سخت افزارسرور اختصاصیسرور مجازیفناوریهاست

5 روش برای بهینه سازی کارایی جریان هوا دیتاسنتر

چطور کارایی جریان هوا دیتاسنتر را بهبود بخشیم؟

5 روش برای بهینه سازی کارایی جریان هوا دیتاسنتر

دیتاسنترها یا همان مراکز داده یکی از مهم ترین بخش ها در دنیای کامپیوتر و تکنولوژی امروزی به شمار می رود. اما مدیریت آن کار بسیار دشواری است. چرا که خنک سازی این مراکز معمولا کاری هزینه بر و سخت است. حتی اگر از خنک کنندگی با هوا استفاده کنید که نسبت به روش های دیگر ارزان تر است. در این مقاله از وبلاگ تهران سرور قصد داریم تا به شما 5 روش برای بهینه سازی کارایی جریان هوا دیتاسنتر معرفی کنیم. اگر شما هم به دنبال صرفه جویی و کاهش هزینه های خود در دیتاسنتر هستید، به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

1. نشتی در تجهیزات خود را تعمیر کنید

ما با آنچه احتمالاً واضح‌ ترین راه برای بهبود جریان هوا است شروع می‌کنیم. آب بندی نشتی که به هوای سرد اجازه می‌ دهد در جهت‌ هایی متفاوت از جایی که می‌ خواهید جریان داشته باشد حرکت کند. برای مثال، اگر می‌ خواهید یک رک سرور را خنک کنید، سوراخ‌ ها یا شکاف‌ های بیرونی آن می‌ تواند کارایی سیستم‌ های خنک‌کننده مبتنی بر هوا را کاهش دهد. با این حال احتمالاً نمی توانید هر شکاف یا سوراخی را ببندید. برخی از آن ها به دلیل الزاماتی مانند اتصال کابل به تجهیزات شما اجتناب ناپذیر است. اما تا حد امکان، نشتی ها را برای بهبود کارایی جریان هوا پیدا و مهر و موم کنید.

2. جریان هوا را مستقیما به تجهیزات دیتاسنتر هدف گیری کنید

یک راه ساده اما حیاتی دیگر برای بهبود جریان هوا این است که مطمئن شوید که سیستم های خنک کننده شما تجهیزاتی را که می خواهید خنک کنید هدف قرار می دهند. به جای پر کردن کل مرکز داده خود با هوای خنک، یا دمیدن آن در جهت کلی سرورها و سایر تجهیزات تولید کننده گرما، منابع هوای سرد را تا حد امکان مستقیماً به سمت تجهیزاتی که می خواهید خنک کنید هدف بگیرید. اجرای این استراتژی ممکن است نیاز به نصب تجهیزات اضافی HVAC برای حرکت هوای هدفمند در مسافت های طولانی تر داشته باشد.

3. برای توزیع بهتر هوای سرد، فن هایی با ظرفیت بالاتر نصب کنید

حتی اگر در حال حاضر هوای سرد را در مرکز داده خود به درستی بر روی تجهیزات هدف قرار داده اید، افزایش ظرفیت فن ها یا دمنده هایی که هوای سرد را به حرکت در می آورند می تواند کارایی جریان هوا را بهبود بخشد. البته فن های با ظرفیت بالاتر برای کار کردن به قدرت بیشتری نیاز دارند. اما برق مورد نیاز برای چرخاندن یک فن بسیار کمتر از برق مورد نیاز برای خنک کردن هوا است. این بدان معنی است که اگر فن های قوی تر به شما اجازه دهند هوای خنک را به طور موثرتری در مرکز داده خود توزیع کنید، به بازده انرژی کلی بیشتری دست خواهید یافت.

4. محفظه های سرور را در مقابل یکدیگر قرار دهید

محفظه های سرور را در مقابل یکدیگر قرار دهید

قسمت پشتی محفظه سرور معمولاً جایی است که بیشترین گرما در آن تولید می شود. اگر پشت یک محفظه سرور رو به جلوی محفظه دیگر باشد، خنک کردن سرورها دشوار می شود. یک روش بهتر وجود دارد، که به اصطلاح به آن پیکربندی راهروی گرم/سرد گفته می شود. با این رویکرد، اپراتورهای دیتاسنتر، محفظه های سرور را در ردیف‌ هایی تنظیم می‌کنند که جلوی یک ردیف رو به جلوی ردیف دیگر باشد (کاملا رو به روی هم) و به همین ترتیب، پشت هر ردیف رو به پشت ردیف دیگر است. به این ترتیب، می‌توانید بیشترین حجم هوای خنک را در راهروهایی که پشت محفظه هیا سرور در هر دو طرف دارید، هدف قرار دهید و می‌ توانید از هوا برای بیشترین تأثیر استفاده کنید. اینگونه جریان هوا دیتاسنتر بسیار مطلوب خواهد بود.

5. هوای خنک را حبس کنید

برای دستیابی به بیشترین بازده ممکن جریان هوا دیتاسنتر، اطمینان حاصل کنید که هوا هرگز در جایی که نباید، جریان نداشته باشد. این بدان معناست که باید سعی کنید از خروج هوای خنک به هر نحوی جلوگیری کنید. به عبارتی به عبارت دیگر، هدف شما باید ایجاد جعبه ای در اطراف تجهیزاتی باشد که باید خنک شوند و جریان هوا را به آن بخش محدود کنید. تا این هوای خنک ارزشمند برای دیتاسنتر را از دست ندهید.

نتیجه گیری: بیشترین استفاده را از جریان هوا ببرید

تقریباً همه دیتاسنترها حداقل تا حدی به هوای جاری برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تجهیزات فناوری اطلاعات متکی هستند. اما برخی از مراکز داده این کار را بسیار کارآمدتر از سایرین انجام می دهند. برای استفاده حداکثری از جریان هوا، اطمینان حاصل کنید که ناکارآمدی‌ هایی را که می‌ توانند باعث شوند هوا در مکان‌ هایی که نیازی به آن نیست، ریشه‌ یابی کنید، در حالی که اقدامات لازم را برای هدایت هوا به مکان‌هایی انجام دهید که بیشترین تأثیر را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا