سرور اختصاصی

DNS سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با DNS Server اولیه و ثانویه

چرا باید از DNS سرور استفاده کنیم؟

زمانی که شما آدرس سایتی مانند tehranserver.ir را در مرورگر جستجو میکنید, مرورگر شما یک درخواست به یک نوع سرور خاص ارسال میکند و از آن سرور میپرسد که آی پی این دامنه چیست. این سرورها که با نام DNS سرور در دنیا مشهورند، وظیفه پاسخ دادن به این گونه سوالات را دارند.

هدف استفاده از DNS سرور چیست؟

کاری که این سرورها انجام میدهند این است که نام دامنه را میگیرند و آي پی که به آن اختصاص دارد را به عنوان پاسخ به مرورگر ارسال میکنند. در نتیجه مرورگر میفهمد که آدرس دامنه تایپ شده از طریق کدام آي پی قابل دسترسی است. و در نهایت سایت مورد نظر را به شما نمایش میدهد.

میتوانید به این سرور ها به عنوان یک کتابخانه بزرگ در سطح جهانی نگاه کنید. کتابخانه ای که در آن آدرس همه سایت ها همراه با آی پی آن ها در آن وجود دارد.

به لطف DNS سرور ها کاربران مجبور نیستند آدرس های آی پی طولانی و پیچیده ای مانند 216.58.217.206 را حفظ کنند تا مثلا بتوانند به سایت گوگل بیایند. فقط کافیست تا آدرس google.com را که بسیار آسان است، به خاطر بسپارند.

این فرایند ترجمه ی نام دامنه به آی پی آدرس (Domain Name Resolution) نیاز به چندین سرور دارد. که مهمترین آن به عنوان Primary Dns Server یا دی ان اس سرور اولیه شناخته میشود.

آشنایی با DNS سرور

DNS Server اولیه چیست؟

DNS سرور اولیه معمولا اولین سروری است که درخواست مرورگر به آن میرسد. در صورتی که آی پی دامنه مورد نظر در این سرور موجود باشد، سرور اولیه آن را به مرورگر اعلام میکند.
به طور کلی همه سرورهای DNS دارای فایل هایی به نام Zone File میباشند. که در آن اطلاعات دامنه ها همراه با ip آنها وجود دارد. و این سرورها برای پیدا کردن آی پی ها از این فایل استفاده میکنند.
اگر سرور اولیه به هر دلیلی در دسترس نباشد, مرورگر درخواست خود را به یک سرور ثانویه ارسال میکند. این سرور معمولا حاوی یک کپی از اطلاعات اخیر سرور اولیه میباشد. بنابراین به جای سرور اولیه، سرور دوم آی پی مورد نظر را برای مرورگر میفرستد.

سخت افزار سرور DNS:

شاید برایتان سوال باشد که: دی ان اس سرور ها بر روی چه نوع سخت افزار و سیستم عاملی راه اندازی میشوند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا این سرویس ها بر روی سرورهای اختصاصی راه اندازی میشوند و سیستم عامل آنها نیز لینوکسی میباشد. مانند Ubuntu یا Centos, البته در شرکت ها و سازمان های کوچک که دی ان اس سرورهای داخلی راه اندازی میکنند، از سرورهای مجازی نیز استفاده میشود. به این صورت که از طریق مجازی سازی سرور اختصاصی، یک سرور مجازی ایجاد و سرویس DNS را بر روی آن راه اندازی میکنند.

آشنایی با DNS سرور

حل مشکل پاسخ ندادن DNS سرور:

گاهی اوقات وقتی نام دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ می کنید، با یک پیام خطایی روبه رو میشوید.
مانند: “DNS server isn’t responding”
و به این معناست که سرور DNS پاسخ نداده است.

دلایل مختلفی وجود دارد که یک سرور DNS نتواند به درستی فرآیند ترجمه را تکمیل کند. ممکن است مشکل از اتصال اینترنت یا تنظیمات DNS شما باشد. ممکن است مرورگر شما قدیمی باشد. یا حتی مشکلی در سمت سرور باشد – مانند قطع برق موقت.

خبر خوب این است که راه های مختلفی برای رفع این خطا وجود دارد. که در ادامه میتوانید این راه حل ها را بشناسید:

−از یک مرورگر دیگر استفاده کنید.

−به طور موقت فایروال سیستم خود را خاموش نمایید.

−مودم خود را خاموش و روشن نمایید.

−کش DNS خود را حذف کنید.

معرفی بهترین DNS سرور:

شرکت های ارائه دهنده اینترنت خودشان DNS سرور را برای شما انتخاب میکنند و کاربران نیز معمولا از همین سرورهای از پیش تعیین شده استفاده می نمایند. اما دی ان اس سرورهای پرسرعت تر و امن تری هم برای استفاده وجود دارد.

آشنایی با DNS سرور

−دی ان اس های شرکتهای زیر از جمله بهترین ها در این زمینه هستند:

  • Cloudflare DNS مانند 1.1.1.1
  •  Google مانند 8.8.8.8
  •  Open DNS مانند 208.67.220.220
  •  Quad9 مانند 9.9.9.9
  •  Comodo مانند 8.26.56.26
  •  Publicdns مانند 64.6.64.6

میتوانید DNS این شرکت ها را بر روی سیستم خود تنظیم کنید. و هر کدام که سرعت بالاتری داشت را انتخاب نمایید.

جمع بندی:

در این مقاله به توضیح یکی دیگر از انواع سرورها پرداختیم. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با سرورهای مجازی و اختصاصی، ویدئوهای ما را ببینید. و جهت خرید سرور اختصاصی مناسب با کارتان، مشاوره رایگان بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا