LMS سیستم مدیریت یادگیریMoodleآموزشآموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButtonفناوریکسب و کار

تاثیر شبکه های اجتماعی در یادگیری آنلاین

اهمیت شبکه های اجتماعی در یادگیری آنلاین

تاثیر شبکه های اجتماعی در یادگیری آنلاین

این روزها استفاده از شبکه های اجتماعی نسبت به گذشته بسیار زیاد شده. انواع و اقسام این شبکه ها با مقاصد و امکانات مختلف در دسترس همگان قرار دارند. فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و… از معروف ترین رسانه های اجتماعی در دنیا هستند. همانطور که گفتیم هر یک از آن ها برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اما آیا استفاده از آن ها در یادگیری و آموزش آنلاین نیز موثر است؟ در این مقاله قصد داریم تا به تاثیر شبکه های اجتماعی در یادگیری آنلاین بپردازیم و نقش آن ها در آموزش مجازی مورد بررسی قرار دهیم. پس با تهران سرور همراه باشید.

شبکه های اجتماعی چطور یادگیری به خصوص به صورت آنلاین را بهبود می بخشند؟

احتمالا این سوال در ذهن شما نقش بسته است که شبکه های اجتماعی چطور یادگیری به خصوص به صورت آنلاین را بهبود می بخشند؟ مگر ما نگفتیم اهداف و کارکردهای این رسانه ها متفاوت است. اگر یادتان باشد حتی در برخی از مقالات مانند مقایسه نرم افزار کلاس مجازی با واتساپ نیز به این موضوع اشاره کردیم. که از آن جایی که هر نرم افزاری مختص به کاری مشخص و معین است باید از هر یک در پیشبرد اهداف خاص خود استفاده کرد. حالا چطور می شود از چنین نرم افزار و رسانه های اجتماعی جهت بهبود یادگیری آنلاین کمک بگیریم؟ آیا چنین چنین چیزی ممکن است؟

اهمیت شبکه های اجتماعی در یادگیری آنلاین

 

نقش رسانه های اجتماعی در زندگی انسان امروز انکار ناپذیر است. باورش سخت است که حتی کودکان کم سن و سال هم حسابی در شبکه های اجتماعی نداشته باشند. از این رو باید از این سطح همه گیری و علاقه به این رسانه های نهایت استفاده را کرد. به عبارتی باید از نفوذ این رسانه ها در افراد به روش های صحیح استفاده کرد. باید با راهکارهایی از پتانسیل های این رسانه ها در جهت پیشبرد اهداف آموزشی استفاده کرد. با این کار دانش آموزان علاوه بر علاقه مند شدن به دروس و آموزش مجازی، فعالیت در چنین شبکه هایی را نیز ادامه می دهند. اما چرا می توان از این رسانه ها برای بهبود یادگیری استفاده کرد؟

1- گسترش ارتباطات

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین اهداف ساخت شبکه های اجتماعی، گسترش ارتباطات و همکاری ها میان انسان ها باشد. در حقیقت با وجود اینترنت و این نرم افزارها، ارتباط انسان ها بسیار راحت شده است. دیگر از جهان بزرگ فاصله گرفتیم و به دهکده جهانی نزدیک می شویم. همین امر در آموزش نیز نمود دارد. با استفاده از این رسانه ها دانش آموزان می توانند سوالات خود را از دبیران یا دوستان خود بپرسند. علاوه بر این می توانند مطالب درسی اعم از فایل و صوت را در گروه های درسی به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب در کنار نرم افزارهای کلاس مجازی مانند ادوب کانکت می توان از شبکه های اجتماعی به عنوان مکمل نیز استفاده کرد.

گسترش ارتباطات

2- پیدا کردن اطلاعات مرتبط به دروس

یکی از خاصیت های شبک های اجتماعی این است که افراد هر اطلاعاتی را در آن به اشتراک می گذارند. در حقیقت کمتر مطلبی است که شما نتوانید در چنین پلتفرم هایی پیدا کنید. یکی از مطالبی که بیشترین بازخورد را دارد، مطالب درسی است. به عبارتی شما به چند سرچ ساده می توانید تجربه دیگران درباره مطالب درسی مورد نظر خود را ببینید و از آن ها استفاده کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا دیگر به سراغ سرچ های بی هدف در وب سایت های نامربوط نروید. علاوه بر این بسیاری از پیج ها در چنین رسانه هایی در راستای آموزش کار می کنند. استفاده از آن ها در بهبود یادگیری به خصوص در آموزش مجازی بسیار موثر است.

3- نقش والدین

بدون شک والدین نقش مهمی در آموزش فرزندان به خصوص آموزش مجازی دارند. در حقیقت چنین پلتفرم هایی برای والدین در نقش یک پل ارتباطی هستند. پلی میان فضای خانه با معلمان. به عبارتی این نرم افزارها فضایی ایجاد می کنند تا علاوه بر فعالیت های آموزشی، فعالیت های نظارتی نیز به بهترین شکل ممکن انجام شوند. به عبارتی دیگر یک شبکه اجتماعی می تواند آنها را در مورد مسائل مدرسه، یادگیری و آموزش مطلع کند تا آموزش آنلاین به خصوص برای دبستانی ها به بهترین نحو انجام شود.

اهمیت شبکه های اجتماعی در یادگیری آنلاین

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند شما را در آموزش مجازی به موفقیت بیشتری برساند. اگر به دنبال تحصیل و تدریس مجازی به صورت درست و صحیح آن هستید بهترین کار استفاده از پلتفرم و نرم افزارهای کلاس مجازی است. در صورتی که قصد خرید کلاس مجازی دارید می توانید با مجموعه تهران سرور پیشرو در ارائه خدمات وب و کلاس مجازی همکاری کنید. همچنین تیم طراحی مودل ما آماده همکاری جهت ایجاد پلتفرم آموزش مجازی با شماست. علاوه بر این برای دیدن آموزش های ویدیویی ما نیز می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا