آموزشسخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازی

سرور SSD چه تفاوتی با سرور HDD دارد؟

تفاوت های سرور SSD با سرور HDD

سرور SSD چه تفاوتی با سرور HDD دارد؟

شرکت‌ها از سرورها یا مراکز داده برای ذخیره داده‌ های خود استفاده می‌ کنند. اما اگر بخواهند سریع‌ تر به این داده‌ ها دسترسی پیدا کنند و آن ها پردازش کنند. می‌ توانند سرور SSD را انتخاب کنند. علاوه بر این، یک دستگاه ذخیره سازی باید انواع مختلفی از آسیب ها را تحمل کند، این چیزی است که ما می توانیم با سرور SSD روی آن حساب کنیم. از آنجایی که هم سرورهای SSD و هم سرورهای HDD در بین کاربران بسیار محبوب هستند، ما در مورد هر یک از آن ها به تفصیل صحبت خواهیم کرد. و سپس نکات مفیدی را به شما ارائه خواهیم داد تا تصمیم بگیرید کدامیک برای شما مناسب تر است. پس با تهران سرور در این مقاله همراه باشید.

سرور HDD چیست؟

سرور HDD سروری است که دارای یک دستگاه ذخیره سازی اطلاعات به نام HDD (هارد دیسک درایو) است. HDD یک دستگاه ذخیره سازی فیزیکی است که دارای چهار بخش اصلی است:

  • موتور اسپیندل: وظیفه چرخاندن دیسک ها را بر عهده دارد.
  • صفحه دیسک مغناطیسی: وظیفه ذخیره سازی داده ها را بر عهده دارد.
  • بازوی محرک: وظیفه حرکت و کنترل هد خواندن/نوشتن را بر عهده دارد.
  • هد خواندن/نوشتن: وظیفه آن خواندن دیسک ها با تبدیل میدان مغناطیسی صفحه به جریان الکتریکی و نوشتن دیسک ها با تبدیل جریان الکتریکی به میدان مغناطیسی است.

هدف اصلی یک سرور HDD نوشتن و خواندن داده است. هدخواندن/نوشتن روی صفحه دیسک چرخان حرکت می‌ کند و از الکترومغناطیس برای تکمیل این فرآیند استفاده می‌ کند. از آن جایی که فرآیند مکانیکی است، مصرف انرژی بیش از حد و عملکردهای پر سر و صدا و کند اجتناب ناپذیر است. یک سرور HDD می تواند فضای ذخیره‌ سازی زیادی را تا 4 ترابایت و بیشتر ارائه دهد. با این حال، آن ها در برابر آسیب های فیزیکی، مانند رطوبت، گرما، لرزش و غیره آسیب پذیر هستند.

تفاوت های سرور SSD با سرور HDD

سرور SSD چیست؟

سرور SSD را به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی غیرمکانیکی در نظر بگیرید که از تراشه اصلی پردازنده تغذیه می کند. SSD (درایو ذخیره‌سازی حالت جامد) از حافظه‌های فلش NAND تشکیل شده است که ذخیره‌ سازی داده‌ ها غیرفرار هستند. اکثر دستگاه‌ های دیجیتال ما، مانند گوشی‌ های هوشمند، دارای حافظه فلش NAND هستند. که از سلول‌ های حافظه ریز تشکیل شده است. که در ترانزیستورها ادغام شده‌ اند و برای عملکرد نیازی به منبع تغذیه ندارند. تراشه کنترلر در سرور SSD وظیفه انتقال اطلاعات از حافظه های فلش به پورت های ورودی-خروجی را بر عهده دارد.

از آن جایی که سرور SSD به جای چرخاندن دیسک‌ ها برای ذخیره داده‌ها به مدارهای مجتمع متکی است. برخلاف سرورهای HDD در برابر آسیب‌ های فیزیکی بسیار بادوام‌ تر است و حتی دمای بالا را نیز تحمل می‌ کند. از دیدگاه سازمانی، سرورهای SSD به دلیل مزایایی که دارند بهترین انتخاب برای ذخیره داده ها به شمار می روند.

سرور HDD یا سرور SSD؛ به کدام یک نیاز دارم؟

اکثر مشاغلی که بارهای داده سنگین را مدیریت و ذخیره می کنند از سرورهای SSD استفاده می کنند. از آنجایی که SSD سریعتر و سبکتر از HDD است، به طور قابل توجهی گران تر است. بنابراین اگر یک کسب‌ و کار کوچک خانگی دارید و می‌ توانید دستگاه ذخیره‌ سازی خود را در مکانی امن و دور از آسیب قرار دهید، سرور HDD گزینه مقرون‌ به‌ صرفه‌تری است. با این حال، در صورت خرابی مکانیکی، ممکن است چاره ای جز تعمیر قطعات آسیب دیده یا تعویض آن ها نداشته باشید. که ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد. همچنین، یک سرور HDD انرژی زیادی مصرف می کند. بنابراین با دیدن قبض برق خود شوکه نشوید!

از سوی دیگر، سرور SSD بهترین گزینه برای شرکت‌های بزرگ است. زیرا تأخیر پایینی را ارائه می‌ دهد و می‌ تواند از حجم کاری سنگین بدون کاهش سرعت پشتیبانی کند. سرور SSD یک دستگاه ذخیره سازی با کارایی بالا است. که برای نوشتن و خواندن داده ها در زمان واقعی ساخته شده است. همچنین، اگر در کسب و کار توسعه محیط های مجازی هستید. سرورهای SSD بهترین گزینه برای بهینه سازی و متعادل کردن عملکرد ذخیره سازی هستند. فناوری مجازی سازی برای عملکرد صحیح به منابع سرور میزبان متکی است. هر سرور به بخش های مجازی تقسیم می شود که به عنوان منبع برق مجازی برای محیط مجازی عمل می کند. بنابراین با استفاده از یک سرور SSD، می توانید یک محیط مجازی بسازید که به خوبی با تقاضای بالای ورودی/خروجی سیستم عامل مهمان سازگار باشد.

سرور HDD در مقابل سرور SSD؛ مقایسه، مزایا و معایب

نوع سرور سرعت کم مصرف دوام بیشتر بازیابی اطلاعات ساده پر سروصدا نیاز به تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه
SSD
HDD

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا