش ارسال‌ کننده فایل‌ های خود را روی فضایی ابری که دراختیار دارد، بارگذاری خواهد کرد و سپس آن را با دریافت‌ کننده به‌ اشتراک خواهد گذاشت. این روش از سرعت بالا و امنیت خوبی برخوردار است. البته باید توجه کنید که در امن ترین روش ها نیز امکان خطا و اشتباه وجود دارد و باید حواسمان را جمع کنیم.

2. استفاده از فلش مموری یا هارد اکسترنال برای ارسال فایل

شاید اولین راهی که به فکر هر کسی برای انتقال فایل ها برسد، استفاده از فلش مموری یا هارد اکسترنال باشد. این روش به دلیل وجود فیزیکی که دارد برای بسیاری از افراد قابل اطمینان تر از فناوری های ابری است. در این روش ارسال کننده فایل های مدنظرش را بر روی فلش یا هارد بارگذاری می کند و پس از آن سخت افزار را به دریافت کننده می دهد. در این صورت اگر مسافت بین این دو زیاد باشد ممکن است سرعت انتقال کاهش محسوسی پیدا کند. با این حال روش امنی است که برای ذخیره و نگهداری بیشتر توصیه می شود. البته نباید فراموش کرد که این سخت افزارها خیلی راحت بدافزارها را منتقل می‌ کنند. و احتمال آسیب فیزیکی و سرقت آن‌ ها نیز بیشتر از روش‌ های دیگر است.

استفاده از شبکه اختصاصی برای ارسال فایل

3. استفاده از شبکه اختصاصی برای ارسال فایل

این روشی است که بیشتر در شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. شبکه‌ های اختصاصی به کاربران امکان می‌ دهند تا فایل‌ های خود را در شبکه‌ مختص به خود و با ایمنی بالا انتقال دهند. با استفاده از این روش، گیرنده فایل می‌ تواند به‌ صورت کاملا ایمن به شبکه شرکت شما متصل شود و فایل‌ های به‌اشتراک‌ گذاشته‌‌ شده را به راحتی دانلود کند. سرعت و امنیت در این روش نسبت به روش های قبلی بسیار بالاتر است. با این حال شاید برقراری چنین شبکه ای در هر زمان ممکن نباشد و کار زمان بری نیز محسوب می شود.

4. استفاده از FTP یا SFTP برای ارسال فایل

File Transfer Protocol یا FTP از مدت‌ ها پیش به‌ عنوان یکی از روش‌ های ساده‌، پر سرعت و ایمن‌ برای ارسال انواع فایل‌ ها شناخته می‌ شود. نسل جدیدتر این پروتکل SFTP نام دارد که تحت پروتکل SSH اجرا می‌ شود. در نتیجه ایمن‌تر از پروتکل قبلی خود یعنی FTP است. استفاده از SFTP نیز مانند VPN کمی سخت است و فرد گیرنده باید تنظیمات مختلفی را روی سیستمش انجام دهد. علاوه‌ بر این، برای استفاده از این روش به کمی دانش فنی نیاز خواهید داشت. اما مزیت این روش این است که از سرعت بالایی برخوردار است و امنیت اطلاعات حساس شما را تا حد خوبی تضمین می کند.

جمع بندی

تمامی روش های معرفی شده در این مقاله مزایا و معایبی دارند و هیچ یک نمی تواند برتری صد در صدی نسبت به دیگری داشته باشد. در حقیقت استفاده از هر یک از این روش ها به موقعیت و شرایط شما بستگی دارد. نکته دیگری که در طول مقاله نیز به آن اشاره کردیم این است که هیج روشی امنیت کامل برای شما به ارمغان نمی آورد. از این رو باید خطاهای انسانی را به حداقل برسانید و خودتان نیز شرایط ایمنی را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا