آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

آموزش در بستر مخصوص کلاس مجازی یا بستر وب کنفرانس عمومی؟

تفاوت های برگزاری کلاس در بستر مخصوص کلاس مجازی در مقابل بستر کنفرانس عمومی

در این مقاله قصد داریم تفاوت های برگزاری یک کلاس مجازی با زیرساخت حرفه ای آموزشی را در مقایسه با برگزاری آن با زیرساخت وب کنفرانس عمومی، بررسی نماییم.

مشکلات استفاده از یک سیستم کنفرانس عمومی به جای بسترهای مخصوص کلاس مجازی برای اساتید:

مشکل اول:

کنفرانس ویدئویی عمومی برای یک معلم یا آموزش طراحی نشده است. کاربری اصلی آن بیشتر برای یک

مدیر تجاری مناسب است تا یک معلم زبان یا یک معلم خصوصی.

مشکل دوم:

با استفاده از بستر وب کنفرانس عمومی، معلم برای انتقال مفید مطالب درسی هیچ نوع تخته وایتبردی

در اختیار ندارد. بستر کنفرانس ویدئویی عمومی بیشتر بر اشتراک صفحه نمایش متکی است که کلاس

را بیشتر به “سبک سخنرانی یکسره” که بسیار منفعلانه تر است سوق می دهد. این عامل می تواند باعث شود

تا کلاس بعد از مدتی از نظر دانش آموزان کمی غیر حرفه ای، یک بعدی یا کسل کننده به نظر برسد.

مشکل سوم:

معلم با استفاده از یک ابزار عمومی وب کنفرانس نمی تواند قالب کلاس را انتخاب کند. برای مثال انتخاب

لایه بندی کلاس، مکالمه، فقط تخته سفید یا فقط مکالمه صوتی نمونه ای از این قالب بندی ها و لایه ها

است که در آن ها تعبیه نشده است.

مشکل چهارم:

معلم توانایی کنترل ویدیو، صوت یا حاشیه نویسی شرکت کنندگان را ندارد. این امر می تواند با روشن

یا خاموش نگه داشتن فیلم/ صدا توسط دانش آموزان، منجر به ایجاد اختلال در برگزاری کلاس آنلاین شود.

مشکل پنجم:

در کنفرانس ویدئویی عمومی معلم در خصوص اتصال اینترنت، اطلاعات شفافی ندارد. این به این معناست که

اگر دانش آموز ناگهان اتصال خود را قطع کند، معلم باید با حدس و گمان، وقت ارزشمند کلاس را هدر دهد تا

مشکلی را برطرف نماید که فقط دانش آموز یا ارائه دهنده اینترنت وی می توانند آن را حل کند.

مشکل ششم:

مشکلات مربوط به چت نوشتاری؛ مثلا در مواقعی که معلم از دانش آموز بخواهد چیزی را بنویسد. اگر چنین

کاری را در چت کنفرانس ویدئویی عمومی انجام بدهند، معلم روش ساده ای برای هایلایت کردن غلط ها

یا اصلاح اشتباهات در اختیار ندارد. این ویژگی به طور ویژه ای در هجی کردن هنگام یادگیری زبان یا نوشتن

فرمول هایی برای یادگیری ریاضیات بسیار با اهمیت است.

مشکل هفتم:

محدودیت های حاشیه نویسی با استفاده از ابزار کنفرانس عمومی. اگر دانش آموز در یک صفحه مشترک

تایپ کند و حاشیه نویسی ها مربوط به صفحه نباشند یا نیاز به ویرایش حاشیه نویسی باشد، دانش آموز

نمی تواند متن را ویرایش کند، در عوض هر بار که صفحه اصلی تغییر می کند، باید آن را به طور کامل

پاک کند. معلم هم دسترسی حذف آن حاشیه نوشته شده را ندارد که این موضوع می تواند مسئله ساز باشد

و از طرف دیگر اگر معلم دانش آموزان را به حاشیه نویسی در صفحه تشویق نکند، مشارکت دانش آموزان

در کلاس کاهش می یابد.

کلاس مجازی

مزایای کلاس مجازی با بستر مناسب برای اساتید چیست؟

معلمان در برگزاری کلاس مجازی به یک تخته وایتبرد حرفه ای، تعاملی و آنلاین نیاز دارند. در سیستم های

برگزاری کلاس آنلاین معلمان می توانند قالب کلاس را انتخاب کنند و این را برای همه دانش آموزان اعمال

کنند. این ابزارها ساخته شده اند تا سرعت معلم در برگزاری کلاس آنلاین را بالاتر برده، قدرت پاسخگویی وی

را بهبود بخشیده و هدایت کلاس مجازی را فوق العاده آسان تر نمایند.

هنگامی که مطالب درسی از طریق تخته وایتبرد آنلاین انتقال داده می شود، دانش آموزان و معلمان

می توانند به راحتی در صفحه ای خاص حاشیه نویسی کنند. این بدان معناست که اگر معلم صفحه را

تغییر دهد و سپس به همان صفحه بازگردد، حاشیه نویسی ها در آنجا باقی مانده اند. این همچنین

به این معناست که معلم و دانش آموز می توانند مطالب را با حاشیه نویسی خودشان ذخیره کنند

که در هنگام مرور مطالب بسیار مفید فایده است.

کلاس مجازی

هنگامی که یک صفحه را به اشتراک می گذارید، معمولاً به جای استفاده از تورق جهت رسیدن به صفحه

مناسب مجبور به گشتن در میان محتواها هستیم، که این عمل به خودی خود یک تجربه سخت برای معلم

و دانش آموزان محسوب می شود.

بعلاوه، در سیستم های کلاس آنلاین جابجایی بین چند تخته وایتبرد بسیار آسان است. معلمان اغلب یک

تخته وایتبرد برای یادداشت های کلی، و یکی دیگر برای نشان دادن مطالب درسی نگه می دارند. همچنین

این امر به دانش آموزان این امکان را می دهد که پس از پایان درس، به جای اتکای صرف بر محتویات چت

که تنها بر پایه متن است، یادداشت های خود را که از طریق نقاشی ها، تصاویر و غیره به یادگیری کمک

می کند، ذخیره یا بارگیری نمایند.

پلتفرم های کلاس مجازی بینش و کنترل بسیار بهتری را برای معلم فراهم می کنند. معلم می تواند به جای

حدس زدن یا اتلاف وقت جهت عیب یابی، مشکلات اتصال به اینترنت را از طریق رابط کاربری به وضوح

ببیند. همچنین این بسترها به معلم اجازه می دهند تا از طریق رابط کاربری شان، میکروفون یا صدای

دانش آموزان را فعال یا غیرفعال کند.

کلاس مجازی

تجربه کاربری دانش آموزان در کلاس از راه دور به وسیله بسترهای کنفرانس ویدئویی عمومی در مقابل بسترهای حرفه ای کلاس آنلاین:

از آنجا که اکثر بسترهای کلاس آنلاین نیازی به بارگیری ندارند، دانشجو می تواند به راحتی به قسمت هایی

مشخص از پلتفرم شما هدایت یا بازگردانده شود.

به عنوان مثال، هنگامی که جلسه در یک وب کنفرانس عمومی به پایان می رسد، دانشجو به جای بازگشت

به زیرساخت شما که در آن از وی خواسته می شود که نظرش را درمورد کلاس اعلام کند یا او را به کلاس

دیگری هدایت می کند، در داخل بستر وب کنفرانس نامبرده باقی می ماند.

بینش کسب و کاری بهتر:

بسترهای کلاس آنلاین می تواند مدارس را قادر سازد تا به آسانی سوابق حضور اعضا را در اختیار

داشته باشند، جهت شفافیت بیشتر، سوابقی دیگر را رصد نمایند و معیارهای مهمی نظیر نرخ مشارکت

و غیره را پیگیری نمایند.

آن ها همچنین فرصت هایی برای ردیابی سایر نشانه های مهم یک آموزش با کیفیت نظیر بهبود حافظه

دانش آموزان، زمان گفتگوی دانش آموزان و تعاملات آن ها در تخته وایتبرد را نیز در اختیار یک مدرسه

قرار می دهند.

جهت آشنایی بیشتر با محیط کاربری این بسترها ویدئوهای کانال آپارات تهران سرور را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا