سئو

تفاوت میان منابع مختلف بازدیدهای مستقیم و ارگانیک(حاصل از SEO ) در یک وبسایت- قسمت اول

تفاوت بین منابع بازدیدهای مستقیم و ارگانیک ناشی از SEO یک وبسایت

در مباحث مرتبط با SEO از دیرباز، بازاریاب های دیجیتال مارکتینگ ویژگی های ترافیک مستقیم و ارگانیک را به شکلی خلاصه بیان می نمودند. از نظر بیشتر آن ها، ترافیک یا بازدید ارگانیک شامل مراجعه از طریق موتورهای جستجو به سایت ما است، در حالی که بازدید مستقیم از مراجعه افرادی که URL سایت شما را به مرورگر خود وارد می نمایند تشکیل می شود. با وجود سادگی این توضیحات، اکثر بازاریابان دیجیتال مارکتینگ به هنگام درک کامل و به دست آوردن یک بینش کامل از ترافیک و مراجعات تحت وب، علی الخصوص در مورد منابع ارگانیک و مستقیم، دچار ابهام می شوند. در ادامه این مقاله منظور از ترافیک، همان مراجعات به وبسایت ما است.
SEO

منابع ترافیک ( وابسته یا غیروابسته به SEO )

فراتر از ترافیک ارگانیک و مستقیم، ابتدا می بایست تفاوت میان همه منابع مراجعات و نحوه طبقه بندی
ترافیک را درک کنیم. به هنگام آنالیز ورودی های وبسایت در SEO ، بیشتر بسترهای تجزیه و تحلیل وب،
مانند Google Analytics، از الگوریتم ها و فلوچارت های مبتنی بر وب سایت مراجعه کننده یا
پارامترهای URL استفاده می کنند تا منابع مراجعات را برآورد و مشخص نمایند. در اینجا تجزیه و تحلیل
همه منابع را ارائه نموده ایم:
  • مستقیم: هر بازدیدی که مراجعه کننده یا منبع آن ناشناخته است. ممکن است مراجعه کننده لینک
    سایت ما را از هر جایی به دست آورده باشد و منبع آن قابل تعیین یا برآورد نباشد.
  • ایمیل: بازذیدهای حاصل از طریق بازاریابی ایمیلی، که به وسیله یک پارامتر ایمیل به درستی
    برچسب گذاری شده است.
  • ارگانیک: بازدیدهای حاصل از از نتایج موتور جستجو که با رتبه بندی مناسب و
    بهینه سازی جایگاه وبسایت یعنی SEO کسب شده است. نکته مهم در خصوص ترافیک ارگانیک،
    غیرپولی بودن آن و فاقد پرداخت پول مستقیم به تبلیغات گوگل در این نوع منبع کسب بازدید است.
  • جستجوی پولی: بازدید حاصل از نتایج موتور جستجو که نتیجه تبلیغات پولی از طریق
    Google AdWords یا سایر بسترهای جستجوی پولی است.
  • ارجاع: مراجعه به سایت ما، به گونه ای که کاربر ما را از طریق سایتی غیر از یک موتور جستجوی
    برجسته یافته باشد و سایت مربوطه وی را به سوی ما هدایت نماید. بک لینک ها موجب جلب
    ترافیک های اینچنینی خواهند شد.
  • اجتماعی: مراجعات از یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین، ​​توییتر یا اینستاگرام
  • سایر منابع: اگر ترافیک در منبع دیگری قرار نگیرد یا از طریق پارامتر URL به عنوان “Other”
    برچسب گذاری و تگ شود، به عنوان بازدیدهای “سایر منابع” طبقه بندی می شوند.

SEO

ترافیک مستقیم یا خارج از اینکدکس و SEO

اکنون که یک مبنای کلی برای همه منابع ترافیک وب داریم، در ادامه این مقاله و مقاله بعدی در خصوص مهم ترین منابع بازدید وبسایت ها قصد داریم به بررسی مشخصات دو منبع بسیار مهم یعنی منابع بازدید مستقیم و ارگانیک بپردازیم.

ترافیک مستقیم به معنای بازدید به سایت ما بدون ارجاع از وب سایت های دیگر تعریف می شود. هنگامی که یک بازدید کننده لینکی را از یک وب سایت به وب سایت دیگر دنبال می کند، سایت مبدا به عنوان ارجاع دهنده در نظر گرفته می شود. این سایت ها می توانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها یا وب سایت های دیگری باشند که به سایر وب سایت ها پیوند و لینک دارند. ترافیک مستقیم بازدیدهایی را که از یک URL ارجاع داده نشده اند را طبقه بندی می کند.
به طور کلی و سنتی، ما این ترافیک را به بازدیدکنندگانی نسبت می دهیم که به طور دستی URL وب سایت را وارد می کنند یا روی یک لینک بوک مارک و علامت گذاری شده کلیک می نمایند. با این حال امروزه، داستان پشت پرده بازدید مستقیم کمی پیچیده تر است و به نظر می رسد تعداد بازدید از منبع بازدید مستقیم برای بسیاری از وب سایت ها، به ویژه سایت هایی که دارای بازدیدهای ارگانیک در حال رشد هستند، در حال افزایش است.
برای درک کامل میزان بازدید مستقیم، در سال ۲۰۱۴، گروپون آزمایشی را انجام داد که در آن سایت خود را برای شش ساعت از ایندکس خارج نمود. هنگامی که گروپون این کار را انجام داد، توانست نتیجه بگیرد که ۶۰ درصد از بازدید مستقیم در واقع ارگانیک است زیرا با خارج سازی سایت از ایندکس گوگل و متوقف کردن بازدید ارگانیک، بازدید مستقیم آن نیز کاهش می یابد.
SEO

چرا بیشتر سایت های شاهد رشد بازدید مستقیم شده و در این خصوص چه باید کرد؟

بیایید برای یافتن پاسخ این سوال به بررسی دلایل عمده ترافیک مستقیم بپردازیم:
کارمندان داخلی: کارمندان شما معمولاً از سایت شما بازدید می کنند و IP آنها از سوی web analytics فیلتر نمی شود. به عنوان یک قاعده کلی، تمام IP های کارمندان شرکت را از web analytics فیلتر کنید.
مشتریان: آیا مشتریان شما در سایت شما به محیط کاربری مشتریانتان وارد می شوند؟ این موضوع اغلب در رشد کاذب ترافیک مستقیم موثر است. در این حالت، لازم نیست که بازدید را کاملاً فیلتر کنید، بلکه در عوض نماهای مختلفی را در Google Analytics تنظیم کنید تا تجزیه و تحلیل وب را بدون این ترافیک مشاهده کنید.
ترافیک مستقیم واقعی: اینها افرادی هستند که آدرس URL شما را در مرورگر خود وارد می کنند یا شما را از طریق بوک مارک ها پیدا می کنند. در خصوص فهم بهتر این مسئله عملا نمی توانیم کار بیشتری کنیم، تنها می بایست این واقعیت که در واقع این عمل به معنای شناخته شدن برندمان توسط کاربران است را بپذیریم.
تهران سرور با بکارگیری تیمی متشکل از افراد متخصص آماده ارائه خدمات ویژه در این خصوص به شما همراهان گرامی است.
ادامه دلایل احتمالی رشد کاذب در بازدیدهای وبسایت را در مقاله بعدی تهران سرور مشاهده نمایید. توصیه می کنیم ویدئوهای آپارات ما در خصوص سئو و مقالات آموزشی ما در خصوص این موضوع را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا