آموزشسخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازیفناوریهاست

نکاتی برای خنکسازی بهتر دیتاسنتر

چطور دیتاسنتر خنک تری داشته باشیم؟

نکاتی برای خنکسازی بهتر دیتاسنتر

دیتاسنترها مکان هایی هستند که آب و هوا تاثیر مستقیمی بر روی آن ها دارند. چرا که آن ها باید در آب و هوایی خنک و خشک به کار خود ادامه دهند. در این صورت است که بهترین نتیجه را به دنبال خواهند داشت. به همین دلیل باید از ورود گرمای بیش از حد تا حد ممکن جلوگیری کنید. برداشتن چند گام کلیدی برای بهبود بهره وری دیتاسنتر تاثیر شگرفی در عملکرد مرکز داده شما خواهد گذاشت. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا نکاتی برای خنکسازی بهتر دیتاسنتر به شما معرفی کنیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

بررسی ورودی و خروجی های هوا

اولین قدم برای دستیابی به راندمان خنکسازی بهتر دیتاسنتر، ارزیابی طرح‌ بندی تأسیسات، هم از نظر قفسه‌ ها و ساختار محفظه و هم از نظر طراحی کلی است. به عبارتی شما باید به هر شکافی که ممکن است هوا در حال خروج یا ورود باشد توجه کنید. پنجره ها، درها، پوشش کف، مسیرهای تهویه، کاشی های سقفی و… شامل این موارد می شوند. مطمئن شوید که منافذ دیتاسنتر شما به درستی مهر و موم شده باش. و موانعی برای ورود بخار تعبیه شوند تا بتوانید رطوبت را از خود دور کنید.

پس از بررسی کامل موارد مذکور در دیتاسنتر خود، وقت آن است که نگاه دقیق تری به نحوه چیدمان هر جزء داشته باشید. قفسه‌ها باید در یک راهروی متناوب گرم/سرد قرار داده شوند تا تجهیزاتی که هوای خنک را از یک طرف می‌ کشند، بلافاصله آن را به سمت دیگر بازگردانند. اگر کف‌های مرتفع دارید، مطمئن شوید که کاشی‌های سوراخ‌دار مستقیماً زیر تجهیزات فعال قرار می‌گیرند تا هوا به طور یکنواخت جریان یابد. در نهایت، بررسی کنید که آیا سیستم مهار شما به درستی جریان هوا را به جایی که باید برود هدایت می کند یا خیر.

چطور دیتاسنتر خنک تری داشته باشیم؟
خنکسازی بهتر دیتاسنتر با جایگذاری صحیح

نظارت و اندازه گیری دما و رطوبت

برای ذستیابی خنکسازی بهتر دیتاسنتر نظارت دما و رطوبت نیز می تواند راهگشا باشد. به شما نمی‌توانید چیزی را که اندازه‌گیری نمی‌کنید بهبود ببخشید، بنابراین مقداری زمان برای نظارت بر دما و رطوبت در مرکز داده خود به طور منظم اختصاص دهید. این کار به شما درک بهتری از نحوه عملکرد فضای شما و محل بروز مشکلات احتمالی می دهد. پیشنهاد می کنیم در صورت امکان، چندین سنسور دما و رطوبت را در سرتاسر محل نصب کنید تا بتوانید تصویر جامع تری دریافت کنید. هنگام بررسی سطوح دما و رطوبت مرکز داده خود، باید به چند چیز مختلف توجه کنید. ابتدا دمایی بین 68 تا 77 درجه فارنهایت و رطوبت نسبی 50 درصد یا کمتر را هدف قرار دهید.

تجهیزات خود را بررسی کنید

تجهیزات زیادی در دیتاسنتر مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزاتی که ممکن است در طولانی مدت به کار خود ادامه دهند و به ظاهر به نظر برسد که به خوبی در حال کار هستند. اما شما باید در بازه های زمانی تجهیزات خود را بررسی و تجهیزات قدیمی را با ابزارهای جدید جایگزین کنید. به جای تکیه بر تجهیزات قدیمی، کمی زمان بگذارید تا نیازهای مرکز داده خود را دوباره ارزیابی کنید. و هرگونه ارتقای لازم را انجام دهید. این می تواند شامل هر چیزی از جایگزینی یک سرور قدیمی گرفته تا سرمایه گذاری در یک سیستم خنک کننده کارآمدتر باشد. این کار نه تنها به بهبود کارایی کمک می کند، بلکه کار تیم شما و حفظ مرکز داده را در آینده آسان تر می کند.

جمع بندی

خنک سازی مرکز داده بسیار مهم است، به خصوص در ماه های تابستان که گرما در اوج خود است. با انجام این چند مرحله کلیدی، می توانید مطمئن شوید که امکانات شما به خوبی کار می کند و عملکرد دیتاسنتر شما به بالاترین سطح خود می رسد. در صورتی که به اداره مراکز داده کوچک و بزرگ می پردازید و نیاز به آموزش دارید می توانید از کانال آپارات تهران سرور و وبلاگ ما برای مطالعه مطالب آموزشی کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا