سئو

۸ جنبه اساسی جهت تجزیه و تحلیل عملکرد سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)

عوامل حیاتی در تجزیه و تحلیل عملکرد سئو – قسمت سوم

در رشته مقالات پیشین در بخش اول و بخش دوم به مجموعا ۴ نکته کلیدی در تجزیه و تحلیل عملکرد سئو یک وبسایت اشاره نمودیم. حال قصد داریم در این مقاله و مقاله بعدی نیز به مجموعا ۴ نکته پراهمیت دیگر در این خصوص اشاره نماییم.

اهمیت تعاملات شبکه اجتماعی در سئو

شبکه های اجتماعی به شکلی سنتی بسترهای موثری در اشتراک گذاری محتوا هستند. اشتراک گذاری محتوا
در رسانه های اجتماعی باعث ایجاد لینک های برگشتی یا Back Link ها به وب سایت هدفمان خواهد شد.
شبکه های اجتماعی ای مانند فیس بوک، توییتر و LinkedIn دارای رتبه صفحه یا Page Rank بسیار بالایی
هستند، بنابراین به اشتراک گذاری مطالب در آنجا برای رتبه بندی موتور جستجو و سئو بسیار عالی است.
محتوا می تواند به طور فعال توسط مالک وب سایت یا خوانندگان آن از طریق آیکون های “اشتراک گذاری
رسانه های اجتماعی در صفحه مقاله”  که به آنها امکان می دهد مقالات را در شبکه های اجتماعی مورد علاقه
خود به اشتراک بگذارند، اشتراک گذاری شود.

سئو

اهمیت درک صحت کاربردی مطالب منتشره در شبکه های اجتماعی تسط موتورهای جستجو

از آنجا که هر کسی می تواند هر چیزی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارد، موتورهای جستجو
می بایست از نظر درک محتوای واقعی در رسانه های اجتماعی هوشمند شوند. روشی که آنها این درک
را از طریق آن انجام می دهند، اندازه گیری میزان تعامل با محتوای اشتراک گذاری شده در رسانه های
اجتماعی است. این تعاملات، با بازخوردهای مثبت (“مثلا لایک های”) یک لینک به اشتراک گذاشته شده،
تعداد دفعاتی که آن لینک دوباره به اشتراک گذاشته شده (ری توییت ها)، و نظرات و کامنت ها
در مورد آن (مثلا در فیس بوک و LinkedIn) تعریف می شوند.

این به اصطلاح “سیگنال های اجتماعی” در صورت موجود بودن (به عنوان مثال فیس بوک همچنان از
دسترسی خود در برابر Google محافظت می کند، بنابراین تمامی معیارهای تعامل در دسترس نیستند)،
به موتورهای جستجو می گوید که محتوا دارای ارزش است و تعامل ایجاد می نماید، بنابراین از آنجا که
خوانندگان آن با اقدامات خود قدردانی خود را نسبت به آن محتوا ابراز نموده اند، طبعاً محتوای مذکور
می بایست توسط موتورهای جستجو بالاتر رتبه بندی شود.

سئو

سهولت در بهبود رتبه وبسایت با فعالیت در Google Plus در گذشته

از آنجا که گوگل دارای شبکه اجتماعی خاص خود به نام Google Plus بود، می توانست میزان تعامل را
بسیار موثر اندازه گیری کند، و از آنجا که آن سرویس یک خدمت Google بود که برخلاف فیس بوک،
در پشت یک دیوار محافظت شده پنهان نبود، رتبه بندی آن را به خوبی ممکن می ساخت. گوگل در
گذشته با معرفی مفهوم نویسندگی و رتبه بندی بالاتر مشارکت کنندگانی که طرفداران زیادی داشتند
و البته به طور منظم محتوای مرتبط و معنادار را در Google Plus منتشر می نمودند، به کاربران خود
پاداش می داد. سرویس گوگل پلاس به دلیل عدم اقبال از سوی اجماع مردم در آوریل ۲۰۱۹ غیرفعال شد.
رسانه های اجتماعی نیاز به فعال بودن دارند و در حالی که سازوکارهایی برای انتشار خودکار مطالب از
وب سایت شما در شبکه های اجتماعی وجود دارد، ایجاد و مشارکت در یک انجمن و اجتماع نیازمند تلاش
مداوم است. این تلاش ها متعاقبا با رتبه بندی محتوای ما و وب سایت هدفمان توسط موتورهای
جستجو، به طور ملموسی مورد قدردانی قرار گرفته و پاداش خواهند گرفت.
سئو

تناوب بروزرسانی محتوا

محتوای یک وب سایت برای فهرست سازی و رتبه بندی موتور جستجو ضروری است. هرچه تعداد صفحات
محتوای موجود در یک وب سایت بیشتر باشد، وب لینک های بیشتری برای رفرنس دهی برای موتورهای
جستجو وجود خواهد داشت. این منطق توضیح دهنده این امر نیز هست که چرا سایت ها و وبلاگ های
رسانه های خبری در وب بسیار محبوب و موفق شده اند. با گذشت زمان، آنها محتوای بیشتری را منتشر
می کنند که در عوض فهرست سازی شده و باعث جلب ترافیک ورودی به وبسایت می شود.

برای وبلاگهای تخصصی، مقالات متعدد اغلب دارای همان مضامین و کلمات کلیدی هستند که به
موتورهای جستجو می گویند که این وب سایت منبعی در محتوای مربوط به آن موضوعات است.
هرچه مقالات بیشتری در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند، فرصت بیشتری برای تعامل با
آنها پیدا شده و به موتورهای جستجو  این پیغام که آنها جالب توجه هستند داده خواهد شد.
در نتیجه، انتشار منظم محتوا برای ایجاد یک مخزن رقابتی از محتوا و کلمات کلیدی در رقابت همه گیر
امروزی سئو ضروری شده است. و همانطور که در بخش اول این مقاله ذکر شد، در صورت
راه اندازی صحیح وب سایت از لحاظ ساختاری، هر بار که محتوای جدیدی در سایت هدف ما منتشر شود،
موتورهای جستجو مطلع شده و به آنها این پیام که وب سایت هدف ما فعال است داده خواهد شد.

نتایج تحقیقات HubSpot در خصوص اهمیت محتوا در سئو

HubSpot، یک نرم افزار آنلاین است که با یک وبلاگ ساده تجارت چند میلیون دلاری خود را رشد داده و
به بازار عرضه نموده است، چند آمار حیرت انگیز را ارائه داده که اثربخشی انتشار منظم مطالب را نشان
می دهد. مقاله منتشره از Hubspot (اکتبر ۲۰۱۲)، توضیح می دهد که حداقل تناوب انتشار مطالب
جدید حداقل یک بار در هفته بوده و فرکانس مطلوب انتشار مقاله ۶ تا ۸ عدد در ماه است تا میزان
بازدید، تعامل و نتیجه را به حداکثر برساند.
سئو
امروزه تناوب انتشار محتوا توسط وب سایت ها به یک عامل رقابتی تبدیل شده است تا بتواند
در موتورهای جستجو به طور موثری رتبه بندی شود. هرچه شرکت های بیشتری از خواب خود
در زمینه تولید محتوا بیدار شده و به دسته عظیم بازاریابی محتوا ملحق شوند، طبعاً سرعت
انتشار مطالب جدید با گذشت زمان نیز افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

این مقاله در ادامه رشته مقالات پیشینمان به شفاف سازی دو نکته پراهمیت در سئو یعنی اهمیت
شبکه های اجتماعی و تناوب و استمرار در تولید محتوا پرداخته است. در مقاله بعدی به سایر موارد
پراهمیت در سئو اشاره خواهیم نمود.
تهرانسرور با دربرداشتن تیمی متخصص آماده همکاری با انواع شرکت ها در زمینه انواع خدمات
تحت وب نظیر طراحی سایت و سئو است. با ما در آپارات همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا