آموزش

تولید محتوای الکترونیکی و ۸ نکته کلیدی در افزایش بهره وری دوره های آموزشی مجازی

تولید محتوای الکترونیک و ۸ نکته کلیدی در طراحی دوره

در هنگام طراحی یک دوره مجازی تولید محتوای الکترونیک کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال تدوین سیستماتیک و هدفمند محتوا شامل مراحلی است که در ادامه به منظور کسب بهره وری حداکثری از دوره مجازی مذکور به ۸ نکته کلیدی در تدوین آن می پردازیم.

نکته اول: هدف آموزشی در تولید محتوای الکترونیکی

به هنگام تولید محتوا در یک دوره آموزشی، هدف ما از تدوین دوره می بایست مشخص باشد. اگر هدف از
تدوین دوره فوق سودآوری بی توجه به بازده آموزش باشد، که تکلیف تولیدکننده محتوا مشخص است و لازم
به ارائه هیچ توضیحی نیست. اما اگر تولیدکننده محتوای مذکور با هدف افزایش بهره وری و اثربخشی اقدام
به تدوین دوره نماید، ابتدا می بایست بداند که آموزش کارا بر چه پایه هایی استوار است و با واقف بودن بر
محدودیت های آموزش الکترونیک، محتوای مذکور را به صورت سفارشی و مخصوص آموزش آنلاین تدوین
نماید.

برای مثال تهیه یک دوره آنلاین با رویکرد متکی بر روش های سنتی آموزش نظیر مدرس متکلم وحده در
کلاس های آنلاین یک اشتباه است و در آن تفاوت های میان آموزش اثربخش سنتی و آنلاین در نظر گرفته
نشده است. لذا در صورت انتخاب هدف اثربخشی توجه به امور اینچنینی بسیار بااهمیت است.

تولید محتوای الکترونیکی

توجه داشته باشید که در بخش هدف آموزشی، علاوه بر توجه به محدودیت های آموزش الکترونیک، محتوای
تولیدی نیز می بایست مناسب سن، جنسیت، گروه و رشته مورد مطالعه باشد و اگر مخاطبانتان از گروه های
مختلف و گرایشات تحصیلی متفاوتی تشکیل شده باشند، بسیار ضروریست که علاوه بر توجه به یکدست
بودن مطالب، نیازهای آموزشی افرادی که به تناسب رشته خود آشنایی کمتری با مباحث دارند نیز تامین
گردد. از طرف دیگر نباید مطالب به اندازه ای تکراری باشد که دوره فوق، برای گروه دیگر حاضر در آن که به
موضوعات دوره مذکور مسلط تر هستند، به محیطی کسالت بار تبدیل شود.

نکته دوم: گردآوری سرفصل های دوره و بودجه بندی جلسات

پس از مشخص شدن کاربرها و اهداف دوره، ابتدا لازم است تا سرفصل های آموزشی دوره گردآوری شده و
سپس بنا به سرفصل ها و مباحث تولیدی احتمالی بر حسب طول دوره مربوطه به هرکدام بودجه ای
اختصاص داده شود. باید با توجه به اهمیت مطالب و محدودیت زمانی پیش رو در انتقال مطالب دوره، به
مباحث بودجه داده شود و بر اساس بودجه مشخص شده برای آن ها محتوای آموزشی تولید گردد.

تولید محتوای الکترونیکی

نکته سوم: تلخیص، تقویت کیفیت و ویرایش محتوای تولید شده

باید توجه داشت که در هر نوع آموزشی فارغ از حضوری یا مجازی زمان محدود است و در زمان بودجه بندی
شده برای هر مبحث می بایست بیشترین بهره لازم برده شود. لذا خلاصه سازی مطالب و جدا نمودن
حاشیه ها تاثیر به سزایی در افزایش بهره وری تولید محتوای الکترونیکی داشته و حتی تاثیر این نوع
صرفه جویی به مقیاس در دوره های مجازی بیشتر از کلاس های حضوری سنتی است. ولیکن باید توجه
داشته باشیم که این خلاصه سازی به قیمت حذف مطالب کلیدی نبوده و موجب از دست رفتن مطالب
ضروری نشود. توجه به نکات کلیدی خلاصه سازی، میکرولرنینگ ، گیمیفیکیشن و اجرای امور صرفه جویی
به مقیاس موجب حفظ مطالب کلیدی خواهد شد. ویرایش های فصلی پس از اتمام هر مبحث و فصل نیز
موجب بهبود هرچه بیشتر محتوای تولیدی خواهد شد.

نکته چهارم: انتخاب نحوه انتقال مطالب

نحوه انتقال مطالب در کلاس های مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در انواع مختلف برگزاری
کلاس ها نوع ارائه و انتقال مطالب متغیر است و متناسب با هر بستر اجرای کلاس نظیر فیزیکی یا آنلاین،
می بایست نوع انتقال بهینه مطالب را انتخاب نمود. برای مثال در دوره های آنلاین، حداکثر میزان یادگیری با
اتکای بر تعامل صورت می گیرد. در این راستا تمرکز بر تعامل در آموزش و مشارکت حداکثری اعضا حرف اول
را در افزایش بازدهی می زند. لذا محتوای تولیدی می بایست بر مبنای نحوه انتقال مطالب در دوره مذکور
سفارشی سازی شود.

تولید محتوای الکترونیکی تولید محتوای الکترونیکی

نکته پنجم: انتخاب بستر مناسب جهت اجرای دوره

اتصال یک lms مناسب به دوره آموزشی به منظور امکان مدیریت نمرات، آزمون ها، ثبت و انتقال لینک
جلسات ضبط شده
در آن جهت سهولت در کاربری دوره توسط نوآموزان امری حیاتی است. همچنین مشخص
نمودن این امر که آیا دوره مذکور فاقد یا دارای lms است، نیز بر محتوای تولیدی مذکور اثرگذار است و ممکن
است حجم آن را افزایش یا کاهش دهد.

نکته ششم: تمرکز بر زیبایی ظاهری و بصری دوره

زیبایی ظاهری و چشم نوازی از دیرباز تاکنون رمز موفقیت هر عمل، کسب و کار و پروژه ای بوده که بر عموم
عرضه می شود. این امر در خصوص آموزش آنلاین نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا تقویت جلوه
بصری و تمرکز بر محتوای تصویری مطلوب، موجب جلب نظر مخاطب و مشارکت وی خواهد شد که به نوبه
خود موجب موثرتر شدن کلاس آنلاین مذکور خواهد شد.

نکته هفتم: تبیین محتوای تولیدی در قالب یک چکیده قابل تبلیغ

لازم است یک چکیده کلی از مطالب حاصل از تولید محتوای الکترونیکی دوره خود حاضر نموده و به صورت
بروشورهایی فیزیکی یا مجازی در اختیار مخاطبان بالقوه دوره قرار دهیم تا احتمال سودآوری دوره نیز تقویت
شود. لذا توجه به ابعاد تجاری نیز در برگزاری یک دوره از اهمیت بالایی برخوردار است. قابل فهم بودن
و شفافیت اهداف آموزشی مندرج در این بروشورها از اهمیت بالایی برخوردار است.

تولید محتوای الکترونیکی

نکته هشتم: ارزیابی تخمینی و نظرسنجی کیفی دوره

لازم است که در ابتدا و پیش از اجرای دوره مذکور از بعد کیفی دوره و مقایسه کیفیت محتوای آن با
دوره های اجرا شده توسط موسسات رقیب یا مجموعه های بزرگ تر آکادمیک اطمینان حاصل شود
و در صورت وجود نقص در آن، نواقص مربوطه برطرف گردند.

توصیه می شود که در تولید محتوای الکترونیکی دوره خود نیز حتما از آزمون های تعیین کننده سطح فراگیران
در حین و پس از تدریس دوره بهره گرفته شود تا از میزان قابل فهم بودن مطالب آن و بالا بودن کیفیت و
بازدهی شیوه آموزشی آن نیز اطمینان حاصل شود.

در انتها نیز توصیه می کنیم از فراگیرانتان بخواهید تا در یک نظرسنجی تدوین شده از سوی شما که مبنای آن
بررسی تمامی المان ها و نکات نامبرده در این مقاله برای محتوای مندرج در دوره مذکور است شرکت نمایند.
این موضوع موجب می شود تا از طریق چنین طوفان های فکری ای برخی نواقص که تاکنون به آن ها
توجهی نشده بود به طرز معجزه آسایی برطرف گردند.

ویدئوهای ما در خصوص آموزش مجازی را از کانال اختصاصی آپارات تهران سرور مشاهده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا