سرور اختصاصیسرور مجازی

فایل سرور چیست و چرا سازمان شما به File server نیاز دارد؟

فایل سرور چیست و چگونه کار میکند؟

فایل سرور چیست و چگونه کار میکند؟

همان طور که میدانید سرورها انواع مختلفی دارند و معمولا با توجه به کارایی و کاربردشان نام گذاری میشوند. به عنوان مثال: فایل سرور کامپیوتری است که وظیفه ذخیره و مدیریت فایل ها و اطلاعات را برعهده دارد، تا کامپیوترهای دیگر در همان شبکه نیز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این قابلیت کاربران را قادر می سازد تا بدون نیاز به انتقال فیزیکی فایل ها، اطلاعات را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند. در این مقاله میخواهیم شما را با این نوع از سرور بیشتر آشنا کنیم.

file سرور میتواند یک سرور فیزیکی باشد.
(مانند یک کیس ساده) که در محل کار شما قرار دارد.

 

فایل سرور یک محل ذخیره سازی و ارسال امن برای اطلاعات سازمان ها میباشد.

و یا یک سرور مجازی و یا سرور اختصاصی با ظرفیت بالا باشد، که از شرکت های میزبانی وب و سرور تهیه میکنید.
با فایل سرور میتوانید بدون اینترنت اطلاعات و فایل های خود را ارسال و ذخیره کنید.این سرورها معمولا اطلاعات را در خود ذخیره میکند
و از طریق شبکه Lan آنها را با سایر کاربران و کامپیوترها به اشتراک میگذارد.

 

 

فایل سرورها عمل ذخیره سازی, ایمن سازی و به اشتراک گذاری فایل ها در یک سازمان را بسیار ساده می کنند. فقط فراموش نکنید که File serverها معمولا هدف هکرها و باج افزارها قرار میگیرند. بنابراین باید توجه ویژه ای به ایمن سازی آنها در برابر حملات شود.

همه سازمان ها نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها بین افراد داخل مجموعه دارند. به‌عنوان مثال، به‌جای ارسال ایمیل یا استفاده از فلش های یو اس بی برای انتقال داده‌ها، میتوان از یک فایل سرور به عنوان یک مکان مرکزی استفاده نمود. تا کاربران اطلاعات خود را بر روی آن ذخیره کنند. این موضوع می‌تواند همکاری افراد درون سازمان و یا حتی همکاری های برون سازمانی را تسهیل کند. همچنین می‌تواند برای انتقال فایل‌های بزرگی که ممکن است جابه‌جایی آنها دشوار باشد، بسیار کارآمد باشد.

File server چگونه کار می کند؟

این سرورها برای کاربران به صورت ریموت و از راه دور قابل استفاده میباشند. به این صورت که اطلاعات سرور و فولدر مورد نظر را در سیستم کاربر وارد می نماییم. سپس این کاربر میتواند پوشه ای که به اشتراک گذاشته شده است را، همراه با اطلاعات درون آن ببیند و از آن ها استفاده نماید.

ویژگی های فایل سرور:

این نوع از سرورها معمولاً دارای ویژگی‌های اضافی هستند، تا چندین کاربر بتوانند به طور همزمان به آنها دسترسی داشته باشند:

مدیریت دسترسی ها: برای تعیین اینکه هرکسی بتواند به کدام فایل ها دسترسی داشته باشد و چه کسی حق ویرایش یا حذف فایل ها را داشته باشد، استفاده می شود.

قفل کردن فایل: چندین کاربر را از ویرایش همزمان یک فایل باز می دارد.

فایل سرور یک محل ذخیره سازی و ارسال امن برای اطلاعات سازمان ها میباشد.

پروتوکل های اشتراک گذاری فایل:

File serverها برای اشتراک گذاری و انتقال فایل ها بسته به نوع سیستم عامل و شرایط شبکه، از پروتوکل های مختلفی استفاده مینمایند:

−Server message block (SMB)

−Network File System (NFS)

−File Transfer Protocol (FTP)

امنیت فایل سرور:

فایل سرورها مهم ترین اطلاعات یک سازمان را در خود ذخیره می کنند. از دست دادن این اطلاعات به هر دلیلی به شدت بر هر کسب و کار آن سازمان تأثیر می گذارد. بنابراین از آنها باید در برابر قطعی, بروز فاجعه، حمله هکرها و باج افزارها محافظت شود.

بهترین روش برای افزایش امنیت این است که: چندین نسخه از اطلاعات مهم نگهداری شود. برخی از این کپی ها باید در مکان فیزیکی متفاوتی باشند, آفلاین باشند و به شبکه متصل نباشند. به این ترتیب، حتی اگر یک فاجعه طبیعی یک فایل سرور را نابود کند یا اگر یک باج افزار فایل سرور را رمزگذاری کند، می توان فایل ها را بازیابی کرد. بنابراین تهیه بکاپ به صورت منظم از فایل سرورها یک امر ضروری میباشد.

مزایا و معایب فایل سرورها:

استفاده از سرورفایل مزایا و معایب خود را دارد:

مزایا:

−هزینه نسبتا کم

−آسان برای گسترش دادن و سفارشی سازی آن ها

−توانایی اختصاص دادن ظرفیت بالا

−عملکرد و سرعت عالی

معایب:

−نیاز به مدیریت دارد.

−باید ایمن شود.

−امکانات محدود برای دستکاری فایل ها.

−برای افزایش ظرفیت باید از قبل برای آن برنامه ریزی شود.

شما میتوانید جهت خرید سرور فایل و ذخیره سازی اطلاعات مهم خود با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید و سروری با امنیت بالا و دسترسی لازم، برای شرکت یا سازمانتان تهیه کنید. در مقاله بعدی درباره یکی دیگر از انواع سرورها میگوییم، و شما را با DNS سرور آشنا میکنیم.  اگر میخواهید بیشتر درباره انتقال فایل از کامپیوتر به سرور مجازی بدانید، میتوانید راهنمای ما را در این خصوص دنبال کنید.

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا