LMS سیستم مدیریت یادگیریMoodleآموزشآموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

چالش های معلمان در آموزش مجازی آنلاین چیست؟

معلم ها با چه چالش هایی هنگام آموزش مجازی آنلاین مواجه می شوند؟

چالش های معلمان در آموزش مجازی آنلاین چیست؟

با پر رنگ تر شدن نقش آموزش مجازی آنلاین در دنیا پس از دوران کرونا، معلم ها و مدرسان بیشتری به این شیوه تدریس علاقه مند شدند. در حقیقت بسیاری از آن ها تصمیم گرفتند تا دورهای خود را به صورت آنلاین نیز ارائه دهند. با این حال از کسی پوشیده نیست که هر روش تدریسی، علاوه بر امکانات و ویژگی هایی که دارد، چالش های خاص خود را نیز ایجاد می کند. آموزش مجازی آنلاین هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا شما را با چالش هایی که معلمان در آموزش مجازی آنلاین با آن دست و پنجه نرم می کنند آشنا کنیم. پس با تهران سرور در این مقاله همراه باشید.

1. ارتباط محدودتر با حاضرین در کلاس مجازی

اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، ارتباط حضوری می تواند تاثیر بسزایی در یادگیری ایجاد کند. این مسئله در آموزش مجازی آنلاین به دلیل دور بودن معلم و دانش آموز از هم تبدیل به یکی از اصلی ترین چالش ها شده است. این مسئله می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت های آموزشی و حتی انگیزه دانشجویان برای مشارکت فعّال در کلاس گردد. با این حال با استفاده از ارتباط تصویری می توان کمی از این مشکل را رفع کرد.

همچنین به دلیل عدم حضور فیزیکی ممکن است میزان تعامل طرفین نیز کاهش یابد. این مسئله نیز می تواند باعث بی انگیزه شدن دانشجو در طول دوره مجازی شود. ایجاد فرصت ‌هایی برای گفتوگوهای انفرادی یا گروهی با دانشجو ها، حتی اگر مجازی باشند، می ‌تواند ارتباطات بین اساتید و دانشجویان را حفظ نماید. این کار بی شک سبب انگیزه دادن به دانشجویان می شود تا بهتر به تحصیل بپردازند.

2. سبک آموزش متفاوت

وقتی آموزش از حضوری به مجازی تغییر پیدا کند، ناگزیر است که سبک و شیوه آموزش نیز تغییراتی داشته باشد. قطعا نمی توان به دروس را به روش هایی که در کلاس حضوری و فیزیکی ارائه می کنیم در کلاس مجازی آنلاین نیز ارائه دهیم. بستر و امکاناتی که در روش فیزیکی وجود دارد بسیار متفاوت تر از چیزی است که در آموزش مجازی آنلاین با آن سر و کار داریم. امکانات آموزش مجازی مبتنی بر تکنولوژی است. در حقیقت طرفین آموزش باید آشنایی کامل به این حوزه و همچنین نرم افزارهایی که قصد تدریس و تحصیل در آن دارند را داشته باشند. عدم آشنایی هر یک به خصوص معلم می تواند تجربه آموزش به شیوه مجازی را بسیار تلخ و فرسوده کند.

معلم ها با چه چالش هایی هنگام آموزش مجازی آنلاین مواجه می شوند؟

3. مشکلات زیرساختی و فنی

بر کسی پوشیده نیست که آموزش مجازی آنلاین عمر درازی در کشور ما ندارد. در حقیقت شاید اگر همه گیری کرونا اتفاق نمی افتاد، ما آشنایی زیادی با این شیوه آموزشی نداشتیم. از این رو مشکلات زیادی در زیرساخت های این سبک آموزشی در کشور ما وجود دارد. ضعف در اینترنت، ضعف در نبود پلتفرم های قدرتمند بومی، عدم دسترسی همه به اینترنت پر سرعت، قیمت بالای برگزاری دوره مجازی و… از جمله این مشکلات است. در بحث سرور و دیتاسنتر نیز مشکلاتی وجود داشت اما امروزه این مشکلات تا حد زیادی حل شدند و می توان گفت پیشرفت کرده اند. با این حال نباید مشکلات زیرساختی را ساده نگاه کرد. این مشکلات می توانند تبدیل به چالشی بزرگ برای هر مدرسی در آموزش مجازی آنلاین شود.

4. مشکل در برگزاری آزمون های آنلاین

برگزاری آزمون به خودی خود و حتی در شیوه حضوری کاری سخت و دشوار است. کنترل دانشجویان و کنترل وقت آزمون نیز یک چالش مهم است که در شیوه حضوری نیز وجود دارد. با این حال در آزمون های آنلاین این چالش ها چند برابر می شود. اصلی ترین آن نیز، جلوگیری از سو استفاده از منابع خارجی هنگام آزمون و همکاری بین دانشجویان جهت پیش بردن امتحان است. به دلیل عدم حضور مراقب و استاد این چالش ها تقریبا غیرقابل کنترل هستند. با این حال راهکارهایی برای کاهش تقلب در آزمون های مجازی و آنلاین وجود دارد. یکی از مهم ترین این راهکارها، استفاده از پلتفرم های مخصوص برگزاری آزمون است. نرم افزاری مانند مودل که می تواند به حداقل رساندن این چالش ها کمک زیادی کند.

5. عدم انعطاف پذیری در تدریس مجازی

اگر بخواهیم صادق باشیم، این چالش بیشتر از آن که تقصیر شیوه آموزش مجازی باشد، تقصیر خود مدرسان است. عدم ارائه دروس به شیوه های مختلف و عدم انعطاف پذیری در این ارائه ها چیز جز نبود خلاقیت و شناخت ناکافی ابزارهای موجود توسط معلم نیست. استفاده از روش‌ های مختلف در ارائه محتوا از جمله ویدئو ها، مقالات، تمرین‌ ها و جلسات آنلاین، می ‌تواند تجربه یادگیری دانشجویان را بهبود بخشد. این کار باعث ایجاد تنوع در ساختار کلاس مجازی می شود. تنوعی که قطعا از چالش خسته کننده بودن کلاس های مجازی به طرز چشمگیری کم خواهد کرد.

نتیجه‌ گیری

آموزش مجازی با امکانات و امکانات منحصر به فرد خود می‌ تواند یک راهکار کارآمد برای انتقال دانش و مهارت‌ها باشد. اما به شرطی که با روش‌ ها و راهکارهای مناسب بهبود یابد. ایجاد محتوای تعاملی، ارتقاء تعامل مدرس و دانشجو، انعطاف‌ پذیری در زمان، ارتقاء فناوری، و توسعه ارزیابی مداوم از جمله راهکارهایی هستند که می‌ توانند بهبود کیفیت آموزش مجازی را تضمین کنند و تجربه یادگیری را بهبود بخشند. لازم به ذکر است که در صورت تمایل به خرید کلاس مجازی می توانید با کارشناسان تهران سرور تماس حاصل فرمایید. پس از دریافت مشاوره رایگان، می توانید پلان مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا