آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

۶ نکته برای جذاب شدن کلاس مجازی

۶ نکته برای جذاب شدن کلاس مجازی

تقریبا ۲ سال است که بسیاری از فعالیت های ما در زندگی دستخوش تغییراتی شدند. یکی از بزرگترین این تغییرات، استفاده از شیوه متفاوت آموزش مجازی است. متاسفانه کشور ما سابقه طولانی در ارائه خدمات آموزش مجازی ندارد و همین مسئله باعث شد تا برخی از کلاس مجازی خسته شوند. این موضوع به عدم آشنایی معلم و دانش آموزان با آموزش مجازی بر می گردد. از این رو بهترین کار آشنا کردن معلم و دانش آموز با این شیوه آموزشی است. به همین دلیل ما قصد داریم در این آموزش کوتاه ۶ نکته برای جذاب شدن کلاس مجازی به شما معرفی کنیم. رعایت این نکات باعث بهبود عملکرد شما در کلاس آنلاین می شود و بازدهی آن نیز به طور چشمگیری افزایش می یابد.

تعامل، عامل جذاب شدن کلاس مجازی

پیش از آن که به سراغ ۶ نکته مد نظرمان برویم، لازم است بگوییم آن ها هول چه محوری هستند. در حقیقت شما برای موفقیت در جذاب شدن کلاس باید کارهای متفاوتی انجام دهید. اما تمامی این کارها حول محور تعامل می باشد. به عبارت دیگر ۶ نکته ای که ما قصد معرفی آن را به شما داریم، نکات تعاملی میان معلم و دانش آموزان است. تعامل نقش مهمی در افزایش بازدهی و یادگیری دانش آموزان دارد. در واقع یادگیری فعال زمانی رخ می‌ دهد که دانش آموزان با محتوای آموزشی درگیر شوند. این درگیر شدن نیازمند تعامل میان دانش آموزان با یکدیگر و معلمشان است. به طور خلاصه،‌ آموزش زمانی تاثیر خود را خواهد گذاشت که فرد برای به دست آوردن آن تلاش کند و با دیگران ارتباط بگیرد. حالا به معرفی ۶ مورد می پردازیم:

۱- از دانش آموزان بخواهید در بحث مشارکت کنند

مهم ترین کاری که باید برای تعامل بیشتر داشت، مشارکت همگان در بحث و گفتگو است. بسیاری از اساتید و معلمان ترجیح می دهند مطالب را بگویند و کلاس را ترک کنند. این کار از استاد یک متکلم وحده می سازد و فضای خسته کننده ای بر کلاس حاکم می شود. اما اگر از دانش آموزان برای پیشبرد مطالب درسی کمک بگیرید، علاوه بر جذاب تر شدن کلاس، یادگیری نیز بسیار راحت تر می شود. اگر به دانش آموزان خود این فرصت مشارکت در روند آموزش را بدهید، می ‌توانید یادگیری تنها را به یادگیری فعال و تعاملی تبدیل کنید.

۲- از نظرسنجی استفاده کنید

اگر دوست دارید خیلی سریع دانش آموزان را به سمت کلاس مجازی جذب کنید، از نظرسنجی استفاده کنید. یکی از سریع ‌ترین کارها برای جذب توجه افراد به خصوص دانش آموزان بر روی یک موضوع خاص این است که نظر آن ها در آن زمینه ارائه شود. به عبارتی این مسئله حس مشارکت و اهمیت را به دانش آموز منتقل می کند و او را وارد فرآیند تدریس می کند. این کار ناخودآگاه در ذهنیت دیگر حاضران کلاس نیز تاثیر می گذارد و به همین سادگی تعاملی میان افراد ایجاد می شود.

۳- به دانش آموزان وقت استراحت بدهید

یکی از بهترین زمان ها برای هر کسی در دوران مدرسه، زنگ تفریح بود. دقایقی که بهترین دوستی ها در آن شکل می گرفت و دانش آموزان به استراحت می پرداختند. اما با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن مدارس، عملا این زمان وجود ندارد. شما به عنوان معلم باید ظرفیت و حوصله دانش آموزان را مد نظر قرار دهید و به فکر استراحت و حتی تفریح هرچند کوتاه آن ها باشید. ذات کلاس مجازی ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد اما با اوقات استراحت مناسب و به جا می توانید در جذاب تر شدن آن ها کمک ویژه ای کنید.

6 نکته برای جذاب شدن کلاس مجازی

۴- از محتوای بصری استفاده کنید

خوشبختانه نرم افزارهای کلاس مجازی مانند ادوب کانکت و بیگ بلو باتن امکانات زیادی در اختیار کاربران خود گذاشتند. در واقع شما با استفاده از این پلتفرم ها می توانید هرگونه محتوایی که می خواهید به اشتراک بگذارید. تصاویر و ویدیوها می توانند در بالا رفتن میزان جذابیت کلاس کمک شایانی بکنند. متاسفانه بسیاری از معلمان تنها از قابلیت صوت و ارتباط صوتی استفاده می کنند. این کار باعث می شود کلاس نه تنها جذاب نباشد بلکه به سمت کسل کننده بودن نیز قدم بردارد. استفاده از مدیاهای گوناگون باعث تنوع و جذابیت بیشتر محتوای درسی می شود.

۵- محتوای تدریس آنلاین را متمرکز نگه دارید

تمرکز در موضوعی که تدریس می کنید شاید تنها مختص آموزش آنلاین نباشد. اما این موضوع در آموزش آنلاین اهمیت بیشتری دارد. به دلیل نبود ارتباط حضوری و رو در رو، شاید تمرکز هر دو طرف یعنی معلم و دانش آموز کاهش یابد. از این رو باید مطالب به صورت قطره ای و متمرکز گفته شود. از این شاخه به آن شاخه پریدن در خصوص موضوعات مختلف دوری کنید. با این کار اجازه جذاب شدن مطالب درسی کلاس آنلاین را نمی دهید.

۶- از گیمیفیکیشن برای تدریس خود استفاده کنید

بازی و رقابت همیشه مورد علاقه انسان بوده و هست. دانش آموزان نیز بازی ها را بسیار دوست دارند و سعی می کنند به هر طریقی به سراغ آن بروند. حال فکر کنید در تدریس از علاقه دانش آموزان استفاده کنید! این کار قطعا بازدهی فوق العاده ای خواهد داشت. به عبارتی، افزودن رقابت دوستانه، تعامل قوی ‌تری در کلاس مجازی ایجاد می‌ کند. گیمیفیکیشن در LMS مودل، با افزونه های متعدد به خوبی قابل پیاده‌ سازی است. در حقیقت استفاده از گیمیفیکیشن باعث می ‌شود تا دانش آموزان با اتفاقات روزمره، کارها و وظایف کسل کننده، مطالب آموزشی سخت و سنگین و… به راحتی مقابله کنند و در ادامه بهترین نتیجه ‌ی ممکن را به دست آورند.

جمع بندی

داشتن یک کلاس مجازی جذاب کار چندان سختی نیست. کافی است برای جذاب شدن آن تلاش کرد و وقت گذاشت. استفاده از نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، باعث می شود کلاس آنلاین شما به سطح خوبی از پویایی، تعامل و در نتیجه جذابیت برسد. در صورتی که قصد خرید کلاس مجازی یا سیستم مدیریت یادگیری مودل را دارید نیز می توانید از طریق تهران سرور اقدام به خرید نمایید. همچنین برای دیدن ویدیوهای آموزشی می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا