آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

راه های جذب دانش آموزان به کلاس مجازی

راه های جذب دانش آموزان به کلاس مجازی

تدریس و تحصیل همیشه به صورت مجازی نبود. در سال های نه چندان دور، روش های تدریس و تحصیل تنها به شیوه حضوری بود. در حقیقت دانش آموزان و معلمان در محیط آموزشی به تحصیل و تدریس می پرداختند. اما با ورود تکنولوژی شیوه های جدید آموزشی نیز رشد پیدا کرد. آموزش آنلاین و کلاس مجازی نتیجه ورود تکنولوژی به دنیای آموزش است. دوران کرونا نیز باعث شد تا این سبک آموزش جای خود را پیدا کند و پتانسیل های آن برای همگان نمایان شد. با این حال به دلیل جدید بودن این شیوه به خصوص در کشور ایران، دانش آموزان ارتباط سختی با آن برقرار می کنند. در این مقاله قصد داریم راه هایی برای جذب دانش آموزان به کلاس مجازی به شما معرفی کنیم. پس با تهران سرور همراه باشید.

چرا کلاس مجازی برای برخی جذابیت ندارد؟

وقتی چیزی جدید وارد بازار می شود، در ابتدا واکنش های منفی نسبت به آن بسیار زیاد است. عده ای حتی از ورود به حوزه مربوطه و امتحان کردن آن واهمه دارند. اما در خقیقت این واکنش های منفی تنها بخاطر عدم شناخت از آن موضوع است. به عبارت دیگر، اگر کلاس مجازی با واکنش های منفی رو به رو است و عده ای با آن ارتباط برقرار نمی کنند، به این دلیل است که آن را به خوبی نمی شناسند. دلیل دیگر فضای خشک و تک قطبی است که برخی از اساتید در کلاس مجازی حاکم می کنند. همانطور که می دانید، در کلاس آنلاین امکان ارتباط رو در رو وجود ندارد. متاسفانه برخی از اساتید به این موضوع توجهی ندارند. آن ها به صورت متکلم وحده موارد درسی را بازگو می کنند و کلاس را به اتمام می رسانند. این کار نیز باعث می شود برخی از دانش آموزان کلاس حضوری را ترجیح دهند.

انتخاب پلتفرم مناسب آموزش آنلاین

انتخاب پلتفرم مناسب آموزش آنلاین

اولین قدم برای جذب دانش آموزان به چنین فضایی انتخاب پلتفرم خوب و مناسب است. بر اساس پرس و جوهایی که مجموعه ما داشته بسیاری از دانش آموزان شناخت خوبی از پلتفرم آموزش آنلاین ندارند. دلیل این امر نیز تعریف اشتباه آن از جانب مربیان است. متاسفانه تعداد زیادی از این دانش آموزان در فضای پیام رسان هایی مانند واتساپ در کلاس آنلاین شرکت کردند. تجربه ناخوشایندی که در این پیام رسان داشته اند باعث شده تا تصورات آن ها از شیوه مجازی تغییر پیدا کند. پس بهتر است برای برگزاری کلاس های آنلاین حتما از نرم افزارهای مناسب مانند ادوب کانکت، بیگ بلو باتن و مودل استفاده کنید.

آمادگی دانش آموزان برای آموزش مجازی

کار دیگری که می تواند تاثیر بسزایی در جذب دانش آموزان به فضای کلاس مجازی داشته باشد، آماده کردن آن ها است. به عبارت دیگر شما به عنوان دبیر و معلم وظیفه دارید توضیحاتی من باب این شیوه آموزشی به آن ها ارائه دهید. همچنین باید بخش های مختلف پلتفرمی که برای تدریس انتخاب کردید به آن ها توضیح دهید. این کار باعث می شود تا دانش آموزان با این سبک غریبه نباشند و به خوبی نقاط مختلف آن را درک کنند. علاوه بر این، با انجام این کار کمک می کنید تا دانش آموزان ارتباط خود با همکلاسی هایشان را نیز به دست آورند. در نتیجه بازدهی کلاس مجازی شما بیشتر از چیزی که فکر می کنید می شود.

محتوای جذاب آموزشی تولید کنید

محتوای جذاب آموزشی تولید کنید

این روزها تولید محتوا در هر زمینه ای تبدیل به امری مهم و حیاتی شده است. آموزش مباحث درسی نیز دیگر مانند گذشته نیست. دیگر نمی شود تنها با روخوانی و دادن چند برگ جزوه مطالب را به دانش آموزان منتقل کرد. این کار باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود. از این رو شما نیازمند تولید محتوا در زمینه درسی هستید. باید به شیوه های مختلف اعم از متن، تصویر، صوت و ویدیو مطالب خود را به دانش آموزان منتقل کنید. حتی استفاده از بازی یا به عبارتی فعالیت های گیمیفیکیشن در حوزه آموزش مجازی و تولید محتوای مربوطه بسیار تاثیرگذار است.

با دانش آموزان تعامل کنید

در پاراگراف دوم این مقاله اشاره کردیم که اداره یک نفره کلاس در آموزش مجازی کار بسیار اشتباهی است. در این شیوه ارتباط فیزیکی محدود می شود پس باید از طریق ابزارهای جایگزین مانند وب کم، میکروفون و فضای چت ارتباط بین دانش آموزان و معلم تعامل برقرار شود. اگر شما بدون توجه به حاضران خود در کلاس مطالب درسی را بگویید و بروید، قطعا چنین کلاسی برای دانش آموز جذابیت ندارد. پس سعی کنید به شیوه هایی که در روش مجازی دراختیار دارید نهایت ارتباط و تعامل را با دانش آموزان خود داشته باشید.

زمان استراحت را فراموش نکنید

متاسفانه برخی از دبیران محترم گمان می کنند که چون دانش آموزان هنگام برگزاری کلاس مجازی در منزل خود هستند نیازی به زمان استراحت ندارند. این دسته از دبیران تمام وقتی که در اختیار دارند را بی وقفه به تدریس می پردازند. این مسئله باعث خستگی دانش آموزان می شود. حتی در شیوه حضوری نیز زمان استراحت یا زنگ تفریح وجود داشت. پیشنهاد می کنیم برای جذاب تر شدن کلاس مجازی و به دست آوردن دل دانش آموزان تایم های استراحت هرچند کوتاه را برای آن ها در نظر بگیرید.

جمع بندی

اگر مواردی که در این نوشته به آن ها اشاره کردیم را رعایت کنید، بدون شک دانش آموزان به این شیوه تدریس و تحصیل جذب می شوند. فقط کافی است کمی به آن ها فرصت بدهید تا با فضای مجازی تدریس، نرم افزارهای مربوط به آن و چگونگی تعامل با همکلاسی و معلم را یاد بگیرند. پس از آن شاهدش هستید که بسیاری از آن ها آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می دهند.

خرید کلاس مجازی از تهران سرور

تهران سرور مجموعه ای است که سال هاست در ارائه خدمات وب و آموزش مجازی فعالیت می کند. دوران کرونا باعث شد تا مجموعه ما بتواند در رقابتی شدید، بهترین بستر کلاس مجازی با کمترین قیمت را به مشتریان خود ارائه دهد. اگر هنوز مودلی برای آموزشگاه آنلاین خود راه اندازی نکرده اید نیز، تهران سرور با پلن های متنوع، کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه بهترین گزینه برای شماست. فقط کافیست با بخش طراحی مودل تهران سرور تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را جهت پلان های ما بدست آورید. علاوه بر این برای خرید کلاس مجازی ادوب کانکت یا بیگ بلو باتن نیز می توانید با تهران سرور همکاری کنید. همچنین برای دیدن ویدیوهای آموزشی ما نیز می توانید به کانال آپارات تهران سرور مراجعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا