LMS سیستم مدیریت یادگیریآموزش

۵ راهکار ساده برای کاهش تقلب در آزمون مجازی

۵ راهکار ساده برای کاهش تقلب در آزمون مجازی

بدون شک هر ابزاری مزایا و معایبی دارد. در حقیقت این ذات طبیعت است که هر چیزی نقاط ضعف و قدرتی دارد. این مسئله باعث شده است تا بسیاری از منتقدان آموزش مجازی، ایراداتی به آن وارد کنند. یکی از بزرگترین اشکالاتی که آن ها به آن اشاره می کنند و به نوعی دغدغه آن را دارند برگزاری آزمون ها است. مسئله ای که شاید برای برخی دشواری هایی مانند تقلب دانش آموزان را به بار بیاورد. تقلب نیز یکی از روش هایی است که دانش آموزان بسیاری چه در بستر آموزش حضوری و چه آموزش مجازی برای کسب نمره به آن متوسل می شوند. با این حال شاید راه های تقلب در آزمون مجازی بیشتر باشد. در این مقاله قصد داریم ۵ راهکار ساده برای کاهش تقلب در آزمون مجازی را به شما معرفی کنیم. پس با تهران سرور همراه باشید تا با خیال راحت آزمون مجازی برگزار کنید.

چرا تقلب کردن در آموزش آنلاین راحت تر است؟

همانطور که می دانید مبنای آموزش مجازی بر عدم حضور فیزیکی در کلاس است. به عبارت دیگر ارتباط دانش آموزان با کلاس و معلم از طریق بستر نرم افزارهای کلاس مجازی و اینترنت صورت می گیرد. از این رو ممکن است نظارت بر دانش آموزان به خصوص در زمان برگزاری آزمون ها بسیار دشوار باشد. کندی سرعت اینترنت و مشکلات ارتباطی نیز دست دانش آموزان را برای تقلب بیشتر باز می گذارد. همچنین استفاده از شبکه های پیام رسان در کنار نرم افزارهای کلاس مجازی این امکان را به دانش آموزان می دهد که از ابزارهای مختلف خود برای دستیابی به جواب سوالات استفاده کنند. از این رو بسیاری تقلب کردن در آموزش آنلاین و آزمون های مجازی را کاری راحت تر می دانند. اما با راهکارهایی می توان جلوی این کار را گرفت.

۵ راهکار ساده برای کاهش تقلب در آزمون مجازی

۱- طرح سوالات سخت و پیچیده

بسیاری از معلمان سوالات ساده ای برای امتحان طرح می کنند که با یک جست و جوی ساده در اینترنت و یا کتاب های درسی می توان به پاسخ آن رسید. اما بهتر است در آزمون های مجازی رویه متفاوتی را پیش بگیرید. سعی کنید از سوالات چالشی، مسئله های پیچیده و سخت استفاده کنید. این کار بدون شک باعث کاهش آمار تقلب می شود. علاوه بر این باعث می شود دانش آموز فکر کند و به دانش خودش متکی باشد. به عبارتی این روش نه تنها در جهت کاهش تقلب بلکه در جهت افزایش دانش علمی نیز می باشد.

۲- برای هر دانش آموز یک نمونه سوال طرح کنید

اگر مسئله تقلب برای شما دغدغه مهمی است و گمان می کنید باید به هر طریقی جلوی آن را بگیرید، برای هر دانش آموز نمونه سوالات خاصی طرح کنید. در واقع به این شکل سوالات تمام دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است. پس عملا هر کسی ترجیح می دهد در زمان محدود امتحان به فکر پاسخ به سوالات خودش باشد. البته که این کار برای طراح سوال زمان بر است اما ارزشش را دارد!

۳- از دانش آموزان بخواهید وب کم خود را روشن کنند

یکی از دیگر روش هایی که می توانید استفاده کنید درخواست روشن کردن وب کم ها در جلسه آزمون است. با این کار می توانید نظارت بهتری بر رویه آزمون هر دانش آموز داشته باشد. البته فراموش نکنید برای این کار نیاز به اینترنت قدرتمند و پهنای باند زیادی دارید که شاید هزینه های گزافی را روی دست شما بگذارد.

۴- استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ

راه دیگری که می توانید برای کنترل دانش آموزان و عدم تمایل آن ها به تقلب استفاده کنید، استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ است. با داشتن چنین نرم افزارهایی می توانید دیوایس های دانش آموزان مانند لپ تاپ و موبایل را چک کنید. در واقع ناظر بر اعمال آن ها در زمان برگزاری آزمون باشید. بدین صورت دانش آموزان سعی می کنند از دنیای اینترنت استفاده نکنند.

۵- استفاده از افزونه های ضد تقلب مودل

مودل برای هر مشکلی که در آموزش مجازی وجود داشته باشد راهکاری دارد. تقلب نیز یکی از مسائلی است که مودل برای آن چاره ای اندیشیده. افزونه های مختلفی برای تشخیص تقلب و متن های کپی در مودل وجود دارد. شایدی یکی از معروف ترین و بهترین آن ها افزونه مودل Turnitin Plagiarism Checker باشد. با استفاده از این پلاگین شما می توانید محتواهای کپی شده از هم را تشخیص دهید و عملا راه تقلب به این سبک را سد کنید.

۵ راهکار ساده برای کاهش تقلب در آزمون مجازی

جمع بندی

با استفاده از این راهکارهای ساده می توانید تا حد زیادی راه های تقلب را برای دانش آموزان محدود کنید. با این حال پیشنهاد می کنیم از سیستم مدیریت یادگیری مودل استفاده کنید. سیستمی که برگزاری آزمون آنلاین در آن به بهترین شکل ممکن قابل اجرا است و با روش های مذکور می توان امنیت آزمون را افزایش داد. اگر هنوز مودلی برای آموزشگاه آنلاین خود راه اندازی نکرده اید نیز، تهران سرور با پلن های متنوع، کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه بهترین گزینه برای شماست. فقط کافیست با بخش طراحی مودل تهران سرور تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را جهت پلان های ما بدست آورید. همچنین برای دیدن ویدیوهای آموزشی ما نیز می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا